متاسفانه شما چه اختلال تمرکز حواس داشته باشید، چه نداشته باشید، دنیای امروز پر از قاتلان تمرکز حواس است. از این‌رو روان‌شناسان روش‌هایی ارائه داده‌اند که با کمک آنها می‌توانید جلوی حواس‌پرتی را بگیرید. در این مقاله به برخی از آنها اشاره شده است.
کد خبر: ۶۹۴۰۶۸
خستگی حواستان را پرت می​کند

شبکه‌های اجتماعی اینترنتی

با وجود شبکه‌های اجتماعی، هر کجا که باشید ـ چه در محل کار و چه در خانه ـ براحتی می‌توانید با دوستانتان ‌ارتباط برقرار کنید و بیشتر مواقع وسط کار ممکن است دوستی با شما تماس بگیرد یا شما به یاد او بیفتید و به وسیله یکی از این شبکه‌ها با او ارتباط برقرار کنید و یادتان برود مشغول انجام چه کاری بودید و زمان حسابی از دستتان در‌برود.

راه‌حل: وقتی مشغول کاری هستید هرگز وارد فضای مجازی نشوید و اگر خواستید پست الکترونیکی‌تان را بررسی کنید، این کار را پیش یا پس از اتمام کارتان انجام دهید. گاه و بیگاه وارد فضای مجازی شدن، فقط وقتتان را تلف می‌کند. حتی بهتر است اینترنت‌ ‌را به طور موقت خاموش کرده و هر وقت لازم بود، روشن کنید.

تلفن‌همراه

این روزها تلفن‌همراه به معضلی برای همه، هنگام انجام کارهای ضروری تبدیل شده است. درست زمانی که در گرماگرم کارتان هستید با شما تماس می‌گیرند یا در بهترین حالت پیامک ارسال می‌شود و متاسفانه کنجکاوی ما آن‌قدر زیاد است که نمی‌توانیم بعد از کار به خواندن پیامک یا پیامک‌ها بپردازیم و گاهی دوست داریم بلافاصله جواب تلفن را هم بدهیم و همین موضع باعث می‌شود کاملا فراموش کنیم مشغول چه کاری بودیم.

راه‌حل: موقعی که مشغول کار هستید به تلفن‌های غیرضروری پاسخ ندهید و اگر هم باید کاری را بموقع انجام دهید، بهترین کار قرار دادن تلفن‌تان ‌روی حالت ساکت است و برای چک‌کردن تماس‌هایتان زمان‌های خاصی را درنظر بگیرید.

کسالت

برخی از کارهایی که در روز انجام می‌دهیم جالب‌تر از بقیه است. اما کسل کننده‌هایش ممکن است موجب شود حواس شما بشدت ‌پرت شود و کوچک‌ترین موضوع توجه‌تان ‌را به خود معطوف کند.

راه‌حل: با خودتان معامله‌ای کنید، مثلا اگر کاری را در مدت زمان خاصی انجام دادید به خودتان ده دقیقه استراحت بدهید و مثلا یک چای یا میوه بخورید یا اگر امکانش وجود داشت ده دقیقه پیاده روی کنید. این‌گونه به خودتان پاداش دهید. با این کار راحت‌تر می‌توانید کارهای کسل‌کننده را انجام دهید.

افکارآزاردهنده

انجام دادن کارها وقتی کلی موضوع نگران‌کننده دارید، بسیار سخت است، زیرا به جای این‌که روی کارتان متمرکز شوید دائم به آن موضوعات فکر کرده و درذهن‌تان بارها مرور می‌کنید. حتی ممکن است کارهای دیگری داشته باشید که باید به آنها بپردازید. این افکار معمولا حواس‌پرت‌کننده‌های قدرتمندی هستند.

راه‌حل: یک روش برای این‌که این افکار را ازخود دور کنید یادداشت‌کردن آنها در جایی است. با این کار می‌توانید مدتی آنها را از ذهن‌تان ‌خارج کرده و کنار بگذارید. اگر هم کارهای عقب‌ افتاده دیگری دارید با فهرست کردن آنها روی برگه می‌توانید به ذهن‌تان ‌اندکی نظم داده و به ترتیب به آن کارها رسیدگی کنید.

اضطراب

وقتی احساس می‌کنید کاری را که باید انجام دهید خیلی زیاد است و در فرصتی که دارید ممکن است به آن نرسید، وجودتان پر از اضطراب می‌شود. به دنبال این احساس، مشکل فیزیکی از جمله گرفتگی شانه، سردرد یا تند شدن ضربان قلب هم سراغ‌تان ‌می‌آید. هرکدام از این موارد موجب نداشتن تمرکز روی کارتان می‌شود.

راه‌حل: روش‌های کاهش اضطراب را بیاموزید مانند مدیتیشن. با کمک این روش‌ها می‌توانید اضطراب‌تان ‌را تا حد بسیار زیادی کنترل کرده و حتی در جهت مثبت، آن را به کار بندید.

خستگی

خستگی موجب حواس‌پرتی است. حتی وقتی چیزی نیست که حواس‌تان ‌را پرت کند خستگی این کار را می‌کند. مطالعات نشان داده کم‌خوابی موجب کم‌شدن تمرکز و ضعیف‌شدن حافظه کوتاه‌مدت می‌شود.

راه‌حل: بزرگسالان معمولا به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. به جای این‌که تا نیمه شب بیدار باشید، خواب را در اولویت قرار دهید. این روش باعث می‌شود در بیداری کارهایتان را بهتر انجام دهید. همچنین توجه کنید که در کدام موقع از روز در بهترین حالت هوشیاری قرار دهید، بیشتر کارهایتان را آن زمان انجام دهید.

گرسنگی

اگر سوخت به مغز نرسد، نمی‌تواند روی کاری متمرکز شود. بنابراین درست غذا نخوردن بشدت فرد را حواس‌پرت می‌کند. حافظه کوتاه‌مدت در مواقع گرسنگی صدمه می‌بیند.

راه‌حل: هیچ‌گاه به خودتان گرسنگی ندهید و غذاهای مقوی مصرف کنید.

افسردگی

یکی از علائم رایج نداشتن تمرکز، افسردگی است. اگر شما بیشتر مواقع روی تمرکز حواس مشکل دارید و احساس تهی بودن، ناامیدی یا بی‌تفاوتی می‌کنید، به احتمال زیاد افسرده هستید. یک فرد افسرده نمی‌تواند کاری را به موقع و درست انجام دهد.

راه‌حل: برای درمان افسردگی به روانپزشک یا مشاور مراجعه کنید. البته متاسفانه برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی به کار می‌رود نیز موجب از دست رفتن تمرکز می‌شود. در این صورت حتما با پزشک‌ ‌در میان بگذارید.

چند وظیفه‌ای

برخی تصور می‌کنند می‌توانند چند کار را همزمان و در مدت کوتاهی انجام دهند. اما بنابر تحقیقات مشخص شده است هیچ‌کس نمی‌تواند واقعا چنین ادعایی داشته باشد. زیرا هرگاه در حال انجام کاری هستید، تمام ذهن‌تان ‌به آن سمت معطوف می‌شود و وقتی چندکار را باهم شروع کنید، زمان بیشتری از شما گرفته می‌شود. مضاف بر این‌که موجب اضطراب نیز می‌شود.

راه‌حل: ساده است. یک به یک کارهایتان را انجام دهید.

منبع: webmd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها