روحانی در همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت:

دولت یازدهم مظلوم است

روحانی در جمع سفرای ایران گفت که در صورت تضمین منافع ملی، چراغ سبز روابط روشن می‌شود

رئیس‌جمهور: مذاکره‌هراسی غلط است

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که مبنای ما در سیاست خارجی، در مذاکرات هسته‌ای و در تعامل با جهان، خواست ملت است، گفت: مردم از ما می‌خواهند که در سیاست خارجی با جهان تعامل سازنده و مفاهمه داشته باشیم و روابطی را برقرار کنیم که منافع ملی ما را بهتر و کم‌هزینه‌تر تامین و تضمین کند.
کد خبر: ۷۰۴۵۹۸

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی که دیروز در همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور سخن می‌گفت، با اشاره به این‌که مشروعیت همه مسئولان ایران ناشی از رأی مردم است، گفت: مردم گفتند ما از افراط گریزانیم و به اعتدال پناه آوردیم، گفتند تقابل را نمی‌پذیریم و در پی تعامل سازنده با جهان هستیم، گفتند اختلافات بی‌جهت و بی‌پایه و واهی را نمی‌خواهیم و در پی انسجام ملی هستیم و خواستند تا در برخورد با بیگانگان از منطق و استدلال و از موضع شجاعانه اما مدبرانه و با در نظر گرفتن منافع بلندمدت، حرکت خود را آغاز کنیم.

وی افزود: قانون اساسی، قوانین موضوعه و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب پیش روی ماست، اما باید بدانیم قدرت همه ما از مردم است و اگر قدرت و انسجام داخلی نباشد، هیچ دولتی قادر نیست در سیاست خارجی و در برابر بیگانگان از موضع قدرت سخن بگوید.

رئیس‌جمهور اصل مهم در سیاست خارجی کشور را محاسبه درست شرایط عنوان کرد و با اشاره به تجربه کشور در دفاع مقدس و بخصوص دو عملیات والفجر 8 و کربلای4 گفت: در والفجر8، اتحاد و همراهی همه گروه‌ها اعم از ارتش، سپاه و بسیج، استفاده از اصل غافلگیری، بهره‌گیری مطلوب از تجهیزات نظامی و محاسبه دقیق شرایط باعث شد عملیات به شکلی موفقیت‌آمیز به پایان برسد.

روحانی با اشاره به این‌که در کربلای4 محاسبه دقیقی از توان خود و دشمن نداشتیم و نتوانستیم اصل غافلگیری را رعایت کنیم و به تعبیر امام «عدم فتح» نصیب رزمندگان کشور شد، گفت: در تمام جنبه‌ها اگر هنگامی که با طرف مقابل مواجه می‌شویم از قدرت خود و دشمن و شرایط منطقه و جهان اطلاعات دقیقی نداشته باشیم به موفقیت دست نخواهیم یافت. روحانی اصل سوم در سیاست خارجی کشور را دقت، فکر و برنامه‌ریزی برای مواجهه با ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی از یک سو و تعامل‌هراسی از سوی دیگر دانست.

عده‌ای خوب شعار می‌دهند اما بزدل سیاسی هستند

روحانی با ابراز حیرت از تعامل‌هراسی عده‌ای دیگر در داخل، گفت: می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید، الکتریسیته خطرناک دارند، عجبا که یک آقایی می‌گوید هرگاه ما با خارجی‌ها مذاکره کرده‌ایم شکست خورده‌ایم، پس این همه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب فریاد زدند، خودباوری و اعتماد به نفس داشته باشید، این شد که ما بترسیم؟!

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: از بس که دیدم بعضی‌ها در هراس زندگی می‌کنند و چون خود اعتماد به نفس ندارند دیگران را نیز این گونه می‌بینند، ناچار شدم چند مورد از مذاکرات خود با مقامات اروپایی در مذاکرات هسته‌ای را برخلاف عرف در کتاب منتشر کنم تا ترسوها بخوانند و ببینند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: یک عده خوب شعار می‌دهند، اما بزدل سیاسی هستند و از همه چیز لرزه بر تنشان می‌افتد. اگر خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است ما چه کار باید کنیم؟

روحانی با تاکید بر این‌که ما در منطق کم نمی‌آوریم و دیپلمات‌های مجرب‌ ما در وزارت امور خارجه در رأس برترین دیپلمات‌های جهان هستند، گفت: تعامل‌هراسی، مذاکره‌هراسی، مفاهمه‌هراسی و نرمش قهرمانانه‌هراسی نیز غلط است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این دولت اهل شعار نیست و اهل عمل است، ما شعور را به جای شعار و تدبیر را به جای تصمیمات یکشبه به‌کار گرفته و می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم که یک نمونه‌اش توافق ژنو بود. توافقی که با وجود مقدماتی بودن هم اصل غنی‌سازی ایران و هم حق غنی‌سازی در چارچوب نیازهای منطقی کشور و هم عدم تفاوت ایران در برخورداری از انرژی هسته‌ای با دیگر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را پذیرفته است.روحانی گفت: دولت و وزارت امور خارجه کار بزرگی کردند و اگر عده‌ای ممنون این زحمتکشان نباشند دیر یا زود ممنون خواهند شد، زیرا تاریخ قضاوت خود را بدرستی انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور در ادامه خطاب به روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: شما باید کمربند دیپلماتیک خود را محکم ببندید و در میدان برای حل و فصل تمام مسائل حاضر شوید. شما باید اراده ملت ایران را مبنی بر تعامل سازنده با دنیا برای سیاسیون جهان و افکار عمومی باز کرده و توضیح دهید ما درپی روابط نزدیک‌تر با دنیا هستیم و در عین حال وظیفه خود می‌دانیم که از امنیت ملی و حقوق خود دفاع کنیم.

روحانی ادامه داد: ما خواهان روابط صمیمی مبتنی بر اصل برد ـ برد با همه دنیا هستیم و باید تلاش کنیم چهره‌‌ای واقعی از جمهوری اسلامی ایران معرفی کنیم که در سالیان گذشته به ناروا و ناحق مشوه جلوه داده شد.

وی تاکید کرد: منافع ملی ما خط قرمز است، اگر منافع ملی ما تضمین شود، چراغ سبز روابط روشن خواهد شد.

رئیس‌جمهور ضمن انتقاد از کسانی که در مناسبات دیپلماتیک به دنبال کلاه‌گذاشتن بر سر طرف مقابل هستند، گفت: این حرف‌ها متناسب با شرایط دنیای امروز نیست و این افراد از تحولات تاریخی عقب هستند، زیرا مبنای روابط برد ـ باخت ثابت نمی‌ماند و آنچه پایه‌ای برای حرکت بعد می‌شود برد ـ برد است و ما بر این اساس در مذاکرات هسته‌ای حاضر شده‌ایم.روحانی با بیان این‌که تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران غلط، ظالمانه و ضدبشری بوده و البته پایه‌های آن شکسته است، گفت: با صراحت می‌گویم با تحریم‌ها مقابله کرده و می‌کنیم. امروز هم بلند می‌گوییم تحریم‌ها را خواهیم شکست و آنها نیز می‌دانند که چطور این اتفاق رخ خواهد داد.

متحدان رژیم صهیونیستی کم آورده‌اند

رئیس‌جمهور در تبیین این واقعیت امروز جهان به محکومیت رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی پرداخت و گفت: این رژیم بیش از هر بار دیگر محکوم شده و هیچ زمانی مثل جنگ اخیر غزه شکست نخورده و مفتضح نشده است، زیرا افکار عمومی صهیونیست‌ها را آدمکش، کودک‌کش و انسان‌کش می‌شناسند که حتی از انهدام بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌های مردم ابا ندارند.

روحانی گفت: حتی بزرگ‌ترین مدافعان رژیم صهیونیستی این اواخر کم آوردند زیرا نمی‌توانند در فضای امروز جهان بی‌محابا از این رفتارهای وحشیانه حمایت کنند.

اجازه اختلاف بین قوا را نمی‌دهیم

رئیس‌جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود، با بیان این‌که دولت تدبیر و امید مستظهر به پشتیبانی ملت است و امروز اتحاد میان سران قوا و دیگر نیروهای اجتماعی و سیاسی بیش از پیش برقرار شده، گفت: ایران اسلامی امروز یک ید واحده است و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد، بین قوای سه‌گانه کشور اختلاف بیفتد یا خدای ناکرده به رهبری معظم انقلاب توهین شود.

وی گفت: در میدان مبارزه با لبخند، تدبیر و منطق سخن می‌گوییم و افتخار می‌کنیم، اگر کسی از این رویکرد و از لبخند بدش می‌آید رویش را برگرداند، اما ما به حول و قوه الهی پیروز خواهیم شد.

رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه را فردی هوشیار، آگاه و مدبر خواند و با قدردانی از او و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور، خطاب به آنها گفت: بدانید، با احتیاط می‌گویم دست‌کم 90 درصد مردم همیشه پشتیبان شما بوده و هستند و دعای خیر رهبری نیز بدرقه شماست. خیلی برای من مهم است که بگویم در اواخر ماه مبارک رمضان رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای فرمودند من برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مرتب دعا می‌کنم و حس می‌کنم که چه کارزار سختی پیش‌رو دارند.

روحانی خطاب به سفرای ایران با بیان این‌که روابط با همسایگان و کشورهای منطقه برای ما در اولویت قرار دارد، گفت: در 12 ماه گذشته ارتباط ایران با همه کشورهای منطقه جز یکی دو کشور مطلوب بوده است و امیدواریم که این کشورها نیز به جرگه کشورهای دوست بپیوندند.

انتقاد رئیس قوه قضاییه از برخورد دوگانه با حقوق بشر

در همین سمینار، رئیس قوه قضاییه نیز گفت: برخورد دوگانه کشورهای سلطه‌گر مدعی حقوق بشر، احترامی برای مبانی اعلامیه جهانی حقوق بشر باقی نگذاشته است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی افزود: مدعیان حقوق بشر گاهی علیه کشور ما درخصوص بحث‌های حقوق بشری مطالبی عنوان می‌کنند، اما جنایات جنگی در غزه را نمی‌بینند و رژیم صهیونیستی را حمایت می‌کنند. وی با بیان این‌که هدفی برای هجمه‌های حقوق بشری شده‌ایم، ادامه داد: البته در کنار این هجمه‌ها چیز دیگری نهفته است و آن این است که آنها با اصل نظام جمهوری اسلامی مخالف هستند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی ادامه داد: نمی‌گوییم در نظام قضایی ما تخلف نمی‌شود، ممکن است جایی رشوه بگیرند و حق و ناحق کنند، اما این موارد در کشورهای اروپایی نیز وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها