رئیس کل بانک مرکزی در باره نگرانی مراجع درباره جریمه تاخیر پرداخت اقساط گفت: ایران تنها کشوری است که بانکداری اسلامی را در همه فعالیت‌های بانکی اجرا می‌کند. توضیح دادیم که جریمه دیرکرد نمی گیریم بلکه وجه التزام است که ضمن عقد قرارداد مشخص می شود.
کد خبر: ۶۸۵۶۶۵
جریمه دیرکرد نمی گیریم ، وجه التزام می گیریم

ولی‌اله سیف در نشست نقد و بررسی قوانین و مقررات بانکی با بیان اینکه این موضوع را شورای نگهبان تصویب کرده است ، افزود : 90 درصد سپرده‌گذاران شبکه بانکی کسانی هستند که مبالغ آنها به زیر 10 میلیون تومان می‌رسد و این افراد نمی‌توانند در اقتصادی که دچار تورم بالایی است ، سرمایه‌گذاری عمده ای کنند.

وی گفت : برخی به نظام بانکی انتقاد‌هایی مطرح می کنند اما جایگزینی را در مقابل آن اعلام نمی‌کنند.

سیف افزود : الگوی بانکداری اسلامی باید به گونه‌ای مطرح شود که کمترین هزینه را برای اقتصاد کشور داشته باشد.

سیف گفت : یکی از ظرافت‌های بانکی این است که شورای پول و اعتبار هیچ وقت حداکثر سود عقود مشارکتی را تعیین نکرده است بلکه حداقل را مشخص می‌کند .

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بدشانسی‌ این است که آغاز اقدامات برای بانکداری اسلامی همزمان با نوسان اقتصادی کشور است و در جایی که بی ثباتی ، تلاطم، نوسان شدید تورم و ناهنجاری‌های اقتصادی وجود دارد ، بسیاری این مسئله را به بانکداری بدون ربا ربط می‌دهند.

سیف گفت: باید مدلی طراحی شود که بانک ها ابتدا بر اساس عقود مبادله ای فعالیت کنند و اگر به حد قابل ملاحظه ای از سرمایه و فعالیت رسیدند وارد عقود مشارکتی شوند.

وی در حاشیه دومین همایش از سلسله سمینارهای نقد و بررسی قوانین، درباره نحوه‌ استفاده از منابع بودجه برای تسهیلات ازدواج گفت: استفاده از یارانه برای پوشش بخشی از هزینه‌های سود تسهیلات باید از محل بودجه سالانه تامین شود.

سیف با اشاره به جلسه‌ای که در آینده‌ای نزدیک با وزیر اقتصاد و معاون برنامه‌ریزی خواهد داشت، گفت: هدف از این جلسه برطرف کردن مشکلات و موانع پرداخت وام ازدواج است.

وی دریافت تسهیلات از بانک‌ها را یکی از راه‌های تسریع در روند تسهیلات ازدواج اعلام کرد و افزود: البته این مورد در قالب قرض‌الحسنه نیست ، بلکه بانک‌ها نرخ‌های کمتری اعمال می کنند و تفاوت آن در بودجه تامین شود.

سیف گفت: درباره نرخ سود آن هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده اما ممکن است 10 تا 12 درصد باشد و طبیعتا نرخ‌های تصویب شده باید کمتر از 20 درصد باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه همه مصوبات دیروز شورای پول و اعتبار از امروز ابلاغ و اجرایی می‌شود، گفت: برای اینکه نرخ سود عقود مبادله‌ای قابلیت اجرایی‌ داشته باشد، شورای پول و اعتبار نرخ 22 درصد را تصویب کرد.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
نظر دار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
۰
۰
فكر كنم كسی نظری در مورد این خبر نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قلیج
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
۰
۰
سیف جان، خسته نباشی.
سارا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
۰
۰
كامنت همه را بگذارید.دست چین نكنید.
صادقیان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
۰
۰
یه ربا خوار می شناسم كه برای اینكه وجدان خودش و افكار عمومی رو راحت كنه میگه اگ تاخیر كنی سوای سود ازت وجه التزام میگیرم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عمواوغلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
۰
۰
جناب اقای سیف اسمش را هرچه بگذارید اخرش ربا خواری است وملت هم راضی نیست بهتر است حكمش را از حضرات علما ی محترم بپرسید ...
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
۰
۰
جریمه تاخیر و وجه التزام در ماهیت یكی هستن.توجه دارید ك
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها