مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به این‌که 65 درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه هستند، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده 10 تا 15 درصد کودکان خیابانی از سوی باندها و گروه‌های سازماندهی شده کار می‌کنند.
کد خبر: ۶۸۳۶۶۶
65 درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه‌اند

ولی‌الله نصر در گفت‌وگو با مهر افزود: در پژوهشی که در استان تهران در دو مرکز یاسر و بعثت انجام شد، مشخص گردید که درصد بالایی از کودکان کار و خیابان را اتباع بیگانه تشکیل‌می‌دهند و این اتباع عمدتا افغانی و پاکستانی هستند.

وی عنوان کرد: کودکان کار اتباع بیگانه شناسنامه ندارند و به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند به همین دلیل با مشکل تحصیل مواجه هستند.

مدیر کل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار کرد: با توجه به این‌که این کودکان شرایط خاصی دارند، به همین دلیل دفتر اتباع خارجه وزارت کشور باید به این قضیه ورود پیدا کند و بسیاری از این کودکان به کشورشان برگردند و افرادی که کارت اقامت دارند نیز زمینه تحصیل قانونی‌شان فراهم شود.

وی در مورد ستاد ساماندهی کودکان خیابانی نیز اظهار‌کرد: در آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب سال 84 هیچ صحبتی از اتباع خارجی وزارت کشور نشده بود و این آیین‌نامه بعد از هشت سال با حضور وزیر تعاون و رفاه تشکیل جلسه داد و دبیرخانه دائم آن نیز تشکیل خواهد شد که اولین وظیفه آن اصلاح آیین‌نامه است که با این کار دفتر امور اتباع خارجی نیز برای کمک به اتباع بیگانه گنجانده خواهد شد.

این مقام مسئول به تحصیل کودکان کار و خیابان اشاره کرد و یادآور شد: براساس بررسی انجام شده 64 درصد این کودکان بی‌سواد و بقیه از سطح سواد اندکی برخوردار بودند.

وی با اشاره به این‌که 85 درصد کودکان کار و خیابان در خانواده با جمعیت پنج نفر به بالا زندگی می‌کنند، تاکید‌کرد: 60‌‌درصد کودکان با خانواده و اقوام خود و 9 درصد نیز با دوستان و 12 درصد کودکان نیز بی‌خانمان بوده و خانه برای آنان مفهومی نداشته است.

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی از ساماندهی 5000 کودک خیابانی و کار در سال گذشته خبر‌داد و خاطرنشان کرد: به گفته معاون وزیر بهداشت، آمار ایدز در کودکان خیابانی، چهار برابر بیش از افراد دیگر است که در سازمان بهزیستی، اقدامات پیشگیری از ایدز انجام می‌شود و بخشی از این کار نیز بر عهده وزارت بهداشت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها