متن زیر خلاصه‌ای از آیات، پیام‌ها و مفاهیم حفظ موضوعی قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از مطالب بیان شده، در مسابقات طرح 1448 که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل 5000 کمک هزینه سفر به اماکن مقدس زیارتی بهره‌مند شوند. سوال مسابقه کتبی ـ تشریحی طرح پیرامون پیام‌های حفظ موضوعی قرآن کریم است و صندوق پستی 1448ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات و پاسخ‌های مخاطبان ارجمند خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ پرسش پیامکی هر روز را به سامانه 300001448 ارسال کنند.
کد خبر: ۶۸۷۶۰۴

پرسش پیامکی:

مهم‌ترین پیام ایه 7 سوره مبارکه حشر چیست؟

1 ـ اطاعت و فرمانبرداری از پیامبر اکرم(ص)

2 ـ حمایت و همراهی پیامبر اکرم(ص)

3 ـ گزینه‌های 1 و 2

لزوم پیروی از پیامبر

... وَ مَا ءَاتَئکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَئکُمْ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللهَ إِنَّ اللهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ

و [از اموال و احکام و معارف دینی] آنچه را پیامبر به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهی کرد، باز ایستید و از خدا پروا کنید؛ زیرا خدا سخت کیفر است. (حشر، 7)

توضیح: خداوند متعال، به موازات تمجید از اخلاق نیکوی پیامبر و بیان عصمت آن حضرت، مومنان را به پیروی مطلق و بی‌چون و چرا از کردار و گفتار فرستاده خویش فرمان می‌دهد تا جایی که اطاعت و پیروی از پیامبر(ص) را عین اطاعت از خود خوانده و نافرمانی و معصیت از دستور رسولش را سرپیچی از فرمان خود می‌خواند.

آیه فوق بروشنی بر این مطلب گواهی می‌دهد؛ زیرا درذیل آیه همگان را به تقوای از خدا سفارش و مخالفان با دستور پیامبر(ص) را به عذاب شدید تهدید کرده است. گفتنی است این آیه نیز یکی از آیاتی است که بر عصمت پیامبر(ص) دلالت دارد؛ زیرا پیروی مطلق تنها از کسی معقول و مشروع است که مصون از خطا و گناه باشد. از این‌رو، پذیرش ولایت پیامبر(ص) در طول اطاعت از خدا و ولایت‌پذیری از پروردگار است.

در چند جای دیگر قرآن آمده است که خواست و اراده وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) در همه موضوعات فردی و اجتماعی بر خواست مومنان اولویت دارد. بی‌گمان پذیرش چنین ولایتی به معنای ترجیح منافع شخصی فردی بر دیگران نیست؛ بلکه از آن جهت است که پیامبر اعظم(ص) دارای مقام عظمت بوده و جز به مصلحت مومنان نمی‌اندیشد. مصادیق بارز ولایت‌پذیری از پیامبر(ص) پذیرش حکومت دینی، مرجعیت علمی و اطاعت در احکام قضایی و... است.

آیات متناسب: احزاب، 36/ نساء 80/ انفال، 20.

حدیث: امام باقر(ع): «إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَی نَبِیِّهِ(ع) أمْرَ خَلْقِهِ لِیَنْظُرَ کَیْفَ طَاعَتُهُم؛ بدرستی که خداوند متعال کار خلقش را به پیغمبرش واگذارد تا ببیند فرمان برای آنها چگونه است؟» کافی: ج1، ص 266، ح 2.

اگر تو حکمت آموزی به دیوان محمد رو

که بوجهل آن بود کو خود به دانش بوالحکم گردد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها