شاید آن هنگام که هورکهایمر و آدرنو در میانه قرن بیستم در کتاب «شخصیت اقتدارطلبانه» نوشتند: «در آمریکا نوعی استعداد فاشیستی وجود دارد»، هیچ‌کس گمان نمی‌برد که کمتر از یک قرن بعد، این استعداد فاشیستی، خود را در قالب مبارزه واشنگتن با ظرفیت‌های دموکراتیک در نقاط مختلف جهان به نمایش بگذارد.
کد خبر: ۶۸۸۲۶۴
داعش؛ آتش آمریکا بر دموکراسی منطقه

ایالات متحده و هم‌پیمانانش آن هنگام که از نتایج انتخابات در اروپای شرقی راضی نبودند، رو به سوی آنچه «انقلاب رنگی»خواندند ‌آوردند، آن زمان که پیروزی اسلام‌گرایان در مصر را مطابق منافع خود و متحدان منطقه‌ای‌شان تشخیص ندادند، از کودتای نظامی حمایت کردند و حالا که نتایج انتخاباتی دموکراتیک در دمشق و بغداد در مدار اراده‌شان نیست، رو به سوی تروریسم ‌آورده‌اند تا نشان دهند آنچه در نظام فکری آنها دموکراسی خوانده می‌شود، نه تحقق اراده مردم بلکه ابزاری برای دفاع از طیفی از سیاستمداران است که بتوانند پاسدار منافع غرب در نقاط مختلف جهان باشند.

چنین است که به‌دنبال پیروزی نوری‌مالکی در عراق، آنگاه که واشنگتن و ریاض خود را ناتوان از کسب آرای مردم این کشور در صدرنشینی نخبگان موردنظر یافتند، دست نیاز به‌سوی تروریست‌ هایی دراز کردند که حالا حتی علمای اهل سنت نیز بیزاری از آنان را فریاد می‌کنند.

همان تروریست‌هایی که دیروز ماموریت به آتش کشیدن شام را داشتند، امروز علیه یک دموکراسی نوپای دیگر در عراق قدعلم کرده‌اند تا نشان دهند در فاشیسم نوین از نوع آمریکایی، نظام سیاسی ایده‌آل، نه متکی بر اراده مردم که برپایه رژیم‌های خودکامه‌ای است که از مصر تا بحرین، متحد آمریکا به‌شمار می‌روند.

رهبر معظم انقلاب پیش‌تر با اشاره به دشمنی غرب با استقرار نظام مردم‌سالاری در عراق گفته بودند: «در قضیه عراق قدرت‌های سلطه‌گر غربی و به طور مشخص رژیم ایالات متحده آمریکا، درصدد سوءاستفاده از جهالت‌ها و تعصب‌های تعدادی عوامل بی‌اختیار هستند.

هدف اصلی از قضایای اخیر در عراق، محروم کردن مردم این کشور از دستاوردهایی است که علیرغم حضور و دخالت آمریکا بدست آورده‌اند که مهمترین آن، حاکمیت نظام مردم‌سالاری است. آمریکا از روال کنونی در عراق یعنی برگزاری انتخاباتی با مشارکت خوب مردم و تعیین گزینه‌های مورد اعتماد مردم، راضی نیست زیرا آمریکا به دنبال آن است که عراق تحت سلطه قرار گیرد و افراد گوش به فرمان آمریکا، حاکم باشند.»

هرچند تهران پیش از این با ارائه طرح جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری، توسعه دموکراسی را مدلی برای خروج خاورمیانه از التهابات کنونی دانسته و رئیس‌جمهور کشورمان نیز در همین راستا از «صلح رمضانی» سخن گفته بود، اما در مقابل این طرح روشن که متکی بر اراده مردم منطقه و شکل‌گیری نظام‌های مردمی است، واشنگتن و متحدان عرب آن، حالا طرحی برپایه تروریسم و افراطی‌گری را دنبال می‌کنند که تجربه بحران افغانستان، پیش از این ثمرات چنین مدلی را به نمایش گذاشته است.

در چنین شرایطی که کشورهای غربی با انتقال بحران از سوریه به عراق، به‌دنبال راه‌اندازی جنگ فرقه‌ای و مذهبی هستند، دیروز مردم تهران در تجمعی اعتراض‌آمیز تحرکات تروریستی داعش را محکوم کردند و بار دیگر بر ضرورت عدم مداخله کشورهای خارجی در منطقه تاکید کرده و آنچه امروز درعراق در حال وقوع است را محصول همین دخالت‌ها دانستند.

همزمان، محمد مجید الشیخ سفیر عراق در تهران در نشست خطر تروریسم بر امنیت جهانی تاکید کرد: تروریست‌ها نمی‌خواهند حکومت را ساقط کنند بلکه آن‌ها ملت عراق را هدف‌ قرار داده‌اند. حکومت را مردم انتخاب کرده‌اند و هدف آن‌ها ناکام کردن انتخابات مردمی است. مطمئن باشید که اوضاع در عراق رو به بهبود است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

به‌دنبال برخی ادعاها درباره تلاش داعش برای ناامن کردن مرزهای کشورمان نیز سردار شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تاکید کرد: آمریکایی‌ها گروه تروریستی داعش را به حمله به مرزهای ایران تحریک می‌کنند ولی آنها بنا به دلایل متعدد فعلا استعداد چنین کاری را ندارند.

او یادآور شده است: سپاه در همه شرایط و حالات وظایف تعریف شده و مصرح قانونی خود را به صورت جدی و با اراده مصمم انجام می دهد.

به‌ این ترتیب بحران داعش که طی دو هفته اخیر باعث کشته شدن دست‌کم هزار نفر در عراق شده است، بار دیگر نشان داد مدعیان دموکراسی در جهان و متحدان آن تا چه اندازه به فرآیندهای دموکراتیک پایبندند.

داعش، در واقع روی دیگری از چهره دموکراسی‌خواهانه واشنگتن است که در مقابل افکارعمومی جهان قرار گرفته و گویی همان «پنجه آهنین» در چارچوب تعبیر رهبر انقلاب است که این روزها در عراق از «دستکش مخملی» بیرون افتاده است.

قشقاوی: هیچ ایرانی در عراق دچار مشکل نیست

معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان این‌که «در حال حاضر هیچ ایرانی در عراق دچار مشکل نیست» پیش آمدن مشکلاتی برای تعدادی از زائران ایرانی عتبات عالیات در روزهای گذشته را تائید کرد و گفت: مشکل برطرف شده است.

حسن قشقاوی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: تعدادی از زائران ایرانی که به صورت آزاد به عتبات سفر کرده بودند، در روزهای گذشته در سامرا گرفتار نیروهای تروریستی شده بودند که با پیگیری‌ مسئولان ایرانی و البته مقامات کشور عراق و ارتش این کشور، مشکل آنها برطرف شد.

وی با بیان این‌که این ایرانیان با سلامت کامل به ایران بازگشته‌اند، افزود: در حال حاضر مساله جدیدی برای ایرانیان خارج از کشور و زائران عتبات عالیات پیش نیامده است.

قشقاوی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که با توجه به شرایط امروز عراق و درگیری‌های ارتش این کشور با تروریست‌ها، آیا سفر ایرانیان به عتبات عالیات محدود شده است، گفت: نظر وزارت امور خارجه مطابق دیدگاه سازمان‌های رسمی متولی این امر مثل سازمان حج و زیارت است.

وی افزود: براساس نظر سازمان حج و زیارت، سفر ایرانیان به عتبات عالیات مشکلی ندارد، اما بهتر است زائران از سفر انفرادی بپرهیزند و از طریق مراجع رسمی اقدام کنند.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت هم در گفت‌وگویی تعداد زائران ایرانی را که در سامرا دچار مشکل شده بودند، ۷۳ نفر اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حج و زیارت، محسن نظافتی افزود: در حال حاضر هیچ زائر ایرانی در شهرهای کربلا، نجف اشرف، کاظمین و سامرا حضور ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها