دانش‌جعفری در برنامه شناسنامه مطرح کرد

احمدی‌نژاد در دولت نهم چگونه وزرای خود را انتخاب کرد؟

محجوب در برنامه شناسنامه بیان کرد

برآشفتگی خاتمی از مجلس ششم و اشتباه احمدی نژاد

« علیرضا محجوب » دبیرکل خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در برنامه شناسنامه شبکه سه تلویزیون ناگفته هایی را از دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 و اقدامات محمود احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری اش بیان کرد.
کد خبر: ۷۰۸۳۵۹
برآشفتگی خاتمی از مجلس ششم و اشتباه احمدی نژاد

نماینده مردم تهران در برنامه شناسنامه که امروز جمعه پخش شد، در پاسخ به این سوال که دوم خرداد 76 از حامیان آقای خاتمی بودید یا آقای ناطق؟ اظهار داشت: تشکیلات ما و خانه کارگر در سال 76 موضع خاصی را نگرفت، اما بیشتر کارگران به آقای خاتمی رأی دادند.

علیرضا محجوب در پاسخ به این پرسش که به نظرتان چرا آقای خاتمی پیروز شد؟ بعضی معتقدند که آن فضای بسته و نقد کردنی که در 8 سال دوران سازندگی نبود و شعار آزادی سیاسی که ایشان مطرح کرد باعث شد رأی بیاورد. آیا شما هم چنین اعتقادی دارید؟ گفت: نه، آقای خاتمی یک پل بود، پل بین آن چه که انجام شده بود و آن چه که باید انجام می شد؛ لازمه توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی است. ممکن است شما در هر دو کامیاب شوید و ممکن است در هردو ناکام شوید. ایشان سمبل توسعه سیاسی بودند و شعار نوسازی سیاسی می دادند.

محجوب در پاسخ به این سوال که درباره برخی از حرکاتی که در مجلس ششم می شد مثل برخوردی که با آقای هاشمی رفسنجانی در ابتدا کردند و یا تحصن ها یا استعفاهای آخر نظرتان چیست؟ اظهار داشت: ما در رابطه با همه این ها در مجلس اظهار نظر صریح کردیم و هیچ کدام را بی پاسخ نگذاشتیم. فرض کنید مجلس حتی در رابطه با الحاق به پروتکل الحاقی، اصرار می فرمود، بعد آقای خاتمی از این برآشفتند و بعضی را صدا کردند و ما را هم دعوت نمودند و در آن جلسه عتاب و خطاب کردند که مجالس باید با این موضع مخالف باشند ما تحت فشار هستیم، شما باید به ما بگویید چرا می خواهید ملحق شوید. مگر پذیرش الزامات به نفع دولت است که شما، ما را تکلیف می کنید که الزاماتی را که ممکن است به زیان کشور باشد، بپذیریم.

محجوب گفت: ما قبل آن جلسه هم بیانیه نوشتیم و امضا کردیم و تأیید کردیم که این الحاق به نفع ملت نیست چون واقعا هم نبود.

وی در پاسخ به این سوال که ولی اکثریت نظر دیگری داشتند؟ اظهار داشت: چیز دیگری را امضا کردند ولی ما هم صراحتا پشت تریبون رفتیم و اعلام کردیم و نوشتیم. من صدای آن جمع نبودم چون گفتم اصولا در خط اول هیچ تحرک سیاسی نبودم اما از من مصاحبه کردند و من جواب دادم.من سعی می کنم از این جواب ها دوری کنم اما به ناچار جواب دادم.

در رابطه با پذیرش پروتکل الحاقی، آقای خاتمی برآشفتند و بعضی را صدا کردند و ما را هم دعوت نمودند و در آن جلسه عتاب و خطاب کردند که مجالس باید با این موضع مخالف باشند ما تحت فشار هستیم، شما باید به ما بگویید چرا می خواهید ملحق شوید. مگر پذیرش الزامات به نفع دولت است که شما، ما را تکلیف می کنید الزاماتی را که ممکن است به زیان کشور باشد، بپذیریم.

محجوب اضافه کرد: بارها در این مورد به دولت تعرض شد، من آن موضعی را که از آقای خاتمی دیدم هرگز فراموش نمی کنم.

وی در پاسخ به این سوال که اکثریت مجلس به رغم دانستن موضع رییس جمهور وقت چنین موضعی داشتند؟ گفت: نمی دانیم، چون کسانی که نوشته بودند شروع کردند به دفاع، و با ایشان مواجهه کردند و بگو مگویی صورت گرفت و ایشان حرف های تندی زدند و برافروخته شدند.

محجوب در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در همان جلسه حضوری که شما هم بودید؟ گفت: بله، ایشان در همان جلسه برافروخته شد بعضی گفتند شما موضع خودتان نیست و به شما گفته اند. گفت این چه حرفی است من موضع شخصی ام را دارم می گویم و هیچ کس به من نگفته است. گفتند شما صبح این موضع را گرفتید. گفت هنوز کسی خبردار نشده و من خبردار شدم، شما را صدا کردم. یعنی چه کسی به من گفته که بیایم و این موضع را علیه شما و یا در این جهت بگیرم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آن ها که می گفتند موضع رئیس جمهور وقت موضع درستی نیست؟ استدلالشان چه بود؟ آیا استدلال درستی داشتند؟ اظهار داشت: استدلالشان این بود که گزندهای بعدی و آسیب های بعدی را بر ما خواهند گرفت. ایشان این را قبول نداشت و می گفت این اول راه است.

به آقای هاشمی رأی دادم

وی در پاسخ به این سوال که به نظرتان چرا آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 رأی نیاورد؟ اظهار داشت: شاید ما بد کارکردیم حتما ما نتوانستیم خوب فعالیت کنیم. بعضی وقت ها باید ضرورت ها با تلخی اش را بپذیریم. به هر حال جامعه با رویکردی واقع شده بود که وضعی متفاوت را می طلبید و طبیعتا به چیزهای متفاوت پاسخ می گفت.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: در مرحله اول اگر آراء را شمارش می کردید باید اگر به مرحله دوم می رفت یک کاندید مشخص از این طرف رأی می آورد اما این اتفاق صورت نگرفت بنابراین نشان می دهد که این اتفاقی نبوده است.

مجری برنامه پرسید مثل سال 76؟ محجوب پاسخ داد: مثل انتخابات 76 باید به پای آگاهی های مردم بگذاریم نه ناآگاهی های آن ها. من جز موافقین احمدی نژاد نبودم و به ایشان هم رأی ندادم اما می دانستم که باید همواره بپذیریم که چه چیزی را واقعیت تلقی کنیم و این راه را برای ما هموار خواهد کرد که چرا ما می گوییم به تاریخ نباید پشت کرد.

سال 88 از حامیان موسوی بودم

محجوب در پاسخ به این سوال آیا در سال 88 جز حامیان آقای موسوی بودید؟ گفت: بله.

مجری برنامه از او پرسید: تا کجا با ایشان رفتید و چه قدر برای خاموش کردن فتنه تلاش کردید؟

محجوب پاسخ داد: آن چه که ما در انتخابات برایش تلاش کردیم روشن است و در خیابان ها کاملا مشخص بود و ما هیچ کار غیرآشکاری نکردیم و آشکارترین و قوی ترین تبلیغات را هم انجام دادیم. از فردای بعد از انتخابات هم حسب اعتقادی که به مقام معظم رهبری و حسب اساسنامه مان که در آن صراحت دارد و اگر غیر این بکنیم باید خداحافظی بکنیم فورا همان روز بیانیه دادیم. بنابراین از نظر ما آن چه که اتفاق افتاد در روز انتخابات تمام شد و ما چیزی در ادامه اش نه برای نوشتن و نه برای گفتن عرضه نکردیم. این موضع شفاف و بارز ما بود.

وی در پاسخ به این پرسش که خودتان نرفتید با آقای موسوی صحبت کنید و دعوت کنید که قانون را رعایت بکنند؟ اظهار داشت: فضایی که در آن روزها بود فضای خاصی بود الان یک طرفه تحلیل کرده اند و آسان شده است اما من به تحلیل یک طرفه اعتقادی ندارم.

آقای احمدی نژاد درباره تأمین اجتماعی یک اشتباهی را مرتکب شد. نمی دانم چه دلیلی برای تغییرات افراد داشتند، کتمان نمی کنم که ایشان علاقه مند به تأمین اجتماعی و بسطش بود و در مورد اصلش دغدغه داشتند اما از این که تغییر افراد و جابه جایی مکرر آن ها کمکی بکند، نتیجه عکس را گرفتیم

وی افزود: آقای افروغ هم که هفته پیش با ایشان مصاحبه کردیم می گفتند نباید یک طرفه نگاه کرد باید آن طرف را هم نگاه کرد و باید به صورت یک مجموعه نگریست.

احمدی نژاد درباره تامین اجتماعی مرتکب اشتباه شد

محجوب در پاسخ به این سوال که باتوجه به حرف و حدیث هایی که مدت ها درباره تأمین اجتماعی مطرح بوده است و سوءاستفاده هایی که انجام شده آیا شما پیشنهاد مشخصی برای دور کردن تأمین اجتماعی از این منابع ثروت و قدرت و بیرون کشیدن از درون رقابت های سیاسی دارید؟ گفت:آقای احمدی نژاد درباره تأمین اجتماعی یک اشتباهی را مرتکب شد. نمی دانم چه دلیلی برای تغییرات افراد داشتند، کتمان نمی کنم که ایشان علاقه مند به تأمین اجتماعی و بسطش بود و در مورد اصلش دغدغه داشتند اما از این که تغییر افراد و جابه جایی مکرر آن ها کمکی بکند، نتیجه عکس را گرفتیم.

این نماینده مجلس نهم افزود: ما گفتیم آقا چرا جابه جایی؟ یکی را باور کنید و بگذارید باشد یکی را که با سیاست شما می خواهد اداره کند. اما ایشان دست به تغییرات متعدد می زد و آخرش هم اتفاقات ماجراجویانه بود و از حد معمولی خارج شد و مجلس هم به جد مخالف بود و این انتصاب را خلاف قانون می دانست.

وی در پاسخ به این سوال که جدای از دولت آقای احمدی نژاد، قبلا هم در دولت های مختلف تأمین اجتماعی به ویژه شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) را منبع سیاسی می دانستند.چه می شود کرد که این ها را دور کرد؟ گفت: ما در سال 72 تظاهرات برگزار کردیم و کارگران هم شعارهای تندی می دادند این ها طرف ما هستند، به تکالیفی هم که مجلس داد کم توجهی کردند، الان هم ما گله داریم. ما صراحتا تکلیف می کنیم نه ما که قانون تکلیف کرده که نباید بنگاه داری انجام دهید. سهام داری بکنند، ما نمی گوییم پول های تأمین اجتماعی در بانک قابل صیانت است هرگز قابل صیانت نیست اما اصلا شصت تا با سهام داری شروع شد.

تصمیم هاشمی یکباره در سال 92 تغییر کرد

محجوب در پاسخ به این سوال که در انتخابات سال92 اعلام کردید که آقای هاشمی رفسنجانی به هیچ وجه قصد ورود به انتخابات را ندارد، بعد آقای هاشمی آمدند ثبت نام کردند این چه طور شد؟ اظهار داشت: ما 5 نماینده بودیم رفتیم نشستیم، اصرار هم کردیم و خیلی زیاد هم اصرار کردیم. از مجلس وسط جلسه مرخصی گرفتیم، رفتیم نشستیم آن جا و دوستان گفتند ما نشسته ایم اینجا تا بروید ثبت نام.

وی افزود: ایشان آخرش موکول کردند به پرسش از رهبری و به ما حاضر نشدند جواب بدهند حتی خانواده ایشان هم ساعتی قبل از ثبت نام از ایشان سؤال کرده بودند، به خانواده شان هم جواب ما را داده بودند، و هیچ کس در این باب در جریان نبود.

وی اضافه کرد: حتی آقای صادق هم نقل کرده در خاطراتش که من داشتم برای عذرخواهی و ایشان هم گفته بودند بنویسید. یک باره ایشان تصمیمشان را عوض کرده بودند و حاضر کردند.

دبیر کل خانه کارگر در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید یک نقطه ضعف و یک نقطه قوت از دولت آقای احمدی نژاد بگویید که آقای روحانی و دولتش ویژه به آن توجه بکنند چیست؟ اظهار داشت: من همه را دلسوز می دانستم، حتی ایشان را هم دلسوز می دانستم با این که در هیچ نوبتی به ایشان رأی ندادم اما معتقد بودم آن چه که کردند دلسوزی بود.ما آن چه را که مشاهده میکنیم به طور شخصی و از شخص ایشان برون دادش بوده است عمیقا همین مفهوم است بالاخره هر کسی برای حضورش، تبلیغ، حرف زدن و سخن ها ممکن است شیوه ای را انتخاب کند که ممکن است ما نپسندیم و منتقدش شویم و ما منتقد بودیم، به نظر من.الان وقت انتقاد نیست الان زمان این است که بگوییم اقای احمدی نژاد مثل بقیه روسای جمهور دلسوز بودند، تلاششان را کردند و ما از همه تشکر می کنیم از جمله ایشان.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مظاهر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
۰
۰
شما برو تشكل كارگریت رو عوض كن چیكار برای ما كارگران كردی.من كه الان8ساله كارگرم
حسرت یك پراید10میلیونی كه اونم واسمون شده رویا.نi تنها شما بلكه همه افرادی ك خودشون رو طرف دار كارگر میدونن، باید پاسخگوی زن و بچه من باشند .متاسفم برای خودم با فوق دیپلم مكانیك850تومن میگیرم/كسی ك به كارگر كاری نداره/دیگه نمیدونم چی بنویسم؟

نیازمندی ها