امروز 18 تیر 1393 هجری شمسی؛ 11 رمضان 1435 هجری قمری؛9 جولای 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۳۸۶۷
18 تیر، درگذشت مهدی آذر یزدی

هجری شمسی

18 تیر 1299

میرزا کوچک خان جنگلی از رشت خارج شد. یک ماه پس از اعلام حکومت جمهوری در گیلان توسط انقلابیون جنگل، قزاقان حمله کننده به گیلان با آتش توپخانه های کشتی های جنگی روسیه شوروی متلاشی و نابود شدند. مدتی بعد اعضای حزب عدالت وابسته به روسیه، برخلاف توافق قبلی مبنی بر خودداری از تبلیغات کمونیستی به ترویج این مرام در شهر رشت پرداختند. این موضوع باعث ناراحتی بسیار میرزا کوچک خان شد و شهر رشت را ترک کرد.

18 تیر 1373

محمد بی ریای گیلانی متخلص به «شیدا» شار معاصر درگذشت. او از کودکی ذوق و علاقه خاص به شعر و موسیقی و نقاشی داشت. بی ریای گیلانی پایه گذار «انجمن ادبی صائب اصفهانی» بود. تاکنون دو کتاب از غزلیات شیدا به نام های «نیمروز عاشورا»، و «نیلوفر مرداب» منتشر شده است.

18 تیر 1388

مهدی آذر یزدی، نویسنده کتاب کودک درگذشت. وی در 27 اسفند ماه 1300 هـ . ش در خرمشاه، از توابع یزد متولد شد. پدرش، حاج علی اکبر رشید، به شغل زراعت اشتغال داشت، نسبت به امور دینی و مذهبی متعصب بود و چون از ذوق و قریحه شاعری برخوردار بد، دیوانی از اشعار در مدایح و مراثی ائمه اطهار (ع) از خود بجا گذاشت. مهدی اندکی خواندن و نوشتن را در خانه از پدر آموخت و قرآن را از مادربزرگ خود فراگرفت. در چهارده پانزده سالگی، در حالی که مشغول کار نیز بود، مدت یک سال و نیم ، به مدرسه «خان» رفت. بعد به اصرار پدر شروع به آموختن زبان عربی کرد و «نصاب» را حفظ نمود. پس از اتمام تحصیلات مقدماتی، چندی در علوم قدیمه به تحصیل پرداخت و با زبان انگلیسی آشنایی یافت. بعد از شهریور 1320 هـ . ش به تهران آمد و در چاپخانه علمی مشغول به کار شد. مدتی نیز با کتابفروشی های خاور، ابن سینا، امیرکبیر، بنگاه ترجمه و نشر کتاب و روزنامه «اطلاعات» همکاری کرد. از 1335 هـ .ش با خواندن قصه ای از انوار سهیلی، به فکر افتاد تا با زبان ساده تری برای کودکان داستان بنویسد. بدین ترتیب جلد اول «قصه های خوب برای بچه های خوب» را نوشت. استاد آذریزدی در طول سال ها فعالیت علمی جوایز و نشان های متعددی کسب کرد که از آن جمله می توان به دریافت جایزه سازمان یونسکو در 1343 هـ .ش اشاره کرد. در 1345 هـ .ش دو اثر وی به عنوان اثر برگزیده کتاب کودک انتخاب شد. او در تهران درگذشت.

هجری قمری

11 رمضان 1307

امتیاز بانک رهنی استقراضی روسیه در ایران به ژاک یولیاکف روسی واگذار شد. این بانک در شهرهای مختلف شعبه هایی دایر کرد و بعد از مدتی دولت روسیه سهام آن را خرید و اداره بانک را بر عهده گرفت. پس از انقلاب اکتبر روسیه و سقوط رژیم تزاری بر اساس قراردادی که میان ایران و دولت بلژیک امضا شد، بانک استقراضی با همه دارای اش به ایران واگذار شد.

11 رمضان 1325

میرزا محمد حسین فروغی متخلص به ادیب و ذکاء الملک از نویسندگان عصر قاجار درگذشت. او فرزند محمد مهدی ارباب اصفهانی بود. ذکاء الملک در جوانی به دربار ناصرالدین شاه قاجار راه یافت و به خواسته او در اشعارش تخلص فروغی را برگزید. وی سپس در دارالطباعه به مترجمی مشغول شد. او در انتشار روزنامه های ایران، شرف، رسمی و اطلاع که جراید دولتی بودند، نقش مهمی ایفا کرد. تاریخ اسکندر کبیر، تاریخ ساسانیان و ریحانه الافکار از آثار ذکاء الملک فروغی است.

11 رمضان 1343

آیت ‏اللَّه شیخ محمد مهدی خالصی در گذشت. وی در سال 1276 ق در روستایی از توابع کاظمین به دنیا آمد. او در نجف و کاظمین به تلمذ و فراگیری دروس حوزوی پرداخت و از عالمان بزرگ و فضلای سرآمد روزگار شد. از جمله مهم‏ترین اساتید آیت اللَّه خالصی، حضرات آیات عظام: میرزا حبیب اللَّه رشتی، آخوند خراسانی و میرزای شیرازی بودند. آیت‏ اللَّه خالصی مرد میدان سیاست بود و مداخله در آن را جزیی از دین به حساب می‏ آورد و از این رو سال‏های زیادی را صرف مبارزه با استعمارگران، خصوصاً استعمار انگلستان سپری کرد. این عالم مبارز نقش مهمی در انقلاب سال 1920 م عراق در کنار آیت‏ اللَّه شیرازی ایفا کرد و تلاش زیادی در راه استقلال این کشور از خود نشان داد. از آیت اللَّه خالصی کتاب هایی به جا مانده‏ اند از قبیل: حاشیه‏ اَلفیّه، حاشیه‏ کفایةُ الاصول، القواعِدُ الفقهیه و... . سرانجام این عالم بزرگ در شامگاه یازدهمین روز ماه مبارک رمضان 1343 بر اثر سکته‏ قلبی، در 67 سالگی درگذشت.

میلادی

9 جولای 118

هادریان به امپراتوری روم منصوب و به شهر رم وارد شد. در دوران حکمرانی او صلح مقطعی بین اشکانیان و روم برقرار شد.

9 جولای 1994

کیم ایل سونگ سیاست‏مدار و رهبر سابق کره شمالی درگذشت. وی در 15 آوریل 1912 به دنیا آمد. در کودکی هنگامی که کره در اشغال ژاپن بود به چین مهاجرت و در جنگ چینی‏ها علیه ژاپن شرکت کرد. این مبارزه بیست سال به طول انجامید و کیم ایل سونگ در این زمان، کره‏ ای‏های تبعیدی منچوری چین را، علیه ژاپنی‏ها سازمان داد. کیم ایل سونگ برای اولین بار زمانی شهرت یافت که در سال 1936م به فرماندهی یک گروه چریکی، به ژاپنی‏ها حمله کرد و دویست تن از آنان را کشت و شهری را برای چند ساعت به تصرف خود درآورد. خبر این پیروزی به سرعت در سراسر کره پیچید و ژاپنی‏ها برای مرده و زنده او جایزه تعیین کردند. او که در دهه 1930 چندین بار به مسکو رفته و تعلیمات نظامی و سیاسی دیده بود، هم‏زمان با پایان جنگ جهانی دوم و با حمایت مسکو در اوت 1945 به سرزمین خود بازگشت. او سپس با چریک‏های کمونیست محلی تماس گرفت و در جریان کنگره‏ ای در سال 1948م به ریاست نخستین دولت حکومت خلق کره انتخاب شد. او که همواره مدعی الحاق خاک کره جنوبی به بخش شمالی بوده است، برای اتحاد دو کره، در سال 1950م به جنوب لشکر کشید و جنگ خونین سه ساله‏ای به راه انداخت. وی در این جنگ از حمایت بلوک شرق برخوردار بود و امریکا و متحدینش نیز از کره جنوبی حمایت می‏ کردند. وی هم‏چنین در جریان تجاوز رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران، این تجاوز را محکوم و با دعوت از سران جمهوری اسلامی ایران، حمایت خود را از ایران اسلامی اعلام کرد. کیم ایل سونگ سرانجام پس از 46 سال حکومت، در نهم ژوئیه 1994م در 82 سالگی درگذشت و فرزندش کیم جونگ ایل به عنوان رهبر کره شمالی برگزیده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها