پس از گذشت حدود یک ماه از برگزاری فراگیرترین آزمون سراسری کشور، بالاخره امروز کنکوری‌ها می‌توانند از کارنامه اعمال خود باخبر شوند.
کد خبر: ۷۰۱۴۳۶
روز اشک و لبخند کنکوری‌ها

البته روز گذشته، شاگرد اولی‌های کنکور به سبک سال‌های قبل، یک روز جلوتر از بقیه داوطلبان از رتبه کنکور خود باخبر شدند، ولی دیگر داوطلبان می‌توانند امروز از ساعت 14 به بعد، با مراجعه به سایت سازمان سنجش از رتبه کنکور خود مطلع شوند.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: خوشبختانه امسال همه داوطلبانی که در جلسه کنکور حضور داشته‌اند، مجاز به انتخاب رشته هستند، اما شانس قبولی نهایی در کنکور 93 حدود 70 درصد است، یعنی از بین هر صد کنکوری، 70 نفر آنها قبول می‌شوند. ظرفیت‌های اعلامی دانشگاه‌ها نیز 695 هزار و 697 نفر اعلام شده است که در این بین، ملاک پذیرش در بیش از 57 درصد از ظرفیت رشته‌های تحصیلی امسال براساس سوابق تحصیلی خواهد بود، یعنی امسال فقط پذیرش در حدود 42 درصد ظرفیت‌های دانشگاهی، با آزمون خواهد بود و در این رشته‌های با آزمون، ملاک اصلی پذیرش همان رتبه کنکور است.

به گفته توکلی، یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید امسال داوطلبان مدنظر داشته باشند، بحث تاثیر قطعی معدل دیپلم بر نمره نهایی داوطلبان است. در واقع، با توجه به این‌که امسال برای اولین‌بار، نمره کتبی دیپلم داوطلبان، تاثیر مثبت و منفی بر نتیجه کنکور داوطلبان خواهد داشت، باید داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری نیز این موضوع را در نظر بگیرند.

طی چند سال اخیر، سازمان سنجش با ارائه نرم‌افزار انتخاب رشته در سایت این سازمان، تلاش کرده است کنکوری‌ها را در فرآیند انتخاب رشته صحیح کمک کند، اما سخنگوی سازمان سنجش هشدار می‌دهد که استفاده از نرم‌افزارهای مربوط به کنکور گذشته، در کنکور امسال کارایی ندارد، زیرا آن نرم‌افزارها زمانی تهیه شده‌اند که تاثیر قطعی نمره دیپلم داوطلب، لحاظ نمی‌شد.

امسال سازمان سنجش، نرم‌افزاری برای انتخاب رشته تهیه کرده است که می‌تواند تاثیر 25 درصدی نمره کتبی دیپلم داوطلب را هم در فرآیند انتخاب رشته، مدنظر قرار دهد و داوطلبان می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار، شرایط قبولی خود را با داوطلبان کنکور سال گذشته شبیه‌سازی کنند.

گرچه توکلی تاکید دارد نتایج حاصل از این نرم‌افزار هم قطعی نیست و این نرم‌افزار فقط حکم یک مشاور خوب را برای داوطلبان بازی می‌کند، اما کنکوری‌ها باید مراقب باشند که از نرم‌افزارهای مشابهی که در سال‌های قبل تهیه شده است و از طریق برخی موسسات نیز ارائه می‌شود، استفاده نکنند فریب این نرم‌افزارهای تاریخ مصرف گذشته و غیراستاندارد را نخورند.

چگونه بهترین انتخاب رشته را داشته باشیم؟

فرآیند انتخاب رشته از چهارشنبه پانزدهم مرداد آغاز می‌شود و تا بیست و دوم مرداد نیز ادامه خواهد داشت. داوطلبانی که در جلسه کنکور امسال حضور داشته‌اند، می‌توانند در فرم انتخاب رشته خود، 150 رشته را انتخاب کنند که این 150 رشته نیز می‌تواند شامل رشته‌های باآزمون و بی‌آزمون باشد.

یعنی داوطلب می‌تواند حتی همه 150 انتخاب رشته خود را از رشته‌های باآزمون یا بی‌آزمون انتخاب کند یا این‌که می‌تواند انتخاب رشته‌اش، ترکیبی از رشته‌های باآزمون و بی‌آزمون باشد. اما داوطلبانی که در جلسه کنکور غایب بوده‌اند یا اصلا در کنکور شرکت نکرده‌اند، می‌توانند از پانزدهم مرداد امسال، فرآیند انتخاب رشته را انجام دهند؛ ولی این گروه از داوطلبان فقط می‌توانند در صد رشته بدون آزمون، رشته دلخواه خود را انتخاب کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش توصیه می‌کند: اگر داوطلب به نمرات کارنامه‌اش و دوره‌هایی که مجاز به انتخاب رشته است، دقت داشته باشد و دفترچه راهنمای انتخاب رشته را هم بدقت مطالعه کند، تا اینجای کار می‌تواند اطلاعات خوبی درباره انتخاب رشته کسب کند. همچنین کنکوری‌ها می‌توانند ویژه‌نامه انتخاب رشته را که فردا (دوشنبه) در کیوسک‌های مطبوعاتی سطح شهر منتشر می‌شود، مطالعه کنند و از شرایط انتخاب رشته‌های مختلف، آگاهی پیدا کنند.

توکلی اعتقاد دارد که بهترین مشاور برای انتخاب رشته، خود داوطلب است و اگر فرد کنکوری، ملاک انتخاب رشته را علاقه شخصی‌اش قرار دهد و ضمن مطالعه رشته‌های تحصیلی، با دانشجویان و استادان آن رشته هم مشورت داشته باشد، دیگر نیازی به مشاوره موسسات دیگر نخواهد داشت.

توجه به جنسیت پذیرش، توجه به دوره‌های تحصیلی(مثل روزانه یا شبانه)، مقطع تحصیلی(مثل کاردانی یا کارشناسی)، سهمیه‌های مختلف و تلاش برای انتخاب رشته از بین رشته محل‌های بومی داوطلب، توصیه‌های دیگری است که به باور این مقام مسئول، شانس پذیرش داوطلبان را افزایش می‌دهد.

مراقب فریب مراکز غیرمجاز انتخاب رشته باشید

این روزها تا دلتان بخواهد بازار مراکز انتخاب رشته در سراسر کشور داغ است، اما سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نسبت به عواقب انتخاب رشته کنکور در مراکز غیرمجاز، هشدار می‌دهد و به داوطلبان توصیه می‌کند که گول تبلیغات این موسسه‌های غیرمجاز را نخورند.

مسعود ثقفی در گفت‌وگو با جام‌جم هشدار می‌دهد که هر سال موسسات و مراکز غیرمجاز در روزهای انتخاب رشته به صورت قارچ‌گونه رشد می‌کنند و با تبلیغات غیرواقعی به جذب خانواده‌ها می‌پردازند، در حالی که مبالغ غیرمتعارفی را مطالبه می‌کنند؛ ولی تخصص و اطلاعات جامعی نیز ندارند.

برخی از این موسسات غیرمجاز انتخاب رشته با وعده‌های مختلفی مثل قبولی قطعی در کنکور یا طرح ادعاهای کذبی مثل استفاده از مشاوران و کارمندان سازمان سنجش، سعی می‌کنند اعتماد داوطلب و خانواده‌هایشان را جذب کنند، اما واقعیت این است که بسیاری از وعده‌های این موسسات غیرمجاز، حقیقت ندارد و هدف عمده آنها، پول درآوردن از بازار پرسود کنکور است.

به همین منظور، آموزش و پرورش شهر تهران برای جلوگیری از ادامه این آسیب‌ها و پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از داوطلبان، 70 پایگاه انتخاب رشته در نقاط مختلف تهران راه‌اندازی کرده که به گفته این مقام مسئول، 150 نفر از مشاوران آموزش و پرورش براساس جدیدترین اطلاعات کدرشته‌ها به داوطلبان مشاوره می‌دهند.

هزینه تعیین شده برای انتخاب رشته در این مراکز 50 هزار تومان است که خانواده شهدا، ‌جانبازان، ایثارگران و فرهنگیان از تخفیف 50 درصدی بهره‌مند می‌شوند. همچنین نشانی و شماره تماس پایگاه‌های انتخاب رشته نیز در سایت آموزش و پرورش شهر تهران در دسترس است.

تقاضا و ظرفیت پذیرش در گروه‌های آزمایشی مختلف

امسال در گروه علوم ریاضی و فنی 191 هزار و 551 نفر داوطلب مجاز به انتخاب رشته و ظرفیت پذیرش 254 هزار و 686 نفر است؛ یعنی امسال در این گروه آزمایشی، ظرفیت مازاد وجود دارد و همه داوطلبان در صورتی که تمایل داشته باشند، می‌توانند در دانشگاه قبول شوند.

در گروه آزمایش علوم تجربی، تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته 443 هزار و 881 نفر است، اما ظرفیت پذیرش در این گروه آزمایشی، 190 هزار و 140 نفر است. همچنین تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در گروه آزمایشی علوم‌انسانی 217 هزار و 245 نفر ولی ظرفیت پذیرش آن 213 هزار و 911 نفر است.

در گروه آزمایشی هنر نیز 406 هزار و 400 نفر مجاز به انتخاب رشته هستند، اما ظرفیت پذیرش آن 16 هزار و 182 نفر است. در گروه‌های آزمایشی زبان‌های خارجی نیز با وجود 99 هزار و 104 فرد واجد شرایط انتخاب رشته، ظرفیت پذیرش در این گروه آزمایشی، فقط 20 هزار و 778 نفر است.

تهران و اصفهان، رکورد زدند

امسال بین داوطلبان برتر کنکور، استان تهران با 15 داوطلب برتر و استان اصفهان هم با هفت داوطلب برتر، دارای بیشترین تعداد شاگرداولی‌های کنکور بودند.

در گروه آزمایشی ریاضی فنی، یاسمن سعیدی از تهران، نگین یغمایی از تهران و صدرا صفادوست از تبریز به ترتیب نفرات اول تا سوم شدند.

همچنین سیدشایان پورمیربابایی از آستانه اشرفیه، آناهیتا نجفی از رشت و سیده زهرا موسوی از شیراز نیز به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم گروه علوم تجربی را به خود اختصاص دادند.

علی ولایی از شمیرانات، صدیقه ذبیحی از شمیرانات و امید شمس‌اللهی از تهران نیز در گروه علوم انسانی به ترتیب اول تا سوم شدند.

تارا فرسادفر از شمیرانات، مهتا منصوری‌تهرانی از تهران و آبا تدین از شمیرانات در گروه هنر و محمد مرادی شهمیری از تهران، سروش ثابتی از مشهد و ریحانه باقری از اصفهان هم به ترتیب رتبه اول تا سوم گروه آزمایشی زبان را کسب کردند.

جالب آن‌که در کنکور امسال، 18 نفر از رتبه برتری‌ها پسر و 18 نفر هم دختر هستند.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها