وزرای خارجه 1+۵ یکشنبه به وین می روند

ادامه نگارش پیش نویس توافق هسته ای

عراقچی دیروز علاوه بر مذاکرات دوجانبه با اشمید با نماینده آمریکا نیز گفت‌وگو کرد

ادامه رایزنی‌های عراقچی و اشمید درباره نگارش متن توافق جامع

چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دیروز با مذاکرات فشرده سیدعباس عراقچی و هلگا اشمید، معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه یافت و دو طرف، کار نگارش متن توافق مشترک جامع را که از بعدازظهر جمعه آغاز شده بود پی گرفتند.
کد خبر: ۶۹۲۳۷۲

به گزارش ایرنا، اولین جلسه رایزنی عراقچی و اشمید در مسیر نگارش متن توافق جامع هسته‌ای که روز جمعه برگزار شد بیش از 7 ساعت و 30 دقیقه طول کشید.

عصر دیروز هم عراقچی و مجید تخت‌روانچی با هلگا اشمید و ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در هتل کوبورگ مذاکره کردند.

مایکل مان: نشست عراقچی و اشمید سازنده است

مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نشست عراقچی و اشمید سازنده و در فضای کاری صورت می‌گیرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مایکل مان افزود: نشست عراقچی و اشمید برای نگارش متن مشترک توافق جامع همچنان ادامه دارد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نشستی دشوار است. مایکل مان گفت: کارشناسان فنی هم بزودی با یکدیگر دیدار مــی‌کنند تا کــار روی جزئیات را ادامه دهند.

یک مقام نزدیک به مذاکرات نیز به واحد مرکزی خبر گفت: مذاکرات کارشناسی در حاشیه نشست‌های اصلی در حال برگزاری است.

خروج ریابکوف از محل مذاکرات

اما خبرگزاری روسی ایتارتاس گزارش داد نماینده روسیه در مذاکرات شش کشور 1+5 با ایران، محل گفت‌وگوها در وین را به مقصد برزیل ترک کرد.

به گزارش مهر و به نقل از ایتارتاس، سرگئی ریابکوف اعلام کرد که برای چند روز از محل مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 خارج شده و مجددا به این مذاکرات اضافه می‌شود.

معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای 1+5، دلیل این کار را سفر به برزیل برای آماده‌سازی مقدمات نشست کشورهای عضو بریکس اعلام کرد. بریکس نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است.

همزمان با مذاکرات هسته‌ای، واکنش مسئولان ایرانی به برخی گمانه‌زنی‌ها و جنگ روانی برخی مقامات و رسانه‌های غربی ادامه دارد و در یکی از تازه‌ترین واکنش‌ها، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موضعگیری یکی از مقامات آمریکایی مبنی بر قطع مذاکرات هسته‌ای در صورت عقب‌نشینی نکردن ایران اظهار کرد: مطرح کردن این مساله، یک جنگ روانی است که آنها به راه انداختند.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با فارس افزود: آمریکایی‌ها می‌دانند که در صورت برهم زدن بازی، ایران با شتاب بسیار زیاد اقدامات قبلی خود را آغاز کرده و آن را ادامه خواهد داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: آغاز غنی‌سازی 20 درصد، پیگیری جدی‌تر تحقیق و توسعه و کار روی سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر از جمله اقداماتی خواهد بود که در صورت بر هم زدن بازی از سوی غربی‌ها انجام می‌شود.

اما از سوی دیگر گمانه‌زنی‌ها نیز همچنان ادامه دارد و روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت: به‌نظر می‌آید اختلاف اصلی میان ایران و 1+5 در مورد طول مدت اجرایی توافق نهایی باشد.

به گزارش ایسنا، این روزنامه آمریکایی مدعی شد: ایران می‌خواهد که توافق جامع نهایی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش فقط پنج سال ادامه داشته باشد. این در‌ حالی است که آمریکا و همپیمانانش خواستار یک دوره بیست ساله یا حتی بیشتر برای این توافق هستند.

هاینونن: حصول توافق، سخت اما ممکن است

در همین حال اولی هاینونن، معاون پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس پیشین بازرسان این نهاد بین‌المللی در گفت‌وگو با مهر، رسیدن به توافق جامع در پایان مذاکرات ماه جولای را امری ممکن اما دشوار دانست.

هاینونن در این ارتباط گفته است: این نکته روشن است که شکاف میان دو طرف عمیق است، اما در دیپلماسی، سه هفته گفت‌وگو زمان بسیار زیادی است. در این میان یافتن پاسخ‌های جدید برای کم کردن اختلافات میان دو طرف هرچند مشکل است، اما امکان‌پذیر خواهد بود.

هاینونن در مورد اختلافات میان طرفین هم گفته است: اختلافات زیای وجود دارد که از میان آنها می‌توان به تعداد سانتریفیوژهای نصب شده، میزان اورانیوم غنی شده، تغییر کاربرد راکتور آب سنگین اراک، پاسخ دادن به پرسش‌های نظامی، رفع تحریم‌ها و مدت زمان توافق نهایی اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها