ربیعی: بسته‌های حمایت غذایی با سبد کالا تفاوت دارد

آغاز توزیع بسته‌های حمایت غذایی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز توزیع بسته حمایت غذایی مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و فرصت چهارماهه برای گرفتن اقلام و کالاهای این سبد حمایتی خبر داد.
کد خبر: ۶۹۴۶۵۲

این بسته‌ها تغییر یافته همان سبد کالا است که به شکل جدیدی میان مشمولان محدودتر توزیع می‌شود. نحوه نامناسب توزیع سبد کالا نارضایتی مردم را درپی داشت تا آنجا که رئیس‌جمهور از مردم عذرخواهی کرد.

به گزارش فارس، علی ربیعی گفت: سیاست دولت در توزیع سبد کالا به‌ صورت عمومی با سیاستی که در طرح حمایت غذایی دنبال می کند، متفاوت است و هدف اصلی دولت از توزیع بسته امنیت غذایی، مبارزه با فقر و توجه به موضوع سلامت افراد مطابق با بند 6 سیاست‌های سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.وی افزود: این طرح به منظور حمایت از افرادی دیده شده که دچار سوء تغذیه و کمبود پروتئین و ویتامین هستند و دولت در جهت سیاست رفاهی خود این طرح را در طول سال ادامه خواهد داد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد دفعات اجرای طرح حمایت غذایی متناسب با تعداد خانوارهای آسیب‌پذیری که شناسایی شوند، مشخص خواهد شد، اما طبق پیش‌بینی‌ها دست‌‌کم چهار بار در سال این طرح به اجرا درخواهد آمد.

ربیعی همچنین گفت که دولت برای تأمین منابع طرح حمایت غذایی 2400 میلیارد تومان اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها برای حمایت افراد تحت پوشش این طرح در نظر گرفته است.وی تصریح کرد: در گام نخست تمام خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی که اکنون هفت میلیون و 500 هزار نفر هستند، مشمول طرح حمایت غذایی می‌شوند.ربیعی تاکید کرد: اجرای طرح حمایت غذایی مطابق مصوبه هیات وزیران به ‌منظور حمایت غذایی و برای مبارزه با فقر و جلوگیری از سوء تغذیه انجام می‌شود.

کار اطلاع‌رسانی به جامعه هدف مشمولان دریافت سبد حمایت غذایی، از دو هفته قبل با ارسال پیامک از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی آغاز و به مشمولان چهار ماه مهلت داده شده تا برای دریافت کالای خود اقدام کنند.

گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، برنج، روغن مایع، ماکارونی، رب گوجه‌فرنگی و خرما از اقلام و کالاهای پیش‌بینی شده در طرح حمایت غذایی است .در اجرای این طرح 4800 فروشگاه برای توزیع بسته حمایت غذایی اعلام آمادگی کرده و 6000 دستگاه کارت خوان نیز در فروشگاه‌ها برای خدمات‌دهی به مشمولان در نظر گرفته شده است.همزمان با توزیع بسته‌های حمایت غذایی، در تمامی ادارات بهزیستی میز خدمات جهت رفع هرگونه مشکل احتمالی پیش‌بینی شده است.

برای اجرای طرح حمایت غذایی، کارت اعتبار خرید شارژ شده و مشمولان می‌توانند متناسب با میزان اعتبار و تقاضای خود به صورت ترکیبی مقدار کالای مورد نیازشان را مشخص و تهیه کنند.اعتبار ریالی برای خانوارهای تک‌نفره در هر مرحله از اجرای طرح حمایت غذایی، 300 هزار ریال، خانوارهای دونفره 600 هزار ریال، خانوارهای بیش از دو نفر به‌ازای هر نفر اضافی یکصد هزار ریال و در هر خانوار حداکثر یک میلیون و 200 هزار ریال تعیین شده است.

آزادسازی ۱۵ درصد سهام عدالت تا اواسط امسال

در همین حال، معاون وزیر تعاون با بیان این‌که 40.5 میلیون نفر سهامدار نهایی سهام عدالتند، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا اواسط امسال حدود ۱۵ درصد سهام عدالت در وجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی آزاد شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

غلامحسین حسینی‌نیا درباره فعالیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در کشور اظهار کرد: توزیع متعادل ثروت ملی و گسترش مالکیت در سطح عموم به منظور تأمین عدالت اجتماعی و ایجاد درآمد دراز مدت برای خانواده‌های کم‌درآمد از مزایای سهام عدالت بود.

وی کاهش اندازه بخش دولتی و افزایش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد کشور از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، ارتقای کارایی بنگاه‌های اقتصادی و بهره‌وری منابع اقتصادی، انسانی و فناوری و افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی را از دیگر مزایای عرضه سهام عدالت برشمرد و افزود: بند ج سیاست‌های ابلاغی اصل 44 رهبر معظم انقلاب (سیاست‌های کلی توسعه بخش‌های غیر دولتی از طریق واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی) پشتوانه اجرای این طرح بود.

حسینی نیا تصریح کرد: از 45.3 میلیون نفر مشمول شناسایی شده، حدود 42 میلیون نفر برای دریافت سهام عدالت در طول سال‌های گذشته ثبت‌نام شده‌اند و آخرین مرحله نیز که مربوط به شناسایی و ثبت‌نام کارگران فصلی و ساختمانی است، در حال انجام است.وی با بیان این‌که از سال 1385 تاکنون درصدی از سهام 62 شرکت مشمول واگذاری در هشت صنعت مهم و راهبردی کشور از جمله پتروشیمی، پالایشگاهی، نیروگاهی، کانی‌های فلزی، خودرو، بانک‌ها، سیمان و فلزات اساسی به سبد سهام عدالت تخصیص یافته است، ادامه داد: البته رشد بازار سهام موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شده است.

حسینی‌نیا در پاسخ به پرسشی درباره زمان معاملاتی شدن سهام عدالت گفت: نظر به این‌که جمعیت 41 میلیونی دریافت کننده سهام عدالت، تاکنون پولی بابت این سهام نپرداخته‌اند؛ بنابر این مصوبه مجلس برای تملک کامل سهام عدالت باید تا زمان پایانی اقساط سهام دریافتی از محل سود آن منتظر بمانند با این حال چون در قانون بودجه امسال دولت مکلف است، متناسب با مقدار اقساط تسویه شده مشمولان طرح از محل سود، سهام عدالت را آزاد کند؛ پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال 93 و با احتساب 50 درصد تخفیف اعمال شده برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، حدود 15درصد سهام عدالت در وجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی آزاد شده و در اختیار مردم قرار گیرد که با این اتفاق مشمولان می‌توانند تا سقف سهام آزاد شده، آن را تملک یا خرید و فروش کنند.

وی بیان کرد: تاکنون 42 میلیون نفر در شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 40.5 میلیون نفر سهامدار نهایی شناخته شده‌اند و با نهایی شدن مشمولان طرح سهام عدالت، تخصیص نهایی سبد و اصلاحات لازم در قراردادها و سامانه بورس اوراق بهادار نیز انجام خواهد شد و پس از تخصیص نهایی سبد سهام، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار و مطابق اصلاحیه قانون تجارت اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند.معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مشکلات تعاونی‌های سهام عدالت گفت: نبود حمایت‌های قانونی و بلاتکلیفی، تاخیر در معاملاتی شدن و نبود امکان نقل و انتقال سهام عدالت، نبود سرمایه لازم در تعاونی‌ها جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی و ناآشنایی برخی مدیران شرکت‌های تعاونی با ضوابط و مقررات از مهم‌ترین مشکلات این بخش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها