54 سال پیش در روز 30 مه سال 1960 میلادی ، بوریس پاسترناک نویسنده روس ،برنده جایزه نوبل ادبیات و خالق کتاب جاودانی «دکتر ژیواگو» درگذشت.
کد خبر: ۶۷۹۵۲۵
خالق دکتر ژیواگو درگذشت + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، بوریس لئونیدوویچ پاسترناک در روز 10 فوریه سال 1890 در مسکو و در خانواده ای هنرمند و هنرشناس متولد شد. پدرش لئونید پاسترناک یک نقاش و مادرش روزا کافمن نوازنده پیانو بود.

تولستوی ، ریکله و اسکرپابین از جمله هنرمندان مشهوری بودند که از دوستان خانوادگی پاسترناک محسوب می شدند. بوریس ابتدا به تحصیل موسیقی پرداخت و سپس در دانشگاه سنت پترزبورگ در رشته حقوق فارغ التحصیل شد.اما سرانجام رشته مورد علاقه اش ادبیات را برگزید.

او در سال 1912 به ایتالیا رفت.سپس در دانشگاه ماربورگ به تحصیل فلسفه پرداخت.

نخستین نوشته های بوریس پاسترناک یک آینده نگری روشن بینانه را نشان می دادند. پس از وقوع انقلاب کمونیستی در روسیه ، بوریس محتاطانه با واقعیت اجتماعی و ادبی اتحاد شوروی برخورد کرد.

در سال 1922 میلادی انتشار کتاب شعر «خواهرم» بوریس را صاحب شهرت و محبوبیت در روسیه کرد.

در سال 1958 میلادی کتاب «دکتر ژیواگو» جایزه نوبل ادبیات را نصیب بوریس پاسترناک کرد. کتابی که در آن زمان در روسیه منتشر نشده بود.

پاسترناک کتاب «دکتر ژیواگو» را در سال 1955 نوشته بود ، اما هیچ ناشری در روسیه حاضر به چاپ آن نشد. تا این که ناشر ایتالیایی فلترینلی در سال 1958 این کتاب را در ایتالیا منتشر کرد و در همان سال جایزه نوبل ادبیات به «دکتر ژیواگو» اختصاص یافت.

اما دولت اتحاد شوروی پاسترناک را به شدت تحت فشار قرار داد تا این جایزه را نپذیرد.

مقامات شوروی عقیده داشتند شاهکار پاسترناک «دکتر ژیواگو» یک کتاب ضد انقلابی است. انجمن نویسندگان شوروی ، بوریس پاسترناک را در سال 1958 از جمع خود اخراج کردند.

در سال 1965 داستان «دکترژیواگو » به کارگردانی دیوید لینز و نقش آفرینی بازیگران بزرگی از جمله عمر شریف ، جولی کریستی ، جرالدین چاپلین ، الک گینس و... روی پرده سینما جاودان شد و این فیلم چند جایزه اسکار را به خود اختصاص داد.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 ، آکادمی نوبل جایزه نویسنده را به بازماندگان او اهدا کرد.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها