رویترز با اشاره به استقبال گسترده ثروتمندان ایرانی از حراجی تهران نوشت: درحالی که بخش های دیگر نظیر املاک، فلزات گرانبها و ارز، دیگر سودآوری گذشته را ندارند سرمایه داران ایرانی به بخش آثار هنری روی آورده اند.
کد خبر: ۶۸۰۰۵۹
داغ شدن بازار آثار هنری در ایران با رکود بخش‌ املاک و ارز

رویترز طی گزارشی نوشت: در حالی که به رغم تحریم های اقتصادی چشم انداز هنرهای مدرن و معاصر ایران در حال رشد است، ثروتمندان ایرانی در حراج آثار هنری امسال تهران قوی ظاهر شدند و رقم قابل توجهی را صرف خرید آثار هنری کردند.

در این حراجی سالانه که روز جمعه برگزار شد، آثار هنری هنرمندان ایرانی به قیمت 5.1 میلیون دلار فروخته شد، که نسبت به حراج سال گذشته رشدی بیش از دو برابری داشت.

این گزارش افزود: هرچند تحریم های غرب علیه صنعت نفت و بخش مالی ایران از سال 2010 تاکنون، موجب کاهش قدرت خرید کلکسیونرهای ایرانی شده و آنها را ناگزیر ساخته است تا از شرکت در حراجی های هنری بین المللی نظیر کریستی، صرف نظر کنند، اما در عین حال، موجب شده است تا بازار آثار هنری داخلی جانی تازه بگیرد.

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی حراجی تهران، حراج آثار هنری تهران از زمان آغاز به کارش در سه سال قبل، با استقبال اجتماعی خوبی مواجه شده است و بخش اعظم 90 اثر فروخته شده در روز جمعه حداقل به دو برابر قیمت پیش بینی شده فروخته شدند و این موضوع سبب شد که مبالغ پرداخت شده بابت این آثار به 2.4 میلیون دلار بالاتر از میزان پیش بینی شده برسد.
گرانقیمت ترین آثار در حراجی روز جمعه، 2 اثر از سهراب سپری، شاعر و نقاش برجسته ایرانی بود که به ترتیب به قیمت 680 و 604 هزار دلار به فروش رسیدند.

با توجه به اینکه هیچ رویداد مشابهی در این سطح در پایتخت ایران برگزار نمی شود، حراج تهران جای خوبی برای دیدن و دیده شدن است.

بر اساس این گزارش رضا کیانیان، بازیگر مشهور ایرانی، مسئول برگزاری حراج در هتل پارسیان تهران بود. مراسم با حضور 1000 نفر شرکت کننده برگزار شد، هرچند به گفته زهرا جهانبخش، مسئول فروش های بین المللی حراج آثار هنری تهران «تنها حدود 100 نفر از آنها برای خرید آثار قیمت پیشنهاد می کردند.»

یکی از شرکت کنندگان گفت: «ایرانی ها خودنمایی کردن را دوست دارند و اینجا بهترین مکان برای این کار است.»

وی افزود، در حقیقت بسیاری از آثار همان هنرمندان را می توان در گالری های خصوصی به نصف قیمت پیدا کرد. «من با توجه به خودروهای پارک شده در پارکینگ می توانم بگویم که شرکت کنندگان بسیار ثروتمند هستند.»

علیرضا سامی آذر، مدیر سابق موزه هنرهای معاصر تهران که موسس و مدیر حراج آثار هنری تهران است در این باره گفت: «بحران اقتصادی دلیل اصلی ای بود که ما حراج تهران را به راه انداختیم.»
تهران بیش از 200 گالری متعلق به بخش خصوصی دارد که اکثر آنها در طی 10 سال گذشته شروع به کار کرده اند.

پرویز تناولی، مجسمه ساز ایرانی که یکی از آثار هنری اش در سال 2008 در حراجی کریستی در دوبی به قیمت باورنکردنی 2.8 میلیون دلار به فروش رسید، می گوید: «هنرمندان جوانی که قبلا از آینده نگران بودند و با تردید زیادی کار می کردند اکنون خیلی امیدوارتر شده اند. ...ایرانی ها قبلا ماشین می خریدند، اما اکنون آنها آثار هنری می خرند.»

بر اساس این گزارش دولت ایران هنر ایرانی را در داخل و خارج از کشور به خوبی ترویج نکرده است و بار اصلی پر کردن این خلاء بر دوش گالری ها و حراجی های بخش خصوصی افتاده است. اما مسئولان دولت حسن روحانی می گویند، می خواهند نقش فعال تری در این زمینه ایفا کنند.

مجید ملانوروزی، مدیر جدید موزه هنرهای معاصر تهران در این باره گفت: «ایران چیزی بیشتر از تنها هنر فرش است... اما ما کار زیادی در زمینه بازاریابی هنر ایرانی انجام نداده ایم.» وی امیدوار است که هنرمندان ایرانی در سطح بین المللی بیشتر شناخته شوند. وی همچنین از همکاری با موزه هایی همچون موزه هنر مدرن در نیویورک استقبال کرد.

در حالی که اقتصاد ایران با آثار ناشی از تحریم ها و نرخ تورم حدود 40 درصدی دست و پنجه نرم می کند، هنر، محل سرمایه گذاری امنی برای ثروتمندان ایرانی است که می توانند از این طریق سودهای خوبی را عاید خود کنند.

یک کلکسیونر ایرانی در ماه مارس و در حاشیه حراج کریستی در دوبی گفت: «ما به دنبال مکان هایی برای سرمایه گذاری پولمان هستیم...در بخش های دیگر نظیر املاک، فلزات گرانبها و ارز، دیگر میزان سودآوری مثل سابق نیست، بنابراین ما به بخش آثار هنری روی آورده ایم.»(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها