معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر

به جوانان مهارت «نه گفتن» را بیاموزیم / اعتیاد فقط برای مجردها و بیکاران نیست

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: اعتیاد و مواد مخدر بعد از بحران هسته ای و جمعیت سومین بحران جهانی است.
کد خبر: ۶۸۲۰۴۴
اعتیاد، سومین بحران جهانی

احمد ربیع زاده امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاح مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری بهبود یافتگان اعتیاد با اعلام این مطلب افزود: مواد مخدر قدمتی هفت هزار ساله دارد، آنچه مهم است ابتدا از این مواد به عنوان پادزهر استفاده می شد اما کم کم این حوزه دارویی باعث آلوده کردن محیط اجتماعی، خانواده و جامعه شد.

وی با بیان اینکه فرد معتاد آسیب های جسمی و روحی به خود وارد می کند، افزود: آسیب های روحی، روانی، ذهنی و خانوادگی از دیگر پیامدهای مواد مخدر است.

ربیع زاده به آسیب های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مواد مخدر اشاره کرد و گفت: برای درمان معتاد لازم است تا مجموعه ای از دستگاه ها وارد عمل می شوند.

به گفته وی، امروز شاهد رخنه فرهنگی دشمن هستیم که روز به روز بر میزان آن افزوده می شود.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: در سال 92، هفت هزار و 44 نفر از معتادان در تهران تحت درمان قرار گرفتند اما به دلیل عدم مراقبت های پس از درمان نتیجه ای حاصل نشد.

وی افزود: یکی از مباحث مورد اشاره در آیین نامه تعیین تکلیف و مراقبت های پس از خروج از مراکز درمانی که توسط مقام عالی قضایی ابلاغ شد ایجاد مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری معتادان بهبودیافته است.

ربیع زاده به پژوهشی که اخیرا در خصوص هزار و 25 نفر از معتادان تحت درمان در استان تهران صورت گرفت اشاره کرد و افزود: حدود 11 درصد این افراد بی سواد و 89 درصد دارای سواد هستند بنابراین می توان گفت که بی سوادی عامل اعتیاد نیست هرچند تحصیلات عامل بازدارنده است.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: در حوزه اشتغال و بیکاری بررسی ها نشان داده است که شش درصد این افراد بیکار مطلق هستند و 94 درصد دارای شغل که این امر نشان می دهد نمی توان از بیکاری به عنوان عامل اصلی در اعتیاد یاد کرد.

وی با اشاره به تغییر چرخه مواد مخدر در حال حاضر افزود: متاسفانه چرخه اعتیاد به سمت مصرف مواد سنتی رفته و این مواد نسل جوان ما را بشدت تهدید می کند.

ربیع زاده در خصوص ترکیب سنی معتادان مورد مطالعه نیز گفت: حدود 655 نفر از این افراد بین 18 تا 40 سال سن دارند که این بدین معناست که 64 درصد از آنها جوان هستند.

وی به خانواده ها توصیه کرد در مهمانی های خانوادگی بحث مواد مخدر و آسیب های آنها را مطرح کرده و نسبت به اطلاع رسانی به فرزندان خود اقدام کنند.

ربیع زاده افزود: برای موفقیت در زمینه کاهش معتادان باید آسیب های فردی، اجتماعی و خانوادگی را کاهش داده تا سایر افراد سالم جامعه را مصون سازیم.

در این مراسم «همایون هاشمی» رییس سازمان بهزیستی کشور، «عیسی فرهادی» فرماندار تهران و برخی از مسئولان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران حضور داشتند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها