همزمان با پیروزی نامزدغربگرا در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین

جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام حکومت نظامی کرد

همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوکراین، دنیس پوشیلین نخست وزیر جمهوری خودخوانده دونتسک اوکراین روز دوشنبه از آغاز حکومت نظامی در این کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۷۷۷۷۲
جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام حکومت نظامی کرد

خبرگزاری ریانووستی به نقل از پوشیلین اعلام کرد: از امروز در جمهوری مردمی دونتسک حکومت نظامی اعلام می‌شود.

نخست وزیر منطقه دونتسک در پیامی تلویزیونی گفت : هدف ما در آینده نزدیک پاکسازی کامل جمهوری دونتسک از نیروهای نظامی بیگانه است.

وی خاطرنشان کرد: مقاومت مسلحانه در منطقه دونتسک تا پیروزی کامل و خروج نیروهای اوکراینی از این سرزمین ادامه خواهد داشت.

دولت اوکراین از اواسط ماه آوریل گذشته عملیات نظامی گسترده ای را در مناطق شرق و جنوب این کشور برای سرکوب حرکت های جدایی طلبانه در این مناطق به اجرا در آورده است.

در جریان این عملیات تاکنون ده‌ها نفر از دو طرف و نیر ساکنان مناطق دونتسک و لوهانسک کشته و صدها نفر مجروح شده اند.

در همین حال آرسن آواکوف وزیر کشور موقت اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی در مناطق شرق و جنوب این کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری هم ادامه می یابد.

آوی افزود: انتخابات با موفقیت برگزار شد و همه تلاش ها برای ناکام گذاشتن آن بی نتیجه بود.

وی ادامه داد: برای دفاع از نتایج انتخابات و برقراری ثبات در کشور، عملیات نظامی ادامه خواهد یافت.

پوروشنکو: هیچ رفراندومی را به رسمیت نمی شناسم

اعلام حکومت نظامی در دونتسک پس از آن رخ داد که پترو پوروشنکوˈ تاجر میلیاردر اوکراینی موفق شد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز یکشنبه برگزار شد، با کسب اکثریت آرا در مرحله نخست به پیروزی برسد.

به گزارش ایرنا به نقل از یورو نیوز، نتایج اولیه انتخابات اوکراین نشان دهنده آن است که پوروشنکو حدود 56 درصد آرا را به دست آورده است.

براساس این گزارش ، ˈیولیا تیموشنکوˈ، نخست وزیر پیشین اوکراین، تنها 9/ 12 درصد آرا را به دست آورده است.

پوروشنکو ۴۸ ساله که به عنوان «سلطان شکلات» شناخته می شود، ساعاتی پس از اعلام نتیجه انتخابات، ˈویتالی کلیچکو ˈ را به عنوان شهردار کی یف، پایتخت، برگزید.

وی در سخنانی گفت: هیچ رفراندومی را به رسمیت نمی شناسیم و تحت هیچ شرایطی اشغال کریمه و جداسازی آن از اوکراین نمی پذیریم.

اقدام پیش دستانه روسیه در کریمه

در اقدامی پیش دستانه، دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه روز گذشته برای دومین بار به کریمه سفر کرد و منابع خبری گزارش دادند که وی اقدام به توزیع گذرنامه های روسی در میان ساکنان این شبه جزیره تازه ملحق شده به کشورش کرد؛ جایی که اکنون رییس جمهور اوکراین می گوید رفراندوم آن را به رسمیت نمی شناسد و قصد ندارد زیر بار جدا شدنش از خاک اوکراین برود.

به باور ناظران سیاسی، اقدام مقام ارشد روس، این پیام را پیش از اعلام نتایج قطعی انتخابات اوکراین به نامزد پیروز احتمالی داد که مسکو نیز تصمیم ندارد از این شبه جزیره راهبردی دست بردارد.

شرق و جنوب اوکراین برای تنش های احتمالی آماده می شود

پترو پوروشنکو قبل از انتخابات اعلام کرده بود، در صورت پیروزی، فرایند سیاست کنونی دولت را در نزدیکی به اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.

پترو پوروشنکو پیشتر با استناد به نظرسنجی های انتخاباتی از رأی دهندگان هنگام خروج آنها از حوزه های رای گیری، خود را حائز «اکثریت مطلق و آشکار» در دور اول دانسته و از تعهد خود درباره هدایت کشور به سوی اروپا خبر داده بود.

میلیاردر اوکراینی که رقیب یولیا تیموشنکو معروف به بانوی انقلاب نارنجی به شمار می رود، گفت: همه نظر سنجی ها نشان می دهد که انتخابات در یک دور تمام شد و من رئیس جمهور جدید دولت هستم.

پوروشنکو که یکی از ثروتمندترین مردان اوکراین است خواستار پایان یافتن حضور افراد مسلح «وابسته به روسیه» در شهرها و روستاهای کشور شده است.

به نظر می رسد این اظهارات و موضع گیری های رییس جمهور جدید اوکراین، در تصمیم جدایی طلبان اوکراینی برای اعلام حکومت نظامی موثر بوده است.

در اقدامی پیش دستانه، دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه روز گذشته برای دومین بار به کریمه سفر کرد و منابع خبری گزارش دادند که وی اقدام به توزیع گذرنامه های روسی در میان ساکنان این شبه جزیره تازه ملحق شده به کشورش کرد؛ جایی که اکنون رییس جمهور اوکراین می گوید رفراندوم آن را به رسمیت نمی شناسد و قصد ندارد زیر بار جدا شدنش از خاک اوکراین برود.

همچنین روزگذشته، نخستین کنگره نمایندگان مناطق جنوب و شرق اوکراین در دونتسک برگزار شد و شرکت کنندگان در آن به تاسیس حکومت جدید ˈنووروسیاˈ رای دادند. اقدامی که گامی برای اتحاد بیشتر جدایی طلبان و به نوعی آمادگی برای مقابله با تحرکات احتمالی جدید از سوی دولت پوروشنکو قلمداد می شود.

به گزارش کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه، در این کنگره 300 نفر از نمایندگان ساکنان مناطق جنوب و شرق اوکراین (با اکثریت روس تبارها) و سران جدایی طلبان و شبه نظامیان شرکت کردند.

در این کنگره نمایندگان ساکنان شهرهای در محاصره نیروهای دولتی اوکراین همچون کراماتورسک و اسلاویانسک شرکت داشتند و شرکت کنندگان در آن به ادامه مقاومت مسلحانه در برابر نیروهای دولتی رأی دادند.

در کنگره، علاوه بر مناطق لوهانسک و دونتسک نمایندگانی از مناطق اودسا، هرسون، خارکوف و نیکلایف شرکت داشتند و حاضران با گسترش دامنه مقابله مسلحانه با ارتش اوکراین به مناطق دیگر توافق کردند.

شرکت کنندگان، به اتفاق آرا تاسیس حکومت جدید نووروسیا متشکل از جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک را تایید کردند.

روز گذشته پاول گوبارف از سران جمهوری خودخوانده دونتسک از تاسیس حکومت واحد نووروسیا متشکل از این جمهوری خودخوانده و لوهانسک خبر داد.

وی افزود: از طرف جمهوری دونتسک ، ˈآلکساندر بورودایˈ نخست وزیر و از طرف لوهانسک هم ˈآلکسی کاریاکینˈ رییس جمهوری لوهانسک سند تاسیس حکومت جدید را امضا کردند.

جدایی طلبان مناطق لوهانسک و دونتسک سه هفته پیش استقلال این مناطق را از اوکراین اعلام کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها