رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور خواستار شد

تخریب بافت تاریخی شیراز را متوقف کنید

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پنج نامه جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استاندار فارس و تولیت آستان حرم احمد بن‌موسی(ع) خواستار توقف آنی روند تخریب بافت تاریخی شیراز در اطراف حرم شاهچراغ شد.
کد خبر: ۷۱۸۷۳۰
تخریب بافت تاریخی شیراز را متوقف کنید

به گزارش مهر، مسعود سلطانی‌فر در بخشی از این نامه‌ها، اجرای هرگونه طرح توسعه و عمرانی در بافت تاریخی را به اخذ مجوز از مراجع قانونی نظیر سازمان میراث فرهنگی، شورای‌عالی معماری و شهرسازی و داشتن طرح مصوب منوط دانسته است.

وی افزود: حسب اطلاعات واصله و بازدید کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از بافت تاریخی اطراف مجموعه شاهچراغ، متأسفانه بخشی از بافت ارزشمند تاریخی به‌منظور الحاق به طرح بین‌الحرمین تخریب شده است و این سازمان حسب وظایف قانونی خود، موضوع را از طریق مراجع قانونی در دست پیگیری دارد.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم صدور دستور توقف آنی این عملیات به منظور جلوگیری از تخریب عناصر ارزشمند موجود در بافت تاریخی یادآور شده است: بدیهی است اجرای هرگونه طرح توسعه و عمرانی در بافت تاریخی پس از اخذ مجوز از مراجع قانونی نظیر سازمان میراث فرهنگی، شورای ‌عالی معماری و شهرسازی و داشتن طرح مصوب امکان‌پذیر خواهد بود.

پیگیری توقف تخریب بافت تاریخی شیراز در حالی از سوی مسئول ارشد میراث فرهنگی کشور آغاز شده است که تخریب‌ها همچنان ادامه دارد و به‌طور مثال چند روز پیش خانه تاریخی «پور نواب» متعلق به دوران زندیه در شیراز به‌طور کامل تخریب شد. البته تخریب که توسط یک گروه ناشناس و با استفاده از بیل مکانیکی آغاز شده بود، به‌دلیل ممانعت مردم و دوستداران میراث فرهنگی نیمه‌کاره رها شد و مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس نیز در گفت‌وگو با مهر از توقف این تخریب و اعلام شکایت رسمی به مراجع قانونی خبر داد.

با این حال طی دو روز گذشته این خانه تاریخی به‌طور کامل تخریب شد.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس با بیان این‌که این خانه فاخر دوران زند اکنون با خاک یکسان شده است، گفت: این مکان در بافت تاریخی شیراز هیچ‌گونه مشکلی برای توسعه و نوسازی منطقه ایجاد نمی‌کرد و جای تاسف است که تخریب این‌گونه آثار به چه دلیل برای مسئولان استان فارس در اولویت قرار گرفته است.

مسعود منیعاتی افزود: چند خانه تاریخی دیگر از جمله خانه «منصوری» و «صدر جهرمی» نیز در این محدوده قرار دارد که مسئولان کشوری باید به فکر نگهداری آنها باشند.

وی یادآور شد: با پیگیری و نامه‌نگاری‌های انجام شده، گروهی از سازمان میراث فرهنگی به شیراز سفر کرده‌اند که امیدواریم بتوانند این وضع را ساماندهی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها