کاهش سهم ویزیت در گام ششم طرح سلامت

هر دو طرف مدعی‌اند حق با آنهاست. از یک طرف پزشک می‌گوید نمی‌تواند وقتی ده‌ها بیمار در صف درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی ایستاده‌اند، وقت زیادی برای معاینه هر بیمار بگذارد و از طرف دیگر، بیماران نیز از این‌که پزشک برای معاینه آنها کمترین وقت ممکن را می‌گذارد، گلایه‌مند هستند.
کد خبر: ۶۸۱۴۹۲
کاهش سهم ویزیت در گام ششم طرح سلامت

حالا وزارت بهداشت اعلام کرده است که در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، گام ششم این طرح به صورت رسمی از روز گذشته و به طور عملی از امروز در560 بیمارستان دولتی و پلی‌کلینیک تخصصی اجرا می‌شود و در این طرح قرار است زمان معاینه بیمار در بیمارستان‌های دولتی افزایش پیدا کند.

گام ششم طرح تحول سلامت در حالی اجرا می‌شود که پیشتر نیز 5 گام دیگر این طرح اجرا شده است. پرداخت 10 درصد هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های دولتی،‌ ارجاع ندادن بیمار برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان، رایگان شدن زایمان طبیعی، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حمایت از بیماران صعب‌العلاج و ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌ها از دیگر گام‌های این طرح محسوب می‌شود.

احمد تارا، مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و ارتقای خدمات بالینی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با جام‌جم توضیح می‌دهد: در گام ششم طرح تحول نظام سلامت، پزشکان مقیم بیمارستان‌های دولتی باید در هر ساعت به طور متوسط هشت بیمار را معاینه کنند، ولی روانپزشکان باید در هر ساعت، حداکثر شش بیمار را ویزیت کنند.

البته به گفته این مقام مسئول، این حرف به این معنی نیست که زمان معاینه همه بیماران مساوی می‌شود، زیرا گاهی اتفاق می‌افتد که مثلا معاینه یک بیمار فقط در حد یک اظهارنظر یک خطی از سوی پزشک خلاصه می‌شود. در کل منظور از این طرح این است که پزشک به طور متوسط نباید بیشتر از هشت بیمار در ساعت را معاینه کند. همچنین در گام ششم طرح تحول سلامت، حق ویزیت بیماران مراجعه کننده به درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت خاطرنشان می‌کند: در گذشته، مردم حدود 30 درصد حق ویزیت در بیمارستان‌های دولتی را پرداخت می‌کردند، اما حالا با اجرای گام ششم این طرح، مردم برای مراجعه به پزشکان عمومی، حدود 20 درصد حق ویزیت و برای پزشکان متخصص زیر 20 درصد حق ویزیت را پرداخت خواهند کرد که با این حساب می‌توانیم بگوییم از این پس مردم به طور متوسط، 15 درصد حق ویزیت را در بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌کنند.

کیفیت ویزیت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند

مسئولان معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند در گام ششم طرح تحول سلامت، 880 پزشک فوق‌تخصص، 8500 متخصص و3500 پزشک عمومی مشارکت دارند و پیش‌بینی می‌شود امسال در این برنامه، 87 میلیون ویزیت در سراسر کشور در کلینیک‌های تخصصی و فوق‌تخصصی انجام شود.

بر اساس گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت، در این برنامه ساعت کار کلینیک‌ها بیشتر می‌شود، شمار پزشکان در این کلینیک‌ها افزایش می‌یابد و علاوه بر کاهش پرداختی مردم، استانداردهای ویزیت در این درمانگاه‌ها نیز رعایت خواهد شد.

از سوی دیگر، با توجه به این‌که یکی از عمده مشکلات نظام درمان، کم‌اهمیت شمردن فرآیند «شرح حال گرفتن از بیمار» و تکیه بیش از حد پزشکان به آزمایش‌های پاراکلینیکی است، مسئولان این وزارتخانه اعلام کرده‌اند در گام ششم این طرح، تلاش می‌کنند این معضل را هم برطرف کنند.

اهمیت دادن به معاینه‌ها و تشخیص بالینی بیماری‌ها از دیگر نتایج اجرای گام ششم تحول نظام سلامت اعلام شده است.

محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت به خبرنگار واحد مرکزی خبر توضیح داده است که با اجرای این برنامه از ویزیت‌های مکرر و اقدامات پاراکلینیکی بی‌موردی چون آزمایش و عکسبرداری‌ های بیجا خودداری می‌شود. در این برنامه که تا پایان سال ادامه دارد، بعضی از کلینیک‌ها و درمانگاه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی علاوه بر صبح و عصر، در روزهای تعطیل نیز دایر خواهند بود.با این حساب می‌توان انتظار داشت که در گام ششم این طرح کلان، علاوه بر کاهش حق ویزیت بیماران، کیفیت معاینه بیمار نیز افزایش پیدا کند و تعداد خطاهای پزشکی و حجم نارضایتی مردم در بیمارستان‌های دولتی نیز کمتر شود.

مشکلات پیش روی گام ششم

تصور کنید وقتی قرار باشد هر پزشک در یک ساعت، فقط هشت بیمار را در بیمارستان‌های دولتی ویزیت کند، در این صورت بیماران زیادی در صف انتظار می‌مانند و این موضوع ممکن است در بلند مدت موجب نارضایتی بیماران شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی یادآور می‌شود که این مشکل در وهله اول دور از ذهن نیست، ولی برای رفع این‌گونه مشکلات، بین 300 تا 500 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است تا با کمک این بودجه، هم تعداد درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی افزایش پیدا کند و هم با افزایش درآمد پزشک از حق ویزیت، پزشکان را برای اجرای بهتر این طرح ترغیب کرد.

تارا عنوان می‌کند که با افزایش تعداد درمانگاه‌های دولتی، مشکل احتمالی پشت صف ماندن بیماران در بیمارستان‌های دولتی را مرتفع خواهد کرد، ولی در عوض، با اجرای گام ششم این طرح، کیفیت معاینه‌ها بسیار افزایش خواهد یافت. در اجرای گام ششم طرح تحول سلامت نیز همچون گام‌های دیگر این طرح، نظارت‌های وزارت بهداشت و نظارت مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ادامه خواهد داشت و مردم نیز می‌توانند شکایت‌های خود در رابطه با این طرح را به سامانه پیامک اعلام شده از سوی هر دانشگاه علوم پزشکی کنند.

امین جلالوند‌ - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها