آمار رسمی تعداد زنان معتاد؛ 130 هزار نفر

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام وجود 130 هزار زن معتاد در کشور، از رشد ۱۵ درصدی مرگ زنان معتاد خبر داد.
کد خبر: ۶۷۴۶۰۹

به گزارش فارس، بابک دین‌پرست به مهم‌ترین چالش‌های موجود در حوزه اعتیاد زنان در کشور اشاره کرد و افزود: شدت، شیب و شتاب تخریب مواد مخدر و روانگردان‌ها در زنان معتاد قابل مقایسه با مردان معتاد نیست. این در حالی است که با وجود کاهش 3.2 درصدی مجموع مرگ و میرهای ناشی از سوءمصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور و کاهش 5 درصدی مرگ و میرهای ناشی از اعتیاد مردان در سال 92، متأسفانه آمارها حکایت از افزایش 15درصدی مرگ و میرهای ناشی از اعتیاد در زنان دارد که هشداری مهم برای مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط است.

وی ادامه داد: بر مبنای آخرین طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در کشور، 9.3 درصد از جمعیت یک میلیون و 325 هزار نفری معتادان کشور، زن هستند و این به آن معناست که با حداقل 130 هزار زن معتاد مواجهیم، این در حالی است که مسائل فرهنگی، تعصبات خاص و انگ جدی که درباره اعتیاد زنان وجود دارد، مانع از ارائه خدمات درمان به این افراد می‌شود.

دین‌پرست خاطرنشان کرد: فعالیت‌های زنان خیابانی معتادی که مصرف شیشه دارند، با موج سوم ایدز که ریشه در روابط جنسی دارد، رابطه معناداری دارد. به همین علت ضرورت اتخاذ تمهیدات مناسب از سوی دستگاه‌های متولی و برخورد منطقی و واقع‌بینانه با این پدیده، به جای اتخاذ سیاست نفی و انکار، بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

وی ضرورت نگاه حمایتی در حوزه قوانین و مقررات به زنان دارای همسر معتاد و خانواده‌های دارای سرپرست معتاد را از ضرورت‌های غیرقابل انکار دانست و گفت: رهایی زنان و فرزندان گرفتار در دام همسران و والدین معتاد و محرومیت این گروه از برخی تسهیلات قانونی همچون دریافت یارانه و حق طلاق از جمله مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها