5 مهر، درگذشت آیت العظمی سید عبدالله شیرازی

امروز 5 مهر 1393 خورشیدی برابر با 1 ذی الحجه 1435 هجری و 27 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۱۵۶۴
5 مهر، درگذشت آیت العظمی سید عبدالله شیرازی

هجری شمسی

5 مهر 1348

دکتر لطفعلی صورتگر نویسنده، شاعر، مترجم و استاد دانشگاه در شیراز درگذشت. تحصیلات عالیه او در انگلستان در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رسیدو رساله دکترای وی با عنوان «نفوذ ادبیات ایران در ادبیات انگلستان در قرن پانزدهم و شانزدهم میلادی» ارائه شد. دکتر صورتگر ساله ها در دانشگاه تدریس می کرد و زمانی هم ریاست دانشگاه شیراز و مدیریت مجله علمی آموزش و پرورش را بر عهده داشت. از آثار متعدد ایشان ادبیات غنایی ایران، ادبیات توصیفی ایران، تاریخ ادبیات انگلستان و سواد و بیاض را می توان برشمرد.

5 مهر 1360

عملیات ثامن‌ الائمه در جبهه‌های نبرد جنوب کشور با عراق، با هدف شکستن حصر آبادان آغاز شد.

5 مهر 1363

آیت‌الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی بر اثر سکته قلبی در 95 سالگی درگذشت. وی در سال 1270 ش (1309 ق) در شیراز به دنیا آمد. ایشان در 21 سالگی به همراه پدر خود به دلیل مبارزات ضد استعماری انگلیس به مدت شش ماه از شیراز تبعید شد و پس از بازگشت، به تحصیل و تدریس ادامه داد. آیت‏اللَّه شیرازی سپس برای تکمیل تحصیلات خود، در سال 1294 ش به نجف اشرف رفت و پس از اقامت سیزده ساله در نجف اشرف و اخذ درجه اجتهاد، به زادگاه خود، شیراز، بازگشت و به احیای حوزه علمیه شیراز همّت گماشت. او مبارزات سیاسی خود را پس از بازگشت از نجف ادامه داده و مخالفت رسمی و علنی خویش را با حکومت رضاشاه پهلوی اعلام کرد. آیت‏اللَّه شیرازی در این راه متحمل سختی‏های فراوانی شده، ضمن بی‏ حرمتی به ایشان، این عالمِ را به زندان کشاندند. پس از ماجرای کشف حجاب و کشتار خونین مسجد گوهرشاد به دستور رضاخان، آیت‏اللَّه شیرازی به طور مخفیانه راهی نجف اشرف شده و این اقامت، چهل سال به طول انجامید. ده سال پایانی عمر او در مشهد گذشت و حضور ایشان، حوزه این شهر را رونقی دوباره بخشید. آیت‏اللَّه شیرازی همچنین در نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی نیز، همواره پشتیبانی خود را اعلام داشته و در آگاه سازی افکار مردم مشهد، نقش مهی ایفا کرد.

هجری قمری

2 ذیحجه 1358

طنطاوی جوهری عالم و حکیم قرن چهاردهم هجری درگذشت. طنطاوی از پیشوایان لغت عرب نیز به شمار می رفت. او با علوم جدید و زبان انگلیسی هم به خوبی آَشنا بود و ازجمله فعالیت های تحقیق علمی اش بررسی آرا داروین براساس عقاید اسلامی بود. جواهر العلوم و الارواح از آثار اوست.

میلادی

27 سپتامبر 1825

نخستین راه آهن جهان در انگلستان آغاز به کار کرد. این راه آهن برای حمل کالا و مسافر بود و با نیروی بخار کار می کرد و به سرعت در سراسر اروپا رواج یافت. راه آهن در حال حاضر سهم عمده ای در جابجاییی کالا و مسافر در تمام کشورهای دنیا دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها