امروز 8 تیر 1393 خورشیدی برابر با 1 رمضان 1435 هجری و 29 ژوئن 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۹۵۹۳
8 تیر، درگذشت ابوعلی سینا

هجری شمسی

8 تیر 1328

دولت جدیدالتاسیس اسراییل در پی یک سال آزار ایرانیهای مقیم فلسطین ، موافقت خود را با بازگشت آنان اعلام کرد . بدرفتاریها به خاطر رای ممتنع ایران به طرح تجزیه فلسطین در سازمان ملل بود .

8 تیر 1337

قرارداد شرکت ملی نفت و کمپانی کانادایی «سپفایر پترولیوم لیمیتید» به تصویب مجلس شورای ملی رسید. به موجب این قرارداد کمپانی مذکور حق بهره‌برداری از نفت در دو منطقه خلیج فارس در مساحت یکهزار کیلومتر مربع را به دست آورد.

8 تیر 1355

ده عضو سازمان چریکهای فدائی خلق از جمله حمید اشرف از رهبران این سازمان در درگیری مسلحانه با مأموران ساواک در حوالی مهر‌آباد جنوبی کشته شدند.

8 تیر 1360

محمد کچوئی رئیس زندان اوین توسط عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین‌) ترور شد و به شهادت رسید.

8 تیر 1362

دبیرکل سازمان ملل با ارسال دو نامه برای رؤسای جمهور ایران و عراق خواستار پایبندی جدی دوطرف به عدم کاربرد سلاح شیمیایی در جنگ شد.

هجری قمری

1 رمضان 428

شیخ الرئیس ابوعلی سینا فیلسوف و دانشمند بزرگ مسلمان درگذشت. وی از بزرگ‏ترین اطبای نامی و اعاظم فلاسفه و حکمای اسلامیِ اوایل قرن پنجم هجری است. او در سوم صفر سال 370 ق در بلخ به دنیا آمد. قبل از ده سالگی قرآن را حفظ کرد و در اندک زمانی، ادبیات، علوم دینی، حساب، هندسه، منطق، جبر، هیئت و علوم عقلی و نقلی را فرا گرفت و قبل از 20 سالگی بر تمام معلّمین و اساتید خود برتری یافت. مهارت فوق العاده‏ ابن سینا در طب و معالجات شگفت‏ آوری که از وی ذکر شده، بسیار تعجب برانگیز است. ابن سینا، علی‏رغم زندگانی ناآرام و پرحادثه‏ خود، اندیشمند و نویسنده‏ ای پرکار بوده است. آن‏چه از نوشته‏ های خُرد و کلانِ وی بر جای مانده است، نماینده‏ی ذهنی فعال و پویاست که گویی در هر شرایطی، حتی در سخت‏ترین و توان فرساترینِ آن‏ها، از فعالیت و خلاقیت باز نمی‏ایستاده است. از ابن‏ سینا بیش از یکصد و سی اثر علمی در موضوعات مختلف از قبیل فلسفه، عرفان، الهیات، منطق، طب، ادبیات و... بر جای مانده است که اشارات، قانون، الحاصِلُ و المَحصول، شِفا، عُیونُ الحِکمه، و ده‏ها کتاب دیگر از آن جمله است.

1 رمضان 732

ابن خلدون مورّخ مشهور مسلمان در تونس به دنیا آمد. وی به دلیل نگارش کتاب معروف "مقدمه" به عنوان بنیانگذار جامعه‏شناسی علمی شناخته شده است. او در 16 سالگی به سبب پایگاه اجتماعی خانواده‏اش و آمادگی علمی خود، توانست از دانشمندان برجسته‏ی دربار سلطانِ مغرب بهره گیرد. ابن خلدون در 21 سالگی به خدمت دولت درآمد و به کارهای سیاسی پرداخت، اما در سال 765 به کلی از سیاست و امور حکومتی روی گردان شد و پس از آن به کارهای علمی روی آورد. به طور کلی زندگی ابن خلدون را می‏توان به سه بخش تقسیم کرد که بخش اول آن صرف آموختن علوم مختلف شد. در دومین بخش، بیشتر به فعالیت‏های سیاسی پرداخت و مسؤولیت‏های متعددی رابه عهده گرفت، اما با سعایت و بدگویی دیگران به زندان افتاد و پس از رهایی، گوشه‏ گیری اختیار کرد. از این زمان بود که دوره‏ سوم زندگانی ابن‏خلدون آغاز شد که دوره‏ی روی آوردن به فعالیت‏های تحقیقی و تالیفی است. در این دوره بود که اندیشه‏ نگارش تاریخ در ابن‏خلدون ایجاد شد. کتاب "العِبَر و دیوان المُبتَدا و الخَبَر فی تاریخِ العَرَبِ وَ العَجَم و البَربَر" اثر ابن‏ خلدون است که بخش اول این کتاب "مقدمه" نام دارد که به نام مقدمه‏ ابن ‏خلدون معروف شده است. این مورخ مشهور مسلمان در سال 808 ق در 76 سالگی درگذشت.

میلادی

29 ژوئن 1991

شورای همیاری اقتصادی بلوک شرق در پی فروپاشی شوروی منحل شد. شورای همیاری اقتصادی کشورهای بلوک شرق موسوم به کومْکون در سال 1949م با هدف یکپارچه کردن اقتصاد کشورهای بلوک شرق، تحت رهبری شوروی تأسیس شده بود. کومکون در دوران فعالیت خود، در رقابت با بازار مشترک اروپا موفقیت چشم‏گیری نداشت و بیشتر به صورت یک دفتر برنامه ‏ریزی برای اقتصاد کشورهای کمونیستی عمل می ‏کرد. کشورهای عضو کومکون، لهستان، رومانی، مجارستان، چکسلواکی، بلغارستان، ویتنام، کوبا، مغولستان و شوروی بودند. این شورا سرانجام با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بیست و نهم ژوئن 1991م در جریان گردهمایی نمایندگان کشورهای عضو این شورا در بوداپست، انحلال خود را اعلام کرد. اعضای کومکون به هنگام اعلام انحلال آن با امضای پروتکلی به اعتبار کلیه اسناد آن خاتمه دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها