جام‌جم بررسی می‌کند:

ریشه‌های فساد اقتصادی

رئیس قوه قضائیه برخورد قاطعانه با مفاسد اجتماعی و اقتصادی را از اهداف کلان و مورد تأکید دانست و افزود: باید با فساد در هر جا و هر چهره و مسئولیتی مبارزه شود.
کد خبر: ۷۰۹۰۵۷
با فساد در هر جا و هر چهره ای برخورد می‌کنیم

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت الله آملی لاریجانی امروز یکشنبه در مراسم معارفه مسئولان قوه قضائیه که با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، دبیر شورای نگهبان و جمع دیگری از مسئولان و مقامات قوه قضائیه در کاخ دادگستری آغاز شده است، گفت: برخی مصادیق عدالت مانند تساوی در مقابل قانون، رفتار یکسان برای آحاد مردم و مجازات هر کس که مرتکب جرم شده در هر مقام و منصب برای همه روشن است، اما مسیری که برای عدالت باید طی شود به دلیل هواهای نفسانی و مخالفت ها، بسیار دشوار است.

آیت الله آملی لاریجانی با تشکر ویژه از مقام معظم رهبری برای انتصاب وی در دوره پنج ساله دوم ریاست قوه قضائیه افزود: امیدواریم بتوانیم با عمل صحیح و انجام وظایف خطیری که بر عهده دستگاه قضاست همچنان اعتماد رهبری را جلب کنیم.

وی کوتاه کردن مسیر دادرسی، اصلاح قوانین و تعیین لوایح مورد نیاز قوه قضائیه، مبارزه اساسی با فساد در جامعه و دستگاه های اداری، ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از جرم با معاضدت دستگاه های مربوط و ارائه طرح روشن برای تربیت و پرورش استعدادهای مدیریتی در دستگاه قضا را مهمترین مواردی دانست که مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تشکیل کمیته های مختلف برای عملیاتی شدن این موارد گفت: امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی دقیق و اصولی، مسیر روشنی را برای تحقق اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری در دوره پنج سال آینده محقق کنیم.

وی افزود: همه این اهداف بر یک نقطه تمرکز دارد و آن توسعه نیروی انسانی در دستگاه قضاست که یکی از موارد مفقوده در این چند سال بوده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: در این چند سال نیروی انسانی کارآمد و کافی نداشتیم و به علت انباشت پرونده ها فشار فوق طاقتی بر قضات دستگاه قضا وارد شد.

آملی لاریجانی افزود: از آنجا که کار قضا یک کار فنی، اجتهادی، فکری و عملی است، باید برای قضات زمینه فرصت مناسب، توانایی و فکر آزاد فراهم شود.

وی گفت: دستگاه قضا باید جذب نیروی انسانی داشته باشد و همچنان که در دوره پنج سال گذشته مسیر خوبی برای آموزش و جذب قاضی فراهم شد، این مسیر باید ادامه یابد.

رئیس قوه قضائیه دسترسی آسان همگان به عدالت را، بسیار مهم، اساسی و مورد تأکید مقام معظم رهبری در دستگاه قضا بیان کرد.

وی گفت: مقاومت و پایداری مسئولان عالی قضایی در قوه قضائیه، این مهم را روشن کرده که ما در هیچ مرتبه و مقام، وقوع جرم را تحمل نمی کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: یکی از مطالب بسیار مهم که مد نظر مقام معظم رهبری است و در قانون اساسی نیز آمده است اما تا حدودی تا کنون مغفول مانده؛ بحث پیشگیری از وقوع جرم است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: البته در بحث پیشگیری از وقوع جرم تا حدودی در قوه قضائیه با اجرای حکم، این کار صورت می گیرد اما وقتی در قانون اساسی گفته می شود پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضائیه است یعنی چیزی فراتر از اجرای قانون مدنظر است.

وی با بیان اینکه هر جا مسئله فزونی پرونده ها صورت می گیرد مسئله اطاله دادرسی رخ می دهد و مشکل ساز است، ادامه داد: نباید فضا آنچنان سنگین شود که اطاله دادرسی رخ دهد؛ باید روش هایی پیش بینی شود که جلوی ورود پرونده ها گرفته شود و باید ورود پرونده ها را مهار و حرکت جدیدی را آغاز کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: البته ما پیش از این معاونت پیشگیری از وقوع جرم را تأسیس کردیم و امیدواریم در این دوره جدید بتواند مقاصد خود را برای پیشگیری از جرم عملی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما برای خدمت رسانی هیچگاه بر کسی منت نمی گذاریم، افزود: خدمت اگر خالصانه باشد عبادت، عمل صالح و خیر است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: عمل انسان باید در مسیر و طریق الهی باشد و خالصانه برای خدا باشد بنابراین من از همه عزیزان می خواهم در این راه سهیم باشند و این فرصت را از دست ندهند و برای ارتقاء این دستگاه، استقلال دستگاه قضایی و تکریم قضات تلاش خواهیم کرد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، معاون اول رئیس قوه قضائیه‌ و معاون منابع انسانی قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: چهره هایی که امروز برای تودیع و معارفه مطرح هستند همه از چهره های شناخته شده قوه قضائیه هستند و حتی در حوزه های علمیه هم مطرحند.

وی ابتدا به آیت الله محسنی گرکانی اشاره کرد و گفت: وقتی از ایشان برای همکاری دعوت کردم ایشان در حال تدریس در حوزه علمیه بودند و وجود ایشان در قوه قضائیه یک نعمت بود اما اکنون اشتغال جدیدی پیدا کرده است که امیدواریم ما را نیز در ادامه مسیر بی بهره نگذارند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: از همه زحمات ایشان در پنج سال تشکر می کنم به ویژه که ایشان انسان اخلاق مداری بود و اخلاق نخستین چیزی است که ما با مردم باید با این وجهه مواجه شویم.

رئیس قوه قضائیه افزود: در مورد جانشین ایشان در ریاست دیوان عالی کشور، حجت الاسلام والمسلمین حسین کریمی را انتخاب کرده ایم که از قضات با سابقه دیوان و از رؤسای شعب دیوان هستند.

وی گفت: برای انتخاب رئیس دیوان نیز در این دوره از رؤسای شعب دیوان خواستم افراد و گزینه هایی را مطرح کنند که در نهایت در جمع بندی؛ شیخ حسین کریمی برای ریاست دیوان منصوب شد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: ایشان انسانی متدین و فاضل هستند و امیدواریم برای تحقق اهداف دیوان تلاش کنند به ویژه که در دوره جدید با آیین دادرسی جدید مواجه می شویم که وظایف دیوان را سنگین کرده است.

وی گفت: امیدواریم با طرح ها و تلاشی که دارند در دیوان عالی کشور پیشرفت خوبی حاصل شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به تودیع و معارفه رؤسای قبلی و جدید معاون اول قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از چهره های برجسته قوه قضائیه بودند و هستند به طوری که در این دوره و دوره قبل یعنی قریب به 10 سال معاون اول قوه قضائیه بودند؛ چهره ای فاضل هستند.

وی ادامه داد: البته این تغییرات برای این است که یک توقعات جدیدی در قوه قضائیه پیش آمده است و دادستانی کل کشور یک موضع و وجهه ای از قاطعیت و صلابت دستگاه قضایی است که ایشان باید این وجهه را کاملاً حفظ کند، کما اینکه خلف صالح ایشان چنین کرده بود و از خلف صالح می خواهیم چنین باشد و صلابت و قاطعیت دادستانی را حفظ کند که البته اقتدار قوه قضائیه با اخلاق محقق می شود لذا باید اقتدار، استقلال و صلابت قوه قضائیه در دادستانی کل کشور دیده شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه افزود: حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای نیز از چهره های شناخته شده است که در طول این چند سال جز صلابت و خوشفکری چیزی از او ندیده ایم و رفتار و توانایی های خوبی دارد و دادستانی کل کشور در زمان ایشان ارتقاء پیدا کرد و با عزم و توانایی و سلامت و اخلاقی که در ایشان دیده ایم امیدواریم در سمت معاون اولی موفق باشد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: در این دوره از مدیریت یک تغییر نگرشی در اداره امور داریم و همراه با تغییر معاون اول، برخی از اختیارات رئیس قوه قضائیه از جمله جلسه با معاونان، رؤسای سازمان های قوه قضائیه و رؤسای دادگستری ها به وی تفویض می شود و تصمیم نهایی با رئیس قوه قضائیه است.

وی گفت: به تعبیری معاون اول قوه قضائیه جانشین و قائم مقام رئیس قوه قضائیه است.

آیت الله آملی لاریجانی درباره حجت الاسلام والمسلمین امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه نیز گفت: ایشان در دوره معاونت آموزش تلاش های بسیاری کردند و معاونت آموزش را ارتقاء دادند و اکنون معاونت انسانی که معاونت بسیار مهمی است و اخیراً‌ تشکیلات آن را تصویب کرده ایم به ریاست آن منصوب می شود.

وی ادامه داد: حجت الاسلام امینی را سالیان سال است که می شناسم و انسان فاضل و توانمندی است که از تلاش های وی در معاونت آموزش تشکر می کنم و ارتقای معاونت انسانی را خواستارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها