امروز 20 خرداد 1393 هجری شمسی؛ 12 شعبان 1435 هجری قمری؛10 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۲۳۳۶
20 خرداد، شهادت آیت الله محمدرضا سعیدی

هجری شمسی

20 خرداد 1320

هادی نجم آبادی محقق و عالم معاصر درگذشت. وی فرزند شیخ مهدی و نوه استاد باقر آهنگر در خانواده ای متشرّع در 1250هـ .ق در ساوجبلاغ تهران متولد شد. در 1262 هـ .ق برای تحصیل علوم دینی به نجف اشرف رفت، مقدمات را فرا گرفت ولی در1270 هـ . ق به امر پدر به تهران آمد اما پس از مدتی دوباره برای ادامه تحصیل به نجف بازگشت و محضر استادانی شیخ حسن نجم آبادی و شیخ راضی نجفی را درک کرد. او در 1280 هـ . ق به تهران آمد، از آنجا که در فقه، اصول، تفسیر، حدیث و رجال تبحر داشت و در زمان خود از مجتهدین بزرگ و بنام تهران بود، عهده دار امور دینی شد و مرجع حل و فصل مشکلات مردم به شمار می آمد. شیخ هادی روشنفکری بود که خدمات مهمی به نهضت مشروطیت کرد، بسیاری از روشنفکران بزرگ مشروطه از مریدان او بودند. او شاگردان زیادی چون علی اکبر دهخدا، علامه قزوینی، ناظم الاسلام کرمانی، میرزا جهانگیرخان شیرازی و میرزا سید محمد طباطبایی (روحانی عصر مشروطه) را تربیت کرد که هریک خود از چهره­های برجسته علمی و دینی به شمار می­روند. آیت الله نجم آبادی تمام عمر خود را به تهذیب اخلاق و مبارزه با خرافات گذراند و مردم را به اهمیت مقام انسانیت و حریت آشنا کرد. او در تهران درگذشت و در مدرسه خود به خاک سپرده شد. آثار متعددی از این روحانی برجسته باقی مانده است که از آن جمله می توان به «تحریرالعقلاء»، رساله ای در «رد فرقه بهائیه» و «جداول، طبقات وارث» اشاره کرد. بنای بیمارستان «وزیری» در اراضی متعلق به میرزا عیسی وزیر- که به نام خود او مشهور است- به انضمام یک باب حمام در کنار بیمارستان در محله حسن آباد تهران، دایر کردن قنات در اشتهارد کرج و آباد کردن اراضی موات و احداث صحت آباد در جهت پشتیبانی مالی بنای بیمارستان، هدایت و تشویق میرزا عبدالکریم خان منتظم الدوله فیروزکوهی به بنای مدرسه خیریه دارالایتام حسن آباد نیز از آثار باقی مانده اوست.

20 خرداد 1329

آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی که پس از ترور ناموفق شاه در 15 بهمن 1327 به لبنان تبعید شده بود در میان شور و هیجان مردم و روحانیون وارد فرودگاه مهرآباد شد.

20 خرداد 1330

هیئت عامل اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت در خرمشهر مستقر شدند. همزمان با استقرار این هیئت در تأسیسات نفتی جنوب کشور، هیئتی از طرف دولت انگلستان به ریاست جاکسن به تهران آمد و اعلام کرد شرکت نفت ایران و انگلیس آمادگی دارد نوعی ملی شدن را که شرکت هم در آن سهمی داشته باشد، به رسمیت بشناسد و منافع شرکت و دولت ایران به نسبت مساوی تقسیم شود. این پیشنهاد مورد قبول دکتر محمد مصدق قرار نگرفت و عملیات اجرایی هیئت ایرانی در خرمشهر ادامه یافت.

20 خرداد 1349

آیت‌الله سید‌محمد‌رضا سعیدی از روحانیون مبارز عصر پهلوی دوم پس از تحمل 9 روز شکنجه‌های شدید در زندان به شهادت رسید.

20 خرداد 1360

ابوالحسن بنی‌صدر رئیس جمهور وقت ایران با حکم امام خمینی از فرماندهی کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران عزل شد.

هجری قمری

12 شعبان 1316

سید علی شرف الدین بن حاج سید محمد منجم، تاجر تبریزی حسینی مرعشی معروف به سیدالعلماء و سیدالاطباء از علمای بزرگ آذربایجان و طبیب برجسته درگذشت. وی علاوه بر شاگردان بزرگی چون میرزا حسن شروانی، مدتی هم در سبزوار در درس ملاهادی سبزواری فیلسوف بزرگ حضور داشت. سیدالاطباء در زمینه اختراعات نیز استعداد و نوآوری­­هایی داشت. تاریخ تبریز و کلیات قانون ابن سینا از تألیفات اوست.

میلادی

10 ژوئن 2000

حافظ اسد رئیس جمهور پیشین سوریه درگذشت. ژنرال حافظ اسد رئیس جمهور پیشین سوریه در سال 1930م در شهر لاذقیه سوریه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات متوسطه وارد دانشکده افسری نیروی هوایی سوریه شد و در سال 1964م به عنوان خلبان برجسته، مدال لیاقت گرفت. اسد از سال 1966م وزارت دفاع و فرماندهی نیروی هوایی سوریه را برعهده گرفت. وی در 13 نوامبر 1970م طی یک کودتا علیه رژیم غیرنظامی حاکم، نخست‏وزیر سوریه شد و از مارس 1971م با انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور این کشور موضع سیاسی خود را در سوریه مستحکم‏تر کرد. اسد یک ماه بعد از آن، یعنی در آوریل 1971م به دبیرکلی حزب بعث سوریه انتخاب شد و پس از جنگ اکتبر 1973م، عنوان فرماندهی کل قوا را نیز به خود اختصاص داد. حافظ اسد در سال 1976م، به دنبال دعوت اتحادیه عرب، دستور اعزام نیروی نظامی 30 هزار نفری حافظ صلح عرب به لبنان را برای فرونشاندن جنگ‏های داخلی این کشور صادر کرد. وی در سال بعد علیه پیمان کمپ دیوید موضع گرفت و روابطش را با قاهره قطع کرد. متعاقب آن، جبهه پایداری عرب را با شرکت چند کشور دیگر به وجود آورد. حافظ اسد در سال 1978م به عنوان اولین رئیس جمهور پس از استقلال سوریه توانست دوره هفت ساله حکومت خود را به پایان برساند و مجدداً به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شود. او در سال 1978م موفق شد اعضای یک شبکه براندازی و کودتا را در شهر حلب سوریه شناسایی و دستگیر کند و دستور اعدام تمام آنان را صادر کرد. با آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، حافظ اسد حمله عراق به ایران را محکوم و روابط سیاسی خود را با بغداد قطع کرد. وی هم‏چنین در سال 1981م، دستور بسته شدن لوله نفت صادراتی عراق را در خاک سوریه صادر نمود. حافظ اسد با وجود آن که به دلیل مواضع سیاسی خود، اغلب با همسایگانش در خاورمیانه روابط صمیمی نداشت، اما توانست ثبات سیاسی و آرامش سوریه را در دو دهه آخر قرن بیستم حفظ کند. وی در امور اقتصادی معتقد به اقتصاد مختلط بود و ضمن تشویق بخش خصوصی، از سرمایه‏گذای خارجی نیز حمایت می‏کرد. از سوی دیگر در زمان حافظ اسد روابط تجاری سوریه با شوروی و بلوک شرق در حالی اوج می‏گرفت که روابط اقتصادی با کشورهای اروپای غربی نیز جایگاه مهمی در اقتصاد این کشور عربی داشت. حافظ اسد سرانجام پس از سی سال زمام‏داری، در دهم ژوئن سال 2000م در 70 سالگی درگذشت و پس از وی، پسرش بشّار اسد به ریاست جمهوری سوریه انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها