موشک های مقاومت حتی اگر به نسبت حملات هوایی صهیونیست ها خساراتی از حیث تلفات انسانی یا تخریب مناطق بر جای نگذارند، بطور مستقیم اقتصاد رژیم صهیونیستی را هدف قرار می دهند و روزانه هزینه های سنگینی را به این رژیم تحمیل می کنند.
کد خبر: ۶۹۵۹۸۵
موشک هایی که اقتصاد رژیم صهیونیستی را نشانه می روند

به گزارش جام جم آنلاین، پایگاه اینترنتی اقتصادی «گلوبس» می نویسد: هزینه اولیه برآورد شده از عملیات اسرائیل تنها در 4 روز اول آن، بالغ بر 8.5 میلیارد شکل اسرائیلی برابر با 2.4 میلیارد دلار بوده است.

این پایگاه افزوده است: هزینه مستقیم برآورد شده شامل هزینه های نظامی ارتش اسراییل، حقوق سربازان احتیاط، هزینه موشک های سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین، هزینه های پشتیبانی مانند حمل و نقل، سوخت و گشت های هوایی و زمینی است.

در کنار این هزینه های جنگی و دفاعی، خسارت های اسراییل از سقوط موشک های فلسطینی در نقاط مختلف این رژیم و توقف فعالیت های اقتصادی در اثر ناامنی سنگین تر است.

بندر اشدود در شمال بخش غزه در همان سه روز اول آغاز حملات موشکی فلسطین، عملا تعطیل شد. این بندر هدفی نزدیک برای موشک های گروه های فلسطینی و در عین حال، یکی از مهمترین بندرگاه های اسراییلی در امور تجاری است.

به گزارش رادیو اسراییل، یائیر لبید وزیر امور مالی رژیم صهیونیستی در برابر کمیسیون مالی کنست (پارلمان) گفت: خسارتی 10 میلیون شکلی (3 میلیون دلاری) فقط در روز اول سقوط موشک ها در اسراییل ثبت شد و باید منتظر خسارتی چندین برابری باشیم.

این در حالی است که برخی کارشناسان و ناظران اسراییلی این برآورد را خیلی خوشبینانه می دانند.

یکی از مدیران شرکت های بیمه فعال در رژیم صهیونیستی به رادیوی این رژیم می گوید که ده ها میلیون شکل، میزان ضرر روزانه اسراییل از شلیک موشک های مقاومت است.

انجمن اقتصادی «فان لیر» هم اعلام کرده است که تنها برای شلیک یک موشک رهگیر سپر دفاع موشکی موسوم به گنبد آهنین، حدود 100 هزار دلار هزینه می شود.

در همین حال، توفیق الدجانی کارشناس اقتصاد اسراییل به رسانه های فلسطینی می گوید که موشک های مقاومت، روزانه 80 میلیون دلار به اقتصاد رژیم صهیونیستی ضرر می زنند.

وی افزود: بیشترین خسارتها به مناطق مرکزی و جنوب سرزمین های اشغالی است، جاهایی که صدها کارخانه و مزرعه در آن واقع شده و در عین حال هدف در دسترس برای موشک های مقاومت است.

این کارشناس تصریح کرد: خسارت ها در این نواحی روزانه 25 میلیون دلار برآورد می شود. شلیک موشک ها کارخانه ها را متوقف می کند و کارگران و فعالان اقتصادی را به پناهگاه ها می کشاند.

در همین حال، شلیک های پی درپی موشک های مقاومت به ویژه به شهرهای مهمی مانند تل آویو و نتانیا، باعث شده است بسیاری از گردشگران خارجی خاک سرزمین های اشغالی را ترک کنند و ورود به این رژیم نیز با کاهشی قابل ملاحظه روبرو شود.

خبرگزاری سمانیوز فلسطین به نقل از هتل داران در فلسطین اشغالی گفت: بسیاری از خارجی ها، هتل ها را ترک کرده و به کشورهایشان برگشته اند. همچنین بسیاری از اسراییلی ها از اقامت در هتل ها منصرف شده اند و ترجیح می دهند جان خود را در پناهگاه ها حفظ کنند؛ امری که ضربه شدیدی را به بخش گردشگری اسراییل می زند.

به گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، رافی سادیه، مدیر کل هتل های زنجیره ای «دان» می گوید: اوضاع اصلا خوب نیست... اگر اوضاع امنیتی حتی برای چند روز معدود دیگر به همین منوال ادامه یابد، تاثیر منفی آن بر بخش هتلداری طولانی خواهد بود.

روزنامه معاریو چاپ تل آویو نیز نوشت: تاکنون بیش از 400 تقاضای جبران خسارت از سوی اسراییلی های متضرر شده از موشک های فلسطینی به مقامات داده شده است.

جواد ارشادی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها