‌یک متخصص بیماری‌های عفونی، مرداد تا اواخر مهر ماه را اوج فعالیت میکروب وبا عنوان کرد و از مردم خواست تا در مسافرت‌ها آب را قبل از مصرف، بجوشانند.
کد خبر: ۶۹۸۴۱۶
هنگام سفر آب جوشانده مصرف کنید

دکتر علیرضا جانبخش وبا را بیماری گوارشی مسری دانست و افزود: عمده راه انتقال آن از طریق مصرف آب آلوده است.

وی گفت: امکان انتقال این بیماری از طریق فرد آلوده به فرد دیگر و نیز از طریق مصرف غذای آلوده نیز وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مرداد تا اواخر مهر ماه را اوج فعالیت میکروب وبا دانست و افزود: به طور معمول بیماری وبا در فصول گرم سال شیوع بیشتری دارد.

به گفته جانبخش، با ورود میکروب وبا به داخل بدن پس از طی یک دوره سه تا پنج روزه کمون و نهفتگی، بیماری با علائمی مانند دردهای شکمی، اسپاسم شدید عضلانی در ساق پا، گود رفتن چشم ها، کم شدن حجم ادرار، افت فشار خون و خشک شدن آب دهان و اشک چشم خود را نشان می دهد.

این متخصص بیماری های عفونی، مهم ترین علامت وبا را حجم زیاد اسهال بدون خون و بدون دل پیچه عنوان کرد و افزود: در صورت عدم درمان به موقع، وبا می‌تواند منجر به نارسایی کلیه در فرد شود.

وی درمان بیماری وبا را شامل دو بخش آنتی بیوتیکی و مایع درمانی دانست و گفت: مایع درمانی مهم ترین بخش درمان بیماری وبا به شمار می رود، زیرا فرد حجم زیادی از آب بدن خود را از دست داده و باید به سرعت با خوراندن مایعات درصدد جبران آب از دست رفته بدن باشد.

جانبخش افزود: در موارد خفیف بیماری، خورندان مایعات کافی است، اما در موارد شدید آن باید علاوه بر خوراندن مایعات از تزریق سرم نیز استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، محلول «O.R.S» را بهترین گزینه در جهت جبران آب از دست رفته بدن دانست و افزود: چنانچه اقدامی برای درمان وبا صورت نگیرد و آب از دست رفته با مایع درمانی جبران نشود، قطعا بیماری وبا یک بیماری کشنده خواهد بود.

جانبخش در خصوص استفاده از آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری وبا نیز گفت: در این زمینه حتما باید به پزشک مراجعه کرد و می‌توان تحت نظر پزشک از آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین استفاده کرد.

وی در ادامه از همه افراد خواست تا با توجه به آغاز فصل گرما و شروع مسافرت‌ها از مصرف هر گونه آب مشکوک خودداری کرده و ابتدا آب را جوشانده و سپس مصرف کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، همچنین در خصوص استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های نشسته و نیز ساندویچ‌های عرضه شده توسط دستفروشان هشدار داد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها