مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داد

پرداخت مستمری ماهانه 2700 میلیارد تومان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ایجاد عدالت از طریق توزیع ثروت و همبستگی اجتماعی مهمترین هدف این سازمان است.
کد خبر: ۶۹۷۰۶۵
ایجاد عدالت، مهمترین هدف سازمان تامین اجتماعی

سید تقی نوربخش در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود: در کشور ما حدود 39 میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و دیگر صندوق ها مانند صندوق بیمه بازنشستگی و نیروهای مسلح، کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی هم افراد دیگری را تحت پوشش دارند.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی، بیمه گر اجتماعی و یکی از ابزارهای مهم رفاه اجتماعی و سازمان درآمد هزینه ای است.

نوربخش افزود: سازمان تامین اجتماعی در مهر پارسال در بودجه 33 هزار میلیارد تومانی خود حدود 20 درصد یعنی حدود پنج هزار و صد میلیارد تومان،کسری بودجه داشت.

وی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده و کمک های دولت بدون اینکه فروش دارایی در سال 93 داشته باشیم این کسری جبران شد.

فروش دارایی ها برای جبران کسری، کار درستی نیست

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: فروش دارایی ها برای جبران کسری، کار درستی نیست زیرا این دارایی ها بین نسلی است و باید در زمان بازنشستگی، مستمری پرداخت کنیم.

نوربخش گفت: امسال باتوجه به افزایش مستمری 25 درصدی که از ابتدای فروردین اتفاق افتاد در مورد حداقل حقوق و دستمزد بگیرها 25 درصد و در مورد سایرین علی الحساب 20 درصد پرداخت شد که امیدواریم تا عید فطر 5 درصد بقیه را پرداخت کنیم.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی، صندوق بیمه ای بین نسلی است و 30 تا 40 درصد وصولی ها را باید برای نسل آینده سرمایه گذاری کنیم که متاسفانه این سازمان در سال 88 به نقطه سر به سری رسید و نمی توانست سرمایه گذاری کند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی در دو حوزه مستمری ها و درمان خدمات خود را ارائه می کند که حدود دو سوم منابع به مستمری بگیرها پرداخت می شود و یک سوم آن در رابطه با درمان هزینه می شود.

مستمری ها تقریبا برابر با نرخ تورم افزایش یافت

نوربخش افزود: نخستین بار در سال 93 ماده 96 قانون تامین اجتماعی درباره مستمری ها اجرا شد و مستمری ها تقریبا برابر با نرخ تورم افزایش یافت و حق خواربار و مسکن هم 50 درصد افزایش یافت و تا کنون تجهیز منابع برای این منظور انجام شده است .

وی گفت: نظام سلامت در زمینه درمان هم با تحول جدی روبرو و طرح تحول سلامت اجرا شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در این زمینه سرانه درمان در سال 93 در سازمان تامین اجتماعی 44 درصد افزایش داشت و 270 قلم دارو را تحت پوشش قرار داد.

نور بخش افزود: در سال 93 پنج بیمارستان را در نقاط مختلف کشور از جمله در عسلویه، زابل، ایلام، بیرجند و کرمان بهره برداری خواهیم کرد.برنامه توسعه ای بیمارستان آیت الله کاشانی تهران و همچنین ساخت سه بیمارستان در دزفول، یزد و لنگرود آغاز خواهد شد.کار ساخت 26 مرکز درمانی سرپایی در سراسر کشور نیز آغاز خواهد شد.

وی، حذف فرانشیز از بیماران مستمری بگیر، حذف دفترچه و جایگزینی کارت هوشمند را از دیگر برنامه های سازمان تامین اجتماعی بیان کرد.

نوربخش گفت: چنانچه فرانشیز از مستمری بگیرها برداشته شود درمان در همه مراکز دانشگاهی و دولتی مشابه ملکی سازمان بدون هزینه برای مستمری بگیران خواهد بود.

وی با بیان اینکه حدود 56 درصد مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی حداقل حقوق و دستمزد بگیر هستند به برخی دیگر از مشکلات مستمری بگیران هم اشاره کرد و افزود: تلاش می کنیم آنها را رفع کنیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: اموال سازمان، حق الناس و مربوط به بیمه شدگان و بین نسلی است.

نوربخش با بیان اینکه مهمترین تولید سازمان تامین اجتماعی، ایجاد امنیت اجتماعی است، افزود: اگر برنامه ریزی های ما در جهت افزایش رضایتمندی مردم باشد به ارتقای امنیت اجتماعی کمک می کنیم و اگر عکس آن باشد سطح امنیت اجتماعی و اعتماد مردم را پایین می آوریم.

وی گفت: 60 هزار میلیارد تومان بدهی به این دولت منتقل شد در حالیکه بدهی دولت در سال 1383 حدود 2700 میلیارد تومان بود.

نوربخش افزود: در 8 سال اخیر قالیبافان، رانندگان، زنبورداران و برخی دیگر از مشاغل زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی در آمدند و این سازمان خدمات به آنها داد اما منابع آن به سازمان نیامد و تجمیع آنها حدود 60 هزار میلیارد تومان بود که به این دولت منتقل شد.با توجه به اینکه سهم کارفرمایی دولت سه درصد است این بدهی مرتب افزایش می یابد و حدود 15 هزار میلیارد تومان در هر سال این بدهی افزایش می یابد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برخی از بدهی ها مربوط به هدفمندی یارانه هاست و مذاکراتی در جریان است تا این بدهی ها پرداخت شود.

نوربخش افزود: نگاه و سیاست دولت نسبت به سازمان تامین اجتماعی ، مساعدت به این سازمان است .

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی تلاش می کند به تعهداتش عمل کند، گفت: عیدی سال 91 با استقراض از بانک به مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخت شد در حالی که پارسال در بهمن یعنی یک ماه زودتر بدون استقراض و بدون فروش دارایی، عیدی مستمری بگیران را پرداخت کردیم.

نوربخش افزود: جهت گیری سرمایه گذاری های سازمان تامین اجتماعی به سمت بازار سرمایه است و بنگاه داری نیست.در چند ماه اخیر بزرگترین هولدینگ سرمایه گذاری این سازمان را وارد بورس کردیم.

وی گفت: یکی از مشکلات سازمان تامین اجتماعی در سال های اخیر نداشتن برنامه راهبردی دراز مدت بود که از سه ماه پیش سند راهبردی این سازمان در حال تدوین است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره برنامه های این سازمان برای تامین منابع مالی پایدار گفت: موضوع منابع و مصارف از چالش های تاریخی این سازمان است.

نوربخش افزود: با همکاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و سازمان بین المللی کار،‌ تحلیل محاسبات بیمه ای در سازمان تامین اجتماعی آغاز شده است تا پس از 39 سال این محاسبات انجام و امار لازم درباره منابع و مصارف استخراج شود.تقاضای ما این است که از تکالیف و قوانینی که منابع آن دیده نشده است پرهیز شود.

وی درباره شرکت سرمایه گذاری شستا هم گفت: این شرکت از حدود 25 سال پیش شکل گرفت و علت شکل گیری آن پرداخت بدهی های دولت در ادوار مختلف بود.

نوربخش افزود: در سال 93 حدود 46 هزار میلیارد تومان حجم تعهدات سازمان است در حالیکه پرتفوی شرکت سرمایه گذاری تنها برای حدود 10 ماه تعهدات سازمان کافی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: این شرکت در چند سال اخیر مشکلاتی در نظام مدیریتی خود داشت اکنون اصلاح مدیریتی در آن انجام و مقرر شد این شرکت در چند زمینه مشخص از جمله دارو، صنعت و معدن و پتروشیمی و سیمان فعالیت کند و از فعالیت هایی که نتوان ذخایر بیمه شدگان را حفظ کرد پرهیز شود.

نوربخش افزود: تعهد سنوات تجمیع بیمه شدگان از مهمترین چالش های سازمان تامین اجتماعی است و باید از افزودن تعهد سنوات جلوگیری شود.در این سازمان، نظام مدیریتی سه جانبه نمایندگان کارفرما، کارگر و دولت حاکم است و تلاش کردیم این روش را در هیئت نظارت و دیگر ارکان این سازمان توسعه دهیم تا خود بیمه شدگان ناظر سازمان باشند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در سه سال اخیر سه بار اساسنامه این سازمان تغییر کرد.

نوربخش افزود: اکنون تعامل خوبی میان سازمان های بیمه گر و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها