توضیحاتی درباره سریال‌های رمضان 94

قصه «پایتخت4» دچار افت دراماتیک نمی‌شود

مجری طرح «هفت سنگ» اعتقاد دارد اگر منتقدان به کپی بودن این سریال برای تماشای چند قسمت آن صبر می‌کردند، قطعا این سریال قربانی قضاوت زود هنگام آن‌ها نمی‌شد، تهیه‌کننده «مدینه» نیز از اول بودن این سریال در بین آثار رمضانی در نظرسنجی‌های اینترنتی خبر داد.
کد خبر: ۶۹۹۵۷۶
«هفت سنگ» قربانی قضاوت زود هنگام شد

کامبیز دارابی مجری طرح «هفت سنگ» درباره حاشیه‌های این سریال گفت: یکی از اشکالات رایج در نقد آثار تلویزیونی مانند سریال، این است که کمتر به ساختار آنها به عنوان یک اثر بلند توجه می‌شود و اغلب صرفا با پخش یکی دو قسمت حُکم به بد یا خوب بودن آن می‌دهند. در صورتی که این شیوه از نقادی بدون شک نتیجه‌ای بی پایه و سست خواهد داشت.

وی افزود: درباره «هفت سنگ» هم متاسفانه جرقه چنین مواجهه‌ای همان شب اول پخش زده شد و برخی با اتهام کپی بودن یک قسمت، تمام سریال را به چالش کشیدند. جالب آنکه هر چقدر هم که قصه پیش رفت و ادامه پیدا کرد، با مشاهده تفاوت‌های روایی و فرمی، یکباره همین انتقادهای آتشین فرو نشست و یا تا حدودی از سوی منتقدان منطقی‌تر، جای خود را به نقدهای حرفه‌ای داد.

دارابی اظهار کرد: «هفت سنگ» یک سریال ایرانی و مبتنی بر مناسبات وطنی و ملموس خانودگی است که تنها از سریال آمریکایی «خانواده مدرن» به عنوان اثری با موفقیت‌های فراگیر جهانی به عنوان یک مدخل و تنها در همان یکی دو قسمت نخست بهره برد که این هم امری متداول در دنیا است.

عرف رایج در تلویزیون؛ دلیل ذکر نشدن اقتباس در تیتراژ

وی تصریح کرد: ما هیچگاه قصد پنهان کاری نداشتیم و اگر این برداشت در تیتراژ ذکر نشد، به دلیل عرف رایج در تلویزیون ماست که چنین مسئله‌ای هنوز جا نیفتاده است. حال آنکه ما این اقتباس را برای ورود به قصه اصلی خودمان از همان ابتدا با مدیران تلویزیون هماهنگ کرده بودیم. اصولا هم با عقل جور درنمی‌آید که برداشتی از یک اثر معروف صورت بگیرد و کسی بخواهد آن را در جهان امروز با این همه وسایل ارتباطی شگفت انگیز، از دیگران پنهان کند.

مجری طرح «هفت سنگ» یادآور شد: شما ببینید همین کسانی که کل سریال را کپی قلمداد کردند، از قسمت دوم به بعد جز تکرار ادعاهای قبلی حرف جدیدی نداشتند و متاسفم که بگویم همین شیوه موجب شد به ارزش‌های فنی کار کمتر پرداخته شود. من این سوال را می‌پرسم که آیا بازی‌های این سریال، طراحی صحنه، جنس روابط کاراکتر‌ها، کارگردانی و طراحی میزانسن و ... قابل بحث نبود که اغلب به ماجرای کپی بودن یکی دو قسمت بسنده کردند؟‌

وی در پایان گفت: چنین برخوردهایی قطعا موجب دلزدگی هنرمندان خواهد شد وگرنه در همین سینما و تلویزیون خودمان بارها شاهد کپی بودن تمام شالوده یک اثر از آثار داخلی یا خارجی بوده‌ایم و هیچ نوآوری هم در آنها صورت نگرفته و حتی از دیگران پنهان هم شده است. اما ما صرفا یک اقتباس انجام دادیم و از قسمت دوم به بعد سریال خودمان را ساختیم. ما شش هفت ماه به شدت و با وسواس زیاد که هزینه‌هایی را نیز به ما تحمیل کرد، درگیر تولید آن بودیم و باز هم باید تاکید کنم یک اثر هنری به خصوص سریال، تنها با تماشای کامل آن قابل ارزیابی و بررسی خواهد بود، نه صرفا یکی دو قسمت. (خبرگزاری مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها