28 شهریور، آزادی سوسنگرد

امروز 28 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 23 ذی القعده 1435 هجری و 19 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۸۶۱۴
28 شهریور، آزادی سوسنگرد

هجری شمسی

28 شهریور 1320

دولتهای شوروی و انگلیس که نیروهایشان در شهرهای ایران حضور داشتند، حکومت جدید تهران به ریاست محمدرضا پهلوی را به رسمیت شناختند.

28 شهریور 1333

علی امینی ـ وزیر دارایی دولت زاهدی ـ متن توافقنامه باکنسرسیوم بین المللی نفت را امضأ کرد.

شهریور 1335

لایحه تأسیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) که در شورای وزیران به تصویب رسیده بود، به مجلس شورای ملی ارائه شد.

28 شهریور 1360

سوسنگرد در چنین روزی در سال 1360 ه ش ازاشغال نیروهای رژیم بعثی به دست رزمندگان اسلام آزاد شد . این پیروزی نتیجه قطعی همکاری و هماهنگی نزدیک بین نیروهای ارتشی و مردمی بود.

هجری قمری

23 ذی العقده 5

غزوه بنی قریظه به فرماندهی پیامبر اسلام(ص) در چنین روز اتفاق افتاد. یهودیان طایفه‏ بنی ‏قریظه که با مسلمانان مدینه، پیمان دفاعی برقرار کرده بودند، پس از هجوم دشمنان اسلام، متشکل از یهودیان، مشرکان قریش و طوایف دیگر عرب به شهر مدینه و وقوع نبرد سرنوشت ساز خندق (جنگ احزاب)، نسبت به مسلمانان، مرتکب خیانت شدند. پیامبراکرم(ص) بلادرنگ به سوی قلعه‏ بنی ‏قریظه رهسپار شد و آنان را به مدت 15 (و به روایتی 25) روز در محاصره‏ خویش گرفت. سرانجام سران طایفه‏ بنی‏ قریظه چاره‏ای جز تسلیم ندیده و به داوری سعد بن‏ معاذ یکی از صحابه‏ بزرگ پیامبر، رضایت دادند. سعدبن معاذ، اشد مجازات را که قتل مردان جنگی قبیله بود برای آنان پیشنهاد کرد که مورد پذیرش پیامبر اکرم(ص) واقع شد.

میلادی

19 سپتامبر1979

"نورمحمد تَرَکی" طی کودتای خونین "حفیظ اللّه امین" در افغانستان ب به قتل رسید. ترکی در اولین جلسه پارلمان افغانستان در سپتامبر 1964م، نماینده جناح چپ وابسته به روس‏ها شد و از همان زمان فعالیت‏های شدید و گسترده‏ ای را برای به قدرت رساندن کمونیست‏ها در افغانستان و از داخل پارلمان افغانستان آغاز کرد. وی به دنبال وقوع کودتای خونین 27 آوریل 1978م که به قتل محمد داودخان، رئیس جمهور این کشور انجامید، زمام امور افغانستان را با حمایت اتحاد جماهیر شوروی به دست گرفت. ترکی در طول 16 ماهی که رئیس جمهور بود، متجاوز از 200 قرارداد اقتصادی با روس‏ها به امضا رساند. وی حجم گاز صادراتی افغانستان به شوروی را تا 30 برابر میزان گذشته زیاد کرد و بهای آن را به یک سوم تقلیل داد. نورمحمد ترکی سرانجام در یک رقابت قدرت‏ طلبانه درون حزبی بر اثر ناتوانی در سرکوب قیام اسلامی ملت مسلمان افغانستان، مغلوب دوست خود، حفیظ اللَّه امین شد و طی یک کودتای خونین، در 19 سپتامبر 1979م در 66 سالگی به قتل رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها