معاون سابق وزارت آموزش و پرورش در خصوص اجاره برخی از مدارس دولتی به مؤسسان غیر دولتی، گفت: اکثر جامعه فرهنگیان رضایت‌مندی نسبت به این طرح ندارند و باعث کاهش انگیزه می‌شود.
کد خبر: ۷۱۹۳۷۶
ماجرای اجاره برخی مدارس دولتی به بخش خصوصی

در آستانه سال تحصیلی جدید اتفاقی جدید در آموزش و پرورش مبنی بر واگذاری برخی مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیر دولتی رخ داده است.

ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها بر اساس دستور العمل وزارتی شماره 89178 به استناد بخش مشارکت با غیر دولتی این دستورالعمل، تعدادی از مدارس دولتی در دوره‌های مختلف تحصیلی را با رعایت ضوابط و مقررات به مؤسسان مدارس غیر دولتی واگذار کردند.

اجرای این طرح در همین روزهای ابتدایی، ابهاماتی را به همراه داشته است و هنوز خیلی از خانواده‌ها نمی‌دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و نمی‌دانند شرایط تحصیل و تدریس در این مدارس چگونه خواهد بود.

گُرد: به دلیل کمبود آموزگار از بخش غیردولتی بهره می‌بریم

مرضیه گُرد، رئیس سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در رابطه به واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیر دولتی، گفت: «در مناطقی که فضای مازاد داشته باشیم، مؤسسان مدارس غیردولتی می‌توانند این مدارس مازاد و دانش‌آموزان متقاضی را به شکل غیردولتی تحت پوشش قرار دهند».

وی افزود: «در برخی موارد دانش‌آموز و فضا را داریم اما معلم برای تدریس نداریم، بنابراین در این شرایط که عمدتاً در مقطع ابتدایی به دلیل کمبود آموزگار با آن مواجه می‌شویم از بخش غیردولتی بهره می‌بریم، یعنی با مؤسسان دارای مجوز با رعایت همه مقررات و شرایط اعلام شده قرارداد بسته و به شکل خرید خدمات آموزشی، مدرسه توسط آنها اداره می‌شود».

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ «آموزش و پرورش مدیر را در اختیار این مدارس قرار می‌دهد و مؤسس خود اقدام به گزینش نیرو می‌کند؛ این روند در مناطقی که تراکم جمعیت دانش‌آموزی بالاست، رخ می‌دهد؛ این امر موجب کیفیت بخشی به آموزش و پرورش خواهد شد، کمبود نیروی انسانی را حل می‌کند و هم باعث صرفه جویی مالی دولت می‌شود».

یک فرهنگی: سیاست پیمانکاری در آموزش و پرورش جواب نمی‌دهد

یکی از معلمان شهرستان‌های استان تهران که مدرسه آنها به مؤسس غیر دولتی واگذار شده است، اظهار داشت: مدرسه دولتی ابتدایی که در آن تدریس می‌کردم به یک مؤسس غیر دولتی اجاره داده شده است.

وی افزود: در تابستان طرح درس و برنامه‌های سالیانه را برای مدرسه آماده کردیم و از طرفی کلاس‌ها را رنگ آمیزی کرده و فعالیت‌هایی برای هوشمند سازی مدرسه انجام دادیم و مدرسه را آماده حضور دانش‌آموزان کردیم.

این معلم ادامه داد: در شرایطی که یک هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است، مدرسه را به یک مؤسس غیر دولتی اجاره داده‌اند و به معلمان گفته‌اند که باید مدرسه خود را عوض کنید و دیگر اینجا نمی‌توانید بمانید.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا وقتی یک هفته به شروع سال تحصیلی باقی مانده این کار را انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: مؤسس مدرسه غیر دولتی از دوستان و آشنایان خودش برای تدریس می‌آورد در شرایطی که اولیا به اعتبار ما معلمان بچه‌ها را در این مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند.

این آموزگار افزود: این مؤسس فردی که لیسانس فیزیک دارد را با حقوق ماهیانه 400 هزار تومان آورده تا برای دانش‌آموزان ابتدایی تدریس کند؛ این افراد اصلاً معلم نبوده و نیستند و به صورت آزاد و حق التدریس آمده‌اند.

وی ادامه داد: سوال اینجاست گناه اولیایی که نمی‌خواهند بچه‌هایشان زیر دست این افراد تربیت شوند، چیست؛ سه ماه در تابستان برای دانش‌آموزان این مدرسه تولید محتوا کردیم و الان این افراد را آورده‌اند تا تدریس کنند.

این معلم با بیان اینکه این مؤسس مدرسه غیر دولتی خودش از فرهنگیان بازنشسته است، تصریح کرد: ظاهراً قرار است که 150 میلیون تومان آموزش و پرورش به این مؤسس برای اداره یکساله این مدرسه پرداخت کند در شرایطی که تقریباً سرانه‌ای که به این مدرسه پیش از واگذاری داده می‌شد حدود یک میلیون تومان بود.

وی اظهار داشت: این کار یک سیاست پیمانکاری است و آموزش و پرورش نباید به شکل پیمانکاری اداره شود.

شیوه واگذاری این مدارس به بخش خصوص مقداری افکار عمومی را نگران کرده است که چگونه یک مؤسس می‌تواند به راحتی یک نفر را به عنوان معلم سر کلاس درس بفرستد.

از طرفی اولیا دانش‌آموزان به معلمان و کادر مدرسه اعتماد و اعتقاد داشته‌اند و فرزندان خود را در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و حالا مدرسه به یک گروه خصوصی اجاره داده می‌شود و بعید به نظر می‌رسد کمتر اولیایی موافق این باشند تا معلمانی که بدون آموزش از بیرون آموزش و پرورش آمده‌اند، فرزندان آنها را تربیت کنند.

سحرخیز: واگذاری مدارس انگیزه‌ها را سلب می‌کند و مدعی به وجود می‌آورد

ابراهیم سحرخیز، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی، اظهار داشت: این شکل کار را خیلی تببین نکرده‌اند.

وی افزود: اگر این کار برای برون رفت از بن بست در دوره ابتدایی و به علت جبران کمبود نیروی انسانی در شرایطی که آموزش و پرورش مجوز استخدام جدید هم ندارد، باشد بازهم مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر در این روش مدارس دولتی که فضای مازاد آموزشی دارند اجاره داده شوند منع و اشکالی ندارد اما اینکه به علت کمبود نیرو در ابتدایی و برای تأمین نیرو مدارس دولتی به موسسان غیر دولتی اجاره داده می‌شود، آفت‌هایی به همراه دارد.

سحرخیز با بیان اینکه افرادی که امروز مؤسس غیر دولتی برای تدریس به مدرسه می‌آورد در 2 سال آینده مدعی استخدام در آموزش و پرورش خواهند شد، تصریح کرد: در گذشته نیروهای شرکتی، نهضتی و قرارداد کار معین همین طور بودند و هم اکنون هم پیش دبستانی‌ها مدعی استخدام در آموزش و پرورش هستند، زیرا مدعی هستند که در فضای مدرسه که دولتی بوده است، تدریس کرده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر این اتفاق در دل شهرها رخ می‌دهد و مؤسسان مدارس غیر دولتی با خودشان نیرو می‌آورند و برابر آن سرانه و پول دریافت می‌کنند، چه تضمینی از کیفیت برای این مدارس وجود دارد؛ اگر از نیروهای بازنشسته استفاده شود انگیزه لازم وجود ندارد و اگر تازه وارد باشند هم تجربه کافی ندارند.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این شرایط مؤسس از دوستان و نزدیکان خودش به مدرسه می‌آورد و آنها در آینده مدعی استخدام در آموزش و پرورش هستند.

وی با اشاره به اینکه در این واگذاری‌ها انگیزه لازم از خیرین مدرسه ساز نیز سلب خواهد شد، گفت: خیرین سالانه 3 هزار میلیارد تومان مدرسه می‌سازند اما خیری که مدرسه را برای دولت و استفاده دانش‌آموزان محروم وقف کرده است چطور می‌تواند شاهد این باشد که آن مدرسه به مؤسس مدرسه غیر دولتی داده شود.

سحرخیز خاطرنشان کرد: این موضوع برای معلمان هم خیلی خوشایند نیست و اکثر جامعه فرهنگیان رضایت مندی نسبت به این طرح ندارند و باعث کاهش انگیزه می‌شود؛ اگر این موضوع در مراکز شهرهای بزرگ باشد رانت‌خواری اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به بهترین نوع واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی گفت: اگر فضای مازاد داشته باشیم و آن را یکساله در اختیار موسسان غیر دولتی قرار دهیم و یا اینکه زمان‌هایی که مدارس دولتی فضای خالی دارند در اختیار آنها قرار گیرد تا برای کلاس‌هایی مانند فوق برنامه استفاده شود، مناسب‌تر است.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس دولتی در مناطق 2 یا 3 تهران کمتر از مدارس غیر دولتی هستند، گفت: چه تضمینی وجود دارد که با این کار جغرافیای ثبت‌نام مدارس از مردم سلب نشود و زمانی مشاهده کنیم که مدارس دولتی وجود ندارند و مردم سرگردان هستند.

اجاره مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیر دولتی مباحث بسیاری را با خود همراه کرده است و امیدواریم تا آموزش و پرورش برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سامان بخشی به این موضوع انجام دهد تا مشکلات بعدی گریبان‌گیر نهاد تعلیم و تربیت کشور نشود. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها