اعتراف تکان دهنده یک تروریست داعشی:

در سوریه بسیار بیرحم عمل کردیم ، تنها نیستیم!

تروریست‌های تکفیری بعثی داعش(دولت اسلامی عراق و شام) در انگلیسی با دو عبارت اختصاری "ISIL" و"ISIS" شناخته می‌شوند و در رسانه‌ها بیشتر اصطلاح "ISIS" را برای معرفی این گروه تروریستی بکار می‌برند که واژگان رایج‌تری است.
کد خبر: ۶۸۸۴۷۸
در سوریه بسیار بیرحم عمل کردیم ، تنها نیستیم!

"ابوبکر الجنابی" یکی از عناصر داعشی که درباره تحرکات اخیر این گروه تروریستی در عراق صحبت می‌کند، یک شهروند عراقی است که البته اهل بغداد نیست ولی بیشتر دوران کودکی‌اش را در بغداد گذرانده و طبق توافقی که با یک خبرنگار عراقی کرده است این خبرنگار تنها به حضور وی در پایتخت اکتفا کرده است.

در ذیل گفتگوی خبرنگار عراقی با این عضو گروه داعش را که با واسطه در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار گرفته است می‌خوانید.

خبرنگار عراقی: "ISIS" یا "ISIL" کدامیک درست است؟

هر دو درست هستند. هدف اولیه ما بلاد شام بود (Levant-شرق مدیترانه) در حال حاضر هر دو کاربرد دارند و درست هستند.

خبرنگار عراقی: آیا داعش درمیان سایر گروه‌های عراق نقش برجسته‌تری دارد؟ در بسیاری از گزارش‌ها به این نکته اشاره شده که داعش تنها بخش کوچکی از شورش علیه دولت عراق است در حالیکه معاون سابق ریاست جمهوری عراق، "عزت الدوری" ، با رهبری "مردان نقشبندی" دست بالاتر را دارد. اینرا تایید می‌کنید؟

"نقشبندی"ها می‌توانند مرموز و آب‌زیرکاه جلوه کنند اما تا زمانیکه در عراق با رضایت زندگی می‌کنند کاری نخواهند کرد. "داعش" به آرامی ارتش اسلامی عراق (IAI) را جذب کرده است!

بسیاری از فرماندهان داعش افسران سابق ارتش هستند که ارتباطات زیادی با افسران مشغول در ارتش فعلی و همچنین سایر نیروهای بازنشسته دارند. بعلاوه بسیاری از این نیروها ایده ایستادگی تا پای جان برای (نخست وزیر) "مالکی" را رها کرده‌اند

چند روز پیش، در "دیاله" ارتش اسلامی عراق به داعش ابراز وفاداری کرده است و باهم گروه بزرگتری را تشکیل داده‌اند. "عزت دوری" نمی‌تواند مانع رشد داعش شود، هر حرکت اشتباهی از جانب وی به ضررش تمام می‌شود.

تا‌کنون هیچ‌یک از این گروه‌ها به "داعش" حمله یا خیانت نکرده‌اند. بعلاوه، لازم به یادآوریست که "موصل" خاستگاه "حزب بعث" عراق است. کسی نمی‌تواند منکر آن شود که گروه‌های بسیاری در کنار "داعش" می‌جنگند ولی به نام "داعش" تمام می‌شود. بطور مثال این پرچم "داعش" است که به اهتزاز در می‌آید. در "بیجی"، "تکریت" و دیگر شهرها هم همین اتفاق افتاده است ولی بله "داعش" همانگونه که دولت ادعا می‌کند تنها نیست.

این تروریست در پاسخ به این سوال خبرنگار عراقی که رویکرد "حزب بعث" در رابطه با اسلام برای همه مشخص است. این سطح تحمل و اغماض چطور بدست آمده است؟ در حالی که سعی می‌کند فعالیت‌های تروریستی اخیر داعش را اختلاف میان شیعه و سنی جلوه دهد می‌گوید: دولت عراق سعی می‌کند با ادعای جنگ علیه داعش سنی‌ها را سرکوب کند.در این راستا هر سنی مذهبی را داعش معرفی می‌کنند که البته اینگونه نیست.

تفاوت زیادی بین بعث عراق و بعث سوریه هست. بعثی‌های سوری فوق‌العاده سکولار و حزبی مخالف مذهب هستند؛ در حالیکه بعث عراق متمایل به "پان-عربیسم" و "قهرمانیسم اسلامی" است. در مجموع عراقی‌ها محافظه‌کارتر از سوری‌ها هستند.

خبرنگار عراقی: سال 2006 گفته شد که سرکرده "حزب کومونیست" در بغداد برای اجرای "مناسک حج" به مکه رفته است. حضور یک کمونیست که رویکرد مشخصی در قبال ادیان و علی‌الخصوص دین مبین اسلام دارد را در مکه آن هم برای اجرای مناسک حج چگونه توجیه می‌کنید؟

بسیاری از بعثی‌ها طرفدار داعش شده‌اند و تفکر و آموخته‌های بعثی را رها کرده‌اند. همانطور که پیشتر اشاره کردم اعضای نقشبندی سکولار نیستند. آنها به داعش حمله نکرده‌اند و درحال حاضر داعش علاقمند به همکاری موقت با آنهاست.

بسیاری از بعثی‌ها طرفدار داعش شده‌اند و تفکر و آموخته‌های بعثی را رها کرده‌اند. همانطور که پیشتر اشاره کردم اعضای نقشبندی سکولار نیستند. آنها به داعش حمله نکرده‌اند و درحال حاضر داعش علاقمند به همکاری موقت با آنهاست



خبرنگار عراقی: آمریکا گفته است که از مالکی در برابر داعش پشتیبانی می‌کند، در اینباره چه فکری می‌کنی؟

این امر به سود داعش است زیرا این تصور را بوجود می‌آورد که این جنگ، جنگ علیه سنی‌ها در عراق است. رهبران آمریکا می‌دانند که مالکی تا مغز استخوان فرقه‌گرا است. عراق نیازمند تغییر اساسی و تسهیم قدرت بین فرقه‌هاست. حتی وزیرخارجه پیشین آمریکا، "کاندولیزا رایس"، در کتاب خود ("No higher honor") به این موضوع اشاره کرده است.


خبرنگار عراقی: به نظر تو ممکن است نقشبندی معامله کند؟ مثلا با آمریکایی‌ها؟

پاسخ منفی است. این گروه‌ها تا زمانیکه داعش وجود دارد نمی‌توانند با آمریکایی‌ها توافق و معامله کنند. سایر گروه‌ها مانند ارتش اسلامی دیدگاه‌های داعش را منتشر می‌کنند. "انصار العالم" هم اکنون بیشتر دیدگاه‌های داعش را منتشر می‌کند. بسیاری از این گروه‌ها پس از 2007 به داعش پناه آوردند.

خبرنگار عراقی: بسیاری براین باورند که داعش در دو جبهه عراق و سوریه مشغول نبرد است و این می‌تواند داعش را در یک سو (سوریه) بخاطر جبهه دیگر (عراق) ضعیف کند. این را تایید می‌کنید؟

نه. داعش در سوریه خودکفاست و به داعش عراق وابسته نیست. غنایم جنگی فقط انعام بود. بسیاری از تحلیلگران مدعی هستند که تا ژانویه داعش جنگ را به گروه‌های شورشی دیگر خواهد باخت، نگاه کنید چطور ما از آن به نفع خود بهره‌برداری می‌کنیم. داعش پر است از شگفتی‌ها حتی من هم از سرعت حمله به موصل شگفت زده شدم. می‌دانستم که اتفاقاتی در "صلاح‌الدین" و "موصل" در شرف وقوع است اما فکر نمی‌کردم حمله با سایر گروه‌ها به این سرعت به موفقیت برسد. حمله از شرق شروع شد و هدفش فریفتن نیروهای امنیتی بود. حمله اصلی از سلول‌های داعش در داخل "موصل" با همکاری سایر گروه‌ها که جنگ را آغاز کردند بود.

ما در استان‌های "دیاله" و"کرکوک" پیشروی داشتیم اما پایگاه نظامی "تاجی" و فرودگاه بغداد در مسیرمان هستند. همچنین "پالایشگاه بیجی" پیشروی ما را متوقف کرد چون زمان پیشروی از همه طرف به سمت پایتخت نباید نیروهای دولت عراق را پشت سر خود جا بگذاریم



خبرنگار عراقی: اشاره شده بود که مرگ "اسدلله ببلاوی" فرایند حمله را سرعت بخشید، صحت این امر را تائید می‌کنید؟

بله، به نوعی. با اینحال، از آنجا که داعش در طول حمله داخل شهر موصل در کمین نیروهای امنیتی بود می‌توان گفت تاثیر جدی نداشت.

خبرنگار عراقی: چرا محاصره یا سقوط بغداد تا این اندازه به طول انجامیده است؟

بغداد شهر بزرگیست. دو میلیون نفر در موصل زندگی می‌کنند در حالیکه بغداد بیش از شش میلیون شهروند دارد. شمال "بغداد"، "کاظمیه"، "الصدر"، "شعلا" سنگر شیعیان است. در حالیکه داعش در قلب بغداد، جنوب بغداد، شمال بابل و دیگر مکان‌ها انتظار می‌کشد. ما در استان‌های "دیاله" و"کرکوک" پیشروی داشتیم اما پایگاه نظامی "تاجی" و فرودگاه بغداد در مسیرمان هستند. همچنین "پالایشگاه بیجی" پیشروی ما را متوقف کرد چون زمان پیشروی از همه طرف به سمت پایتخت نباید نیروهای دولت عراق را پشت سر خود جا بگذاریم.


خبرنگار عراقی: اما آیا داعش حصار دفاعی را خواهد شکست و به زور وارد بغداد خواهد شد؟

بسیاری از فرماندهان داعش افسران سابق ارتش هستند که ارتباطات زیادی با افسران مشغول در ارتش فعلی و همچنین سایر نیروهای بازنشسته دارند. بعلاوه بسیاری از این نیروها ایده ایستادگی تا پای جان برای (نخست وزیر) "مالکی" را رها کرده‌اند. همچنین رسانه ما "چکاچک شمشیرها" با نمایش اینکه چطور دشمنانمان را می‌کشیم، تاثیر بسزایی در همراهی افسران سنی و تقابل با ایده‌ ایستادگی دربرابر داعش داشته است؛ بخصوص برای آنها که با خانواده‌شان در منطقه هستند. بنابراین به خوبی می‌دانیم در هرکجای عراق چه اتفاقی در حال رخدادن است.

بسیاری از داعشی‌ها به سبب پشتیبانی کردها از نیروهای آمریکایی کینه سختی از آنها دارند. داعش "کرکوک" را واگذار نخواهد کرد

خبرنگار عراقی: زمانبندی حمله به موصل چگونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شد؟

می‌دانستیم که عملیات بزرگی در "صلاح‌الدین" و "موصل" درحال انجام است. ما آماده بودیم و اعضای داعش پیش از روز حمله در موصل حضور داشتند.

خبرنگار عراقی: فکر می‌کنی "کرکوک" را برای کردها خواهید گذاشت؟ "مسعود بارزانی"، (نخست وزیر اقلیم کردستان)، فراخوان بسیج عمومی داده است، نه فقط برای کردستان که برای کرکوک هم.

بسیاری از داعشی‌ها به سبب پشتیبانی کردها از نیروهای آمریکایی کینه سختی از آنها دارند. وقتی سنی‌ها علیه شیعیان و کردها علیه سنی‌ها و شیعیان علیه کردها برای گسترش مناطق تحت تصرفشان عمل می‌کنند موافقم که وضعیت کمی بهم ریخته است. داعش "کرکوک" را واگذار نخواهد کرد.

خبرنگار عراقی: داعش در سوریه بسیار بیرحم عمل کرده است درحالیکه شاهد بردباری بیشتری در گروه‌های عراقی هستیم، علت چیست؟

درست است. سال 2006 ما شروع خشونت‌باری در عراق داشتیم و از آن درس گرفتیم. مردم عراق هم با مردم سوریه فرق دارند. اگر مثل هم بودند رفتار ما هم مشابه می‌شد.

خبرنگار عراقی: ممکن است بیشتر توضیح بدهید؟

"دولت" (تروریست‌های تکفیری بعثی داعش) گروهی از مردم نیست، ایده و ایدئولوژیست. مبارزین و امرا را می‌شود در میدان مبارزه کشت ولی ایده و ایدئولوژی هرگز نمی‌میرد. ما مردم را از سراسر جهان جذب (این ایدئولوژی) می‌کنیم.

وی در ادامه با طرح برخی سوالات در صدد فرافکنی برمی‌آید و مدعی می‌شود: فکر می‌کنید چرا "صحوات" علیه ما می‌جنگد؟ بخاطر دموکراسی؟ نه! "صحوات" برای منافع سیاسی‌اش می‌جنگد در حالیکه ما برای خلافت و اجرای قوانین شریعت اسلام می‌جنگیم و می‌میریم و این چیزیست که آتش را در درون ما بر می‌افروزد. ما هیچ مرزی نمی‌شناسیم و همه با هم برادر هستیم. این نگرش همراهی مردم با داعش را به ارمغان می‌آورد.

خبرنگار عراقی: برنامه‌ای برای لبنان دارید؟

توضیحی نمی‌دهم فقط اینکه بزودی شاهد پیشرفت جدی خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها