درمناظره خرید تضمینی گندم مطرح شد

دخل و خرج نامتوازن کشاورزان و لزوم کمک بلاعوض دولت

افزایش قیمت سبب تشویق کشاورزان به فروش محصول خود به دولت شده است

رشد ۷۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان

در حالی که گندمکاران در چند سال اخیر ترجیح می‌دادند، گندم خود را بیشتر به دلالان بفروشند تا به دولت، امسال مدیر پروژه خرید تضمینی گندم، از مشارکت خوب کشاورزان در فروش گندم به دولت خبر می‌دهد و می‌گوید: میزان خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش‌یافته است.
کد خبر: ۶۹۳۶۵۵

محسن ملکی با بیان این که از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون، 3 میلیون و 944 هزار و 143 تن گندم از کشاورزان 31 استان کشور خریداری شده، در گفت‌وگو با فارس می‌افزاید: میزان خرید تضمینی گندم از نظر وزنی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 70 درصد و از نظر ارزشی معادل 50 درصد رشد‌داشته است.

به گفته وی بیشترین میزان فروش گندم به دولت مربوط به استان خوزستان با 926 هزار و 17 تن است.به عقیده کارشناسان افزایش تمایل کشاورزان به فروش گندم به دولت، به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برمی‌گردد، زیرا بر خلاف قیمت‌های پایین خرید تضمینی گندم طی سال‌های گذشته، (در سال 91 حدود 420 و در سال 92 حدود 550 تومان)، دولت امسال این قیمت را به 1050‌تومان افزایش داد؛ امری که باعث تشویق کشاورزان به فروش محصول خود به دولت شد.در همین حال برخی کشاورزان گلستانی از تاخیر در پرداخت بهای محصول گندم خود گله‌مندند.

یکی از کشاورزان کلاله‌ای در این باره به مهر می‌گوید: من حدود سه هکتار از زمین‌هایم را به کشت گندم اختصاص دادم، ولی متاسفانه هنوز بعد از چند ماه نتوانسته‌ام پول محصولم را دریافت کنم و این واقعا انصاف نیست که یک کشاورز با همه مشکلاتی که دارد، نتواند بموقع مزد زحماتش را دریافت‌کند.

حسین آتش‌افروز با تاکید بر این که بسیاری از این کشاورزان از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و حتی برای پرداخت هزینه کمباین ـ که عملیات برداشت محصول را انجام داده است ـ دچار مشکل شد‌ه‌اند، می‌گوید: ما در زمان کاشت مجبوریم سم و کود و وسایل مورد نیاز دیگر را نقد بخریم، اما هنگام فروش، حق و حقوقمان را قسطی به ما پرداخت می‌کنند.

یکی دیگر از کشاورزان گرگانی هم دراین باره می‌گوید: حدود شش تن گندم تولیدی خود را به یکی از این شرکت‌های خصوصی به قیمت خرید تضمینی داده‌ام، اما هنوز پولش را دریافت نکرده‌ام. هر وقت هم برای دریافت پول مراجعه می‌کنیم، می‌گویند هنوز دولت به آنها پول نداده است.

رسول دادیان می‌افزاید: کشاورزی که به بانک بدهکار است و سر رسید اقساطش رسیده، باید از کجا پول بیاورد. دولت باید زمانی که می‌خواهد محصولی را از کشاورز بخرد، قبل از آن پولش را فراهم کند و اگر پول ندارد که به کشاورز بدهد، می‌تواند محصول را تحویل نگیرد تا آن را به جای‌دیگر‌بفروشیم.

در همین حال محمد رضا افشار، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان از پرداخت حدود 617 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران گلستانی خبر می‌دهد و می‌گوید: تا شانزدهم تیر، حدود 617 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران گلستانی پرداخت شده و اکنون کمتر از یک درصد مطالبات باقی‌مانده است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت‌می‌شود.

محمدتقی رجایی، مدیر تعاون روستایی استان گلستان نیز یادآور می‌شود: از آغاز برداشت محصول گندم در استان تاکنون، مقدار 90 هزار تن گندم خوراکی و بذری توسط 59‌مرکز خرید شبکه تعاون روستایی استان انجام گرفته است. به گفته وی از مقدار محصول خریداری شده توسط شبکه تعاون روستایی استان، 75 هزار تن گندم خوراکی و 15 هزار تن گندم بذری بوده که تاکنون بیش از 90 درصد وجوه گندم کشاورزان پرداخت شده و البته میزان خرید امسال نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی‌آباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان می‌کند: تا 26 خرداد، حدود 46 میلیارد تومان از بدهی گندمکاران گلستانی پرداخت شده که حدود 18 میلیارد تومان دیگر باقی‌مانده و بزودی این مبلغ با جلسات و رایزنی‌هایی که انجام شده است، پرداخت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها