استقبال از اکران 2 فیلم ضدصهیونیستی

در شرایطی که بسیاری از چهره‌های سرشناس سینمایی، فرهنگی و سیاسی در دو روز گذشته مهمان جشنواره فیلم مقاومت بودند، تماشاگران سیزدهمین دوره این رویداد هنری افزون بر تماشای فیلم‌های مستند و داستانی و دیدار و گفت‌وگو با عوامل تولید، شاهد نمایش دو فیلم سینمایی ضداسرائیلی بودند که هرکدام از آنها از زاویه‌ای به جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت و مقاومت مردم فلسطین و لبنان پرداخته‌اند.
کد خبر: ۷۲۰۵۱۲
استقبال از اکران 2 فیلم ضدصهیونیستی

به گزارش جام‌جم، رونمایی از فیلم ضداسرائیلی «ابو زینب» ساخته علی غفاری شاید تا اینجا مهم‌ترین اتفاق جشنواره فیلم مقاومت در بخش رقابتی باشد. این فیلم که برای اولین بار در سینما فلسطین به نمایش درآمد، محصول مشترک ایران و لبنان است.

غفاری کارگردان این فیلم پیش از این اثر فاخر «استرداد» را ساخته که آن فیلم هم در بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم مقاومت داوری خواهد شد.

«ابو زینب» قصه خانواده‌ای مشهور در لبنان را روایت می‌کند که همگی آنها طی سال‌ها نقش موثری در مقاومت کشورشان در مقابل اسرائیل داشته‌اند. کارمن لبس، باسم مغنیه، عمار شلق، یوسف حداد و اغوب دوجرجیان بازیگران این فیلم هستند.

غفاری در نشست رسانه‌ای این فیلم که پس از نمایش آن در سینما فلسطین برگزار شد، ساخت این اثر در کشور لبنان را دشوار اما شیرین ارزیابی کرد و گفت: آن چیزی که در مراحل تولید این کار به گروه انرژی می‌داد روحیه ضدصهیونیستی مردم لبنان بود.

کارگردان «ابوزینب» ادامه داد: قرار بود این پروژه به طور کامل از سوی لبنان ساخته شود، اما بعدتر که دوستان لبنانی پیشنهاد مشاوره این اثر را دادند تصمیم گرفتند که این فیلم را به طور مشترک تولید کنیم. محمدتقی فهیم منتقد و مستندساز نیز که در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت موردتجلیل قرار گرفت، «ابوزینب» را فیلم استراتژیک سینمای ایران در فرامرزها دانست و گفت: البته چنین اثری باید چند سال زودتر ساخته می‌شد، چون راه ورود ما به سینمای بین‌الملل این است که به جای جشنواره‌ها برای مردم فیلم بسازیم.

او افزود: آن فیلمی قلب تپنده محسوب می‌شود که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. علی غفاری برای سینمای ایران زحمت فراوانی کشیده و توانسته فیلم‌های خوبی چون «ابوزینب» و «استرداد» را تحویل جامعه دهد.

«شهابی از جنس نور» به کارگردانی محمدرضا اسلاملو هم دیگر فیلمی است که در روزهای برگزاری جشنواره مقاومت برای مخاطبان به نمایش درآمده است.

این فیلم قصه یک مستندساز ایرانی را به تصویر می‌کشد که بعد از جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان برای کشف حقایقی که شنیده به منطقه می‌رود و با واقعیات بسیاری مواجه می‌شود. امین زندگانی نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند. به جز نمایش فیلم‌های مختلف مستند و داستانی در سینماهای مختلف تهران و شهرستان‌ها به خصوص فیلم جنجالی «پادشاه شن‌ها» در بخش ایران‌هراسی در روز گذشته، جشنواره فیلم مقاومت برنامه‌های جنبی دیگری نیز داشت. آیت الله حائری شیرازی یکی از افرادی بود که با موضوع نسبت هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی در سینما فلسطین تهران برای حاضران سخنرانی کرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: اگر هشت تا صفر را در یک مکان قرار بدهیم و از شما بخواهیم که این صفرها را بخوانید می‌گویید که این صفرها بی‌ارزش است، اما اگر عدد یک را در برابر آنها قرار بدهیم تحول ایجاد کرده و آن صفرها را تبدیل به میلیون می‌کند. ما هشت سال دفاع مقدس داشتیم که مقاومت و صبر مردم در این هشت سال به مثابه عدد یک است و هرآنچه غیر از آن نیز صفر محسوب می‌شود، اگر این صبر و مقاومت نبود نتیجه نهایی هیچ بود. چون طبق روایات بدن بی‌سر و ایمان بی‌صبر هیچ فایده‌ای ندارد. مقاومت مردم، هشت سال دفاع مقدس را تبدیل به صد میلیون کرد و موجب خوانده شدن صفرها در آن شد.

او ادامه داد: اگر می‌خواهید فیلم و ادبیات دفاع مقدس را احیا کنید و دفاع مقدس را از طریق آنها زنده کنید باید این مقاومت را به صورت یک فیلم وارد زندگی انسان‌ها کنید. کار فیلم همین است.

او با اشاره به جایگاه اخلاق در فیلم تصریح کرد: جایگاه صبر یک و بقیه نیز صفر بود، اما در این میان اخلاق مانند یک علامت مثبت یا منفی عمل می‌کند. یعنی اگر فیلمساز اخلاق داشته باشد می‌شود مثبت صفر و اگر اخلاق نداشته باشد می‌شود منفی. از این رو همه اعمال صفر هستند، صبر آنها را تبدیل عدد کرده و می‌کند صد میلیون که این صد میلیون منتظر علامت می‌شود. اگر در کنار آن علامت منها قرار گرفت ضرر صد میلیونی می‌خورد و اگر مثبت قرار گرفت خیر صد میلیونی می‌گیرد.

دکتر حسن عباسی، نویسنده و پژوهشگر سینما نیز روز گذشته پس از نمایش فیلم لژیون به کارگردانی اسکات استوارت درباره موضوع سینمای الحاد و ایمان ستیز صحبت کرد و دکتر رحیم پور ازغدی هم درمورد موضوع آسیب شناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس به سخنرانی پرداخت.

همچنین قسمت دوم فیلم ضدایرانی 300 هم در جشنواره مقاومت به نمایش درآمد و نادر طالب‌زاده منتقد و کارگردان سینما درباره زوایای پیدا و پنهان و نیت و هدف سازندگان این اثر به بحث و بررسی پرداخت.

این سلسله نشست‌ها امروز نیز ادامه خواهد داشت و دکتر فواد ایزدی ساعت 16 و 30 دقیقه امروز فیلم مستند ایرانیوم را در سینما فلسطین نقد و بررسی می‌کند و حجت‌الاسلام میرباقری هم ساعت 19 درباره موضوع هنر متعالی، جهاد و مقاومت صحبت خواهد کرد. فیلم موفق و تحسین شده «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار هم که جایزه بهترین فیلم مردمی جشنواره سال گذشته فیلم فجر را به دست آورد، در جشنواره مقاومت نیز با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شد و پس از نمایش با حضور عوامل نقد و بررسی شد.

نرگس آبیار (کارگردان)، ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی (تهیه‌کنندگان)، آرش قاسمی (صداگذار)، مهدی آذرپندار(منتقد)، محسن یزدی (مجری و کارشناس) و مریلا زارعی بازیگر نقش اصلی این فیلم در این جلسه حضور داشتند.

مریلا زارعی با گذشت یک سال از بازی در این فیلم و سپری شدن روزهای خوش جشنواره به خاطر بازی در نقش مادر یک رزمنده حال خود را خوب توصیف کرد و گفت: من با الفت شیار143 زندگی کردم و قطعا همه عوامل در این حسی که من در فیلم به نمایش گذاشته‌ام موثر بوده‌اند. معتقدم نیرویی فراتر از آنچه می‌شنویم بر این فیلم احاطه داشت و من تلاش کردم همانند یک شیرژیان از نقش الفت محفاظت کنم. چون می‌دانستم که مسئولیت بزرگی برگردنم بود.

او درباره حواشی این فیلم هم توضیح داد: صحبت درباره حواشی خودش باعث ایجاد حاشیه می‌شود، اما من آنقدر دوران خوبی را در این فیلم گذراندم که تا الان که یک سال و نیم است مقابل دوربین نرفته‌ام حالم خوب است. این حواشی نمی‌تواند باعث آزارم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها