در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
نویسنده کتاب «جنبش مشروطه»، درباره واژه «شکستی» که اغلب تحلیل گران تاریخ برای این رویداد به کار می برند، گفت: واژه «شکست را که برخی از جریان مشروطه ارائه می دهند نمی پسندم. انگار که در پیشانی مردم ایران نوشته شده که این ملت لایق آزادی نیستند و گویا مقدر بوده که نهضت مشروطه با شکست مواجه شود. مفهوم شکست مقدر را نمی توان به همین راحتی برای این رویداد در نظر گرفت و این واژه را باید با ملاحظاتی چند و با دقت بسیار به کار برد. با این حال، اگر این مفهوم برای جریان مشروطه به نوعی حامل القای یاس و ناامیدی نباشد و به معنای شکست محتوم و مقدر به کار گرفته نشود، ایرادی ندارد.
وی ادامه داد: اما به طور کلی، شکست مشروطه را قبول ندارم؛ چراکه تاریخ یک روند امکانی (حادثی) است و نمی توان آن را یک روند جبری مقدر تصور کرد. مفهوم شکست محتوم یا مقدر با فلسفه تاریخ جور در نمی آید و کسانی که این مفهوم را درباره علت شناسی رکود و ضعف مشروطه به کار می گیرند یا نسبت به ماهیت فلسفه تاریخ جهل دارند یا مغرض هستند (برای القای یأس و ناامیدی). نباید فقط روی ضعف و رکود مشروطه مانور داد زیرا مشروطه دستاوردهای بسیار بزرگی داشته است که آن ها را باید دید.
همیشه تاریخ ملت ها تحریف می شود
رحمانیان در پاسخ به این سوال مبنی بر این که چه تحریفات و ناگفته هایی از تاریخ مشروطه وجود دارند، گفت: تاریخ چیز ساده ای نیست و با قدرت در ارتباط است. به طور کلی جنس مسایل تاریخی با گفتمان قدرت و سیاست حاکم در هم آمیخته است و ملاحظات حکومت ها، فرقه ها، گروه ها، باندها و دار و دسته ها را در این زمینه نمی توان نادیده گرفت زیرا آنها دوست دارند طبق مصالحشان تاریخ روایت شود.
این پژوهشگر تاریخ تاکید کرد: اگر نام پیروی تاریخ از گفتمان قدرت و سیاست را تحریف کردن تاریخ بگذاریم، نوعی ساده کردن بحث است. معرفت تاریخ، عرصه جنگ گفتمان های رقیب است؛ چراکه به قول «جرج اورول» کسی که در گذشته فرمان می راند، فرمانروای امروز و آینده است. گفتمان های رقیب تلاش می کنند تاریخ را به نفع خود تسخیر کنند بنابراین از نظر تحلیل گفتمانی هر نوع تفسیر نوعی اعمال قدرت یا نوعی تسخیر و تصرف به حساب می آید و هرگونه روایت را مبتنی بر مفهوم اراده معطوف به قدرت باید تلقی کرد.
وی همچنین درباره ناگفته های تاریخی این رویداد عنوان کرد: ناگفته های بسیاری درباره انقلاب مشروطه در ایران وجود دارد. مشروطه به مانند کوه یخی است که اصل قضیه آن هنوز برملا نشده و خیلی از شواهد، اطلاعات و داده های مربوط به این رویداد هستند که هنوز به شکل اسناد پراکنده، نامدون و نامنظم وجود دارد و نیاز به کار درازآهنگ و جمعی افراد و گروه های گوناگون دارد تا تاریخ مشروطه براساس آن ها روایت شود.
رحمانیان گفت: بنده سال ها پیش در تبریز به دلیل این که این شهر جایگاه بسیار بزرگی در تاریخ انقلاب مشروطیت دارد، پیشنهاد دادم نهادی به نام «بنیاد مشروطیت» (به شکل غیر دولتی، غیر انتفاعی و به شکل NGO) برپا و تشکیلات اداری و علمی مستقلی برای آن ایجاد شود که اسناد، مدارک، تحقیقات و هر آنچه که مربوط به انقلاب مشروطه است در آن جا گردآوری شود و هرساله همایش ها و سمینارهایی در آنجا برپا و دارای ژورنال هایی از جمله فصلنامه و سالنامه باشد. به طور کلی، نظر بر این بود که یک حلقه ارتباطی نیرومندی بین همه محققان و موسسه هایی که به نوعی ارتباط با تاریخ انقلاب مشروطیت دارند، ایجاد شود که متاسفانه این پیشنهاد هنوز عملی نشده است و نیاز به حمایت ملی و مردمی دارد.
منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد