وقتی نام سیستان و بلوچستان به میان می‌آید، شاید تصاویر خوبی به ذهنمان نرسد؛ نا امنی‌های مرزی، قاچاق، حضور گروهک‌های تروریستی و افراد شروری چون عبدالمالک ریگی، همه با هم به ذهن ما هجوم می‌آورند، هر چند این اتفاقات تلخ به‌واسطه موقعیت استراتژیک این استان طی سال‌های گذشته رخ داده است، اما مردمان خوب این استان مانند آب زلال و جاری هستند.
کد خبر: ۷۰۴۲۶۲
دونلی‌نوازی از سرزمین آفتاب و مهربانی

آن‌قدر که در هوای گرم سیستان و بلوچستان مهمان آنها شوید، مهربانی و صداقتشان مانند خنکای هوای بهاری آرام‌بخشتان خواهد بود.

از طرفی دیگر این استان مهد فرهنگ و تمدن بوده است، رستم شاهنامه در زابلستان زندگی می‌کند و بقایای شهر سوخته در این استان نشان از هویت غنی و فرهنگ عظیم آن دارد. فرهنگ و هویتی که هنوز هم در خون مردم این سرزمین جاری است و هنرمندان زیادی را پرورش داده است.

یکی از این هنرمندان شیرمحمد اسپندار است؛ دونلی‌نوازی که در سراسر جهان هر که موسیقی‌اش را شنیده به احترامش سر خم کرده است.

شامگاه شنبه بزرگداشت شیر محمد اسپندار به همت معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار و این موضوع بهانه‌ای شد تا درد دل‌های مردم سیستان و بلوچستان از این که ما هنرمندان این خطه را چندان نمی‌شناسیم، به گوش ما برسد. هر چند این درد دل‌ها و گلایه‌ها کاملا بجاست، اما راستش را بخواهید باید کمی با خودمان خلوت کنیم و ببینیم تا چه حد با هنرمندان بومی کشورمان آشنا هستیم؟ و از هر استان چند هنرمند را می‌شناسیم؟

شیرمحمد دونلی‌نواز هشتاد و سه ساله ساکن استان سیستان و بلوچستان است که چند روزی را به تهران آمده و با استقبال خوب مردم و رسانه‌ها روبه‌رو بود. او نوازنده‌ای است که موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران شده‌است. شنبه شب نشان عالی وزارت ارشاد هم به این نوازنده اهدا شد و همچنین قرار است طی هفته‌های آینده، تندیس‌های استاد در خیابان‌های ایرانشهر تهران و تعدادی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان نصب شود.

شیرمحمد هنرمند بزرگی است که در زمان حیاتش، این فرصت را پیدا کرد تا با دونلی‌اش به تهران بیاید، در بزرگداشت خود حضور داشته باشد و برایمان بنوازد، اما کاش این فرصت نصیب همه هنرمندان بزرگ و بومی کشورمان شود و تا زمانی که در قید حیات هستند، فضایی برای اجرا و ارائه اثر خود داشته باشند و بزرگداشت آنها به پس از مرگشان موکول نشود. چه بسیار هنرمندان بزرگی در سراسر کشورمان زندگی می‌کنند که اهل هیاهو و معرفی خود نبوده‌اند و هنوز هم ما آنها را نمی‌شناسیم. کاش فرصتی برای آشنایی ما با آنها فراهم شود.

زینب مرتضایی‌فرد -‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها