پیشنهاد عماد افروغ به ابراهیم حاتمی‌کیا

نشست تخصصی نقد و بررسی و رونمایی از کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» با حضور دکتر عماد افروغ، مهدی فضائلی(مدیرعامل انتشارات سروش)، شهاب اسفندیاری نویسنده کتاب و جمعی از اصحاب سینما، فرهنگ، هنر و رسانه عصر سه‌شنبه برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۸۲۹۸

به گزارش فارس، در این مراسم ابعاد مختلف کتاب بررسی شد و سرفصل‌های مختلف آن به اختصار مورد نقد و واکاوی جدی افروغ قرار گرفت و این پژوهشگر در خلال صحبت‌هایش ضمن تحسین و تجلیل از حاتمی‌کیا، گلایه و پیشنهادی از این فیلمساز را هم مطرح کرد، فضائلی هم به جریانی در اروپا اشاره کرد که سعی می‌کند مردم اروپا را باهوش‌ترین، نجیب‌ترین، شجاع‌ترین و خیلی‌ترین‌های دیگر نسبت به مردم دیگر دنیا جلوه دهد و گفت: این تفکر اما در دهه‌های اخیر بتدریج به چالش کشیده شده و انقلاب اسلامی در هندسه قدرت جهانی، امروز مهم‌ترین و جدی‌ترین چالش غرب محسوب می‌شود. فضائلی تاکید کرد: در این تحولاتی که پیش‌رو داریم هنر و سینما نقش بسیار مهمی را می‌تواند و باید ایجاد کند و امروزه باری که بر دوش سینماگران و هنرمندان ما وجود دارد این است که این واقعیات را درست ببینند و سهم خود را در مقابل تحولات مختلف ایفا کنند. هر چند متاسفانه در بین سینماگران و هنرمندان و حتی اقشار دیگر جامعه، شاهد غرب‌زدگی و از خودباختگی هستیم، اما سینماگران متعهد ما باید واقعیات روز دنیا را ببینند و با درک صحیح از آن همسو با این تحولات حرکت کنند.

در این نشست عماد افروغ هم گفت: سینمای ملی می‌تواند جایگاهی رهایی بخش و روشنفکرانه در سطح جامعه جهانی برای ما داشته باشد. او کتاب سینمای ملی و جهانی شدن را کتابی مناسب و قابل توجه دانست که می‌خواهد بگوید سینمای ملی عاملی برای عاملیت استعمارشدگان است و به‌رغم همه قابلیت‌ها و وجوه مثبت سینمای ملی، نباید در تعریف و تشریح آن دچار آرمان‌گرایی و خیالات فانتزی شد.افروغ در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: به‌رغم همه قابلیت‌ها و وجوه مثبت سینمای ملی، نباید در تعریف و تشریح آن دچار آرمان‌گرایی و خیالات فانتزی شد.

او همچنین با طرح پرسشی از ابراهیم حاتمی‌کیا افزود: من برای آثار ایشان احترام زیادی قائلم و با برخی از آنها هنوز هم زندگی می‌کنم؛ از کرخه تا راین یا آژانس شیشه‌ای، البته امروزه نقدهایی به ایشان وارد می‌کنند که شما در آثارتان درد جنگ را داشته باشید و به پس از جنگ کاری نداشته باشید که البته این حرف اشتباه است و به معنای نگاه منقطع به تاریخ است که من قبول ندارم. البته انتقال جنگ و مفاهیم آن به نسل‌های آینده کار ارزشمند آقای حاتمی‌کیاست. اما یک نکته از ایشان را نتوانستم هیچ‌گاه هضم کنم که در نشست سینماگران با رهبر انقلاب اسلامی گفتند به ما سینماگران درجه بدهید که این سخن مرا شکست، چون هرچه می‌کشیم از این درجات، تیترها و عناوین است و خود وی چه زیبا در فیلم دیدبان روابط طولی را به تصویر کشیده بود و در آنجا هم درجه و... معنا نداشت. دوست دارم به گوش آقای حاتمی‌کیا برسانید که هرچه می‌کشیم از این تمدن‌سازی صوری و کاذب است که تمام عرصه کشور را هم فراگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها