گزارش تحلیلی «جام‌جم» از جبهه‌های جدیدی که علیه صهیونیست‌ها گشوده شد

اسرائیل در باتلاق جبهه‌های فرانظامی

مجازات روزمره فلسطینی‌ها

رژیم صهیونیستی در پی ناپدید‌شدن سه شهرک‌نشین خود، دست به حملات و عملیات‌ امنیتی و نظامی گسترده در مناطق تحت اداره تشکیلات خودگردان فلسطین زد تا به تعبیر خود، از جنبش مقاومت اسلامی «حماس» و شهروندان فلسطینی انتقام بگیرد.
کد خبر: ۶۹۲۲۵۶
مجازات روزمره فلسطینی‌ها

این بزرگ‌ترین عملیات ارتش صهیونیستی طی سال 2014 در کرانه باختری به شمار می‌رود که به گفته رنه ولک دانگل مورخ برجسته آلمانی، از زمان پایان انتفاضه دوم فلسطین در سال 2005 بی‌سابقه بوده است.

ماجرا از این قرار بود که دوازدهم ژوئن امسال، سه شهرک‌نشین جوان صهیونیست نزدیکی شهرک گوش آتصیون ناپدید شدند و رژیم صهیونیستی بدون هیچ تحقیقی از همان ابتدا اعلام کرد این افراد از سوی جنبش حماس ربوده شده‌اند. البته تاکنون هیچ دلیلی برای اثبات موضع بنیامین نتانیاهو ـ حتی پس از آن‌که معلوم شد به‌دست گروه ناشناسی کشته شده‌اند ـ‌ وجود ندارد و اقدامات ارتش عبری از همان ابتدا برای پیدا کردن این افراد، زمینه‌سازی برای یک عملیات نظامی گسترده در کرانه باختری بوده است.

این عملیات نظامی تبعات و پیامدهای فاجعه‌باری برای شهروندان فلسطینی داشته به طوری که بر اساس اطلاعات و آمارهای منتشر شده از سوی ارتش عبری، تاکنون صدها فلسطینی بازداشت شده‌اند که در میان آنها شمار زیادی از اعضا و فعالان جنبش حماس و 50 آزاده فلسطینی حضور دارند که در جریان مبادله اسرای سال 2011 در برابر رهایی گلعاد شالیت از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند.

حمله همه‌جانبه

در پی انتشار خبر ربوده‌شدن سه شهرک‌نشین، هیات دولت رژیم صهیونیستی با تشدید شرایط بازداشت اعضا و فعالان جنبش حماس در زندان‌های رژیم صهیونیستی موافقت کرد و بیش از هزار باب منزل فلسطینیان مورد تفتیش قرار گرفت که اکثریت این حملات در آخرین ساعات شب صورت گرفته است. ارتش اسرائیل همچنین اقدام به استقرار گسترده نظامیان خود در مناطقی کرد که به موجب توافقنامه‌های اسلو، تحت حاکمیت تشکیلات رام‌الله قرار دارد. ارتش صهیونیستی حتی دفاتر سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی مانند دفتر سازمان بین‌المللی امداد رسانی طرف‌های اسلامی و رسانه‌هایی مانند موسسات رسانه‌ای فلسطینی و دفتر مجله انگلیسی زبان (This week in Palestine) و نیز دفتر شبکه ماهواره‌ای «روسیا الیوم» را مورد تفتیش قرار داد و در برخی موارد خسارت‌هایی هم به آنها وارد کرد. رژیم صهیونیستی، شهرهای بزرگ کرانه باختری مانند الخلیل و نابلس را به محاصره خود درآورد و دست‌کم پنج فلسطینی را در جریان عملیات نظامی و درگیری‌ با شهروندان فلسطینی به شهادت رساند و یک شهروند فلسطینی نیز در نتیجه حمله ارتش عبری به منزلش دچار ایست قلبی ‌شد و جان باخت.

ارتش صهیونیستی به حملات خود به مناطق فلسطینی‌نشین همچنان ادامه می‌دهد. دولت عبری همچنین حملات گسترده‌ای را نه‌تنها علیه مبارزان مقاومت، بلکه علیه تمام اعضا و طرفداران و رهبران و نمایندگان سیاسی حماس ـ که از آنها به عنوان تروریست‌ یاد می‌کند ـ آغاز کرده و دست به بازداشت‌های جائرانه در میان آنها زده است. در میان بازداشت شدگان افرادی مانند عزیز دویک، رئیس پارلمان فلسطین و تعدادی دیگر از نمایندگان فلسطینی هم دیده می‌شوند. این در حالی است که حقوق‌بشر حکم به برائت فعالان جنبش حماس تا زمان اثبات اتهامات وارده به آنها می‌دهد؛ حتی اگر این جنبش در گذشته عملیات‌ مشابهی را انجام داده باشد.

بهانه مبارزه با تروریسم

رژیم صهیونیستی در توجیه این اقدامات و عملیات‌ خود مدعی است، در حال جنگ علیه تروریسم است و این مساله با حمایت و استقبال برخی اقشار جامعه صهیونیستی نیز مواجه شده است. برخی کاربران اینترنتی صفحه‌ای را روی پایگاه ارتباط جمعی فیسبوک با عنوان تمسخر‌آمیز «تا زمان بازگشت جوانان صهیونیست، هر ساعت یک تروریست را می‌کشیم» راه‌اندازی کردند که در نهایت تعجب، تا زمان نوشته شدن این مقاله 20 هزار امضا از طریق آن جمع‌آوری شده بود. در مقابل، نزدیک به 250 صهیونیست تظاهرات اعتراضی را علیه عملیات‌ ارتش صهیونیستی در کرانه باختری راه‌اندازی کردند. در همین حال، رهبران سیاسی جنبش حماس هر گونه دست داشتن این جنبش در ربوده شدن شهرک‌نشینان صهیونیست را رد کرده‌اند؛ بویژه که این حادثه به فاصله‌اندکی پس از توافق این جنبش با فتح برای تشکیل دولت وحدت ملی و پایان دادن به شکاف داخلی آغاز شده از سال 2007 به وقوع پیوست. دولت جدیدی که به موجب این توافق تشکیل شد شروط کمیته چهارجانبه بین‌المللی از جمله دست برداشتن از عملیات‌ مقاومتی را قبول کرده و ربوده‌شدن صهیونیست‌ها می‌تواند به معنای پایان عمر دولت وحدت ملی باشد که به هیچ وجه به نفع جنبش حماس نخواهد بود.

کابوس نتانیاهو

به نظر می‌رسد هدف بنیامین نتانیاهو از این حمله نظامی گسترده ضربه‌زدن به دولت وحدت ملی فلسطین باشد. وی از چند هفته قبل از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته بود روند آشتی با جنبش حماس را متوقف سازد، چرا که وجود رهبری فلسطینی قوی و متحد ـ که قادر به توسعه راهبرد سیاسی جدید و جلب حمایت جامعه بین‌المللی بویژه پس از شکست آخرین دور مذاکرات سازش باشد ـ کابوسی برای نتانیاهو خواهد بود.

رنه ولک دانگل با اشاره به تحرکات نظامی گسترده رژیم صهیونیستی و اهداف سیاسی پشت پرده آن می‌گوید: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با این عملیات نظامی گسترده، سعی در ضربه زدن به دولت وحدت ملی در فلسطین دارد و از مدت‌ها قبل از محمود عباس خواسته بود آشتی ملی با جنبش حماس را لغو کند.

از سوی دیگر، عباس از همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی به عنوان اقدامی مقدس یاد کرده و این مساله انتقاد شدید از وی را به دنبال داشت. علاوه بر این، این مواضع عباس باعث بی‌اعتمادی بیشتر نسبت به مقامات تشکیلات رام‌الله شده تا جایی که کمپینی با عنوان «من فلسطینی هستم و محمود عباس نماینده من نیست» در رام‌الله راه‌اندازی شد.

مجازات دسته‌جمعی

راهبرد رژیم صهیونیستی در زمینه تشدید حملات نظامی علیه فلسطینیان، امنیت و حفظ جان فلسطینیان را نیز در محک آزمون قرار می‌دهد و علاوه بر این، تعاملات ارتش صهیونیستی با شهروندان فلسطینی از حد و مرز معمول خود فراتر رفته و به نوعی مجازات دسته‌جمعی تبدیل شده که به عنوان نمونه، جستجو برای پیدا کردن چند شهرک‌نشین نمی‌تواند توجیه مناسبی‌ برای این حملات باشد؛ حملاتی که نقض آشکار کنوانسیون‌های ژنو و تهدیدی مبنی بر احتمال وقوع یک جنگ گسترده جدید به شمار می‌رود.

در این شرایط، جامعه بین‌المللی باید اهتمام ویژه‌ای به حمایت از شهروندان فلسطینی داشته باشد؛ چرا که رژیم صهیونیستی از سال‌ها قبل روند توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری را شدت بخشیده و در عین حال، روند تخریب منازل فلسطینیان و حملات شهرک‌نشینان صهیونیست افزایش یافته است. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، سازمان ملل متحد از کشته‌شدن یازده شهروند فلسطینی به دست نظامیان رژیم صهیونیستی و زخمی‌شدن بیش از هزار نفر دیگر خبر داده است.

یکی از این موارد حادثه کشته‌شدن دو جوان فلسطینی غیرمسلح در ماه می گذشته بود که دوربین‌های امنیتی تصاویر مربوط به این حادثه را ثبت کردند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر از این حادثه به عنوان «جنایت جنگی» یاد کرده بود، اما با وجود این، جامعه بین‌المللی هیچ واکنشی در قبال آن نشان نداد و این مساله باعث یاس و ناامیدی فلسطینیان نسبت به واکنش‌های جامعه بین‌المللی شد، زیرا گویی به امنیت میلیون‌ها شهروند فلسطینی در کرانه باختری و باریکه غزه بی‌توجهی می‌کند.

شهروندان بی‌پناه

شهروندان فلسطینی همواره در معرض حملات ارتش و شهرک‌نشینان صهیونیست قرار دارند و هیچ طرفی نیز حمایتی از آنها نمی‌‌کند. آخرین مورد از این حملات، حمله شهرک‌نشینان مسلح به منطقه البیره در شهر رام‌الله بود. حمله شهرک‌نشینان صهیونیست در شهرک بساگوت به شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع دو فلسطینی کشته شده به ضرب گلوله نظامیان صهیونیستی، نشانگر رفتار غیرمنطقی آنهاست؛ چرا که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی هدف خود را از این حملات تضمین امنیت ساکنان یهودا و سامرا یا همان شهرک‌نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری عنوان کرده است. واقعیت این است که شیوه مورد استفاده رژیم صهیونیستی برای عملیات نظامی در سرزمین‌های فلسطینی سخیفانه است. البته اشاره به این مساله نیز ضروری است که محافل عمومی هیچ توجهی به توسعه افسارگسیخته شهرک‌های صهیونیستی غیرقانونی در کرانه باختری و قدس اشغالی و تهدیداتی که این شهرک‌ها متوجه امنیت فلسطینیان و شهرک‌نشینان صهیونیست می‌کنند، ندارند.

سایت قنطره / مترجم: یوسف رضازاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها