کاهش پرندگان مهاجر نگران کننده است

تالاب انزلی دلتنگ مهمانهایش + عکس

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا در ایران از انجام اقداماتی برای خروج تالاب انزلی از فهرست مونترو خبر داد.
کد خبر: ۶۷۴۴۸۸
تالاب انزلی از فهرست «مونترو» خارج می‌شود

فهرست مونترو آن‌دسته از تالاب‌های ثبت شده در معاهده رامسر را دربر می‌گیرد که با خطر نابودی روبه‌رو است.

تومو آئوکی با اشاره به حمایت و پشتیبانی جایکا از برنامه‌های حفاظت از تالاب انزلی یادآور شد: مطالعه مدیریت یکپارچه در حفاظت از زیست‌بوم انزلی، طرح مدیریت پسماند جامد، طرح آموزش‌های زیست‌محیطی، ایجاد سیستم مدیریت نهادی و سازمانی و مدیریت فاضلاب ازجمله محورهای مطالعات طرح جامع در کلیات مرحله دوم طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی است.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول مشارکت خوبی را از ارگان‌های ایرانی در این طرح شاهد بودیم و در مرحله دوم در بخش طرح مدیریت زباله جامد به افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی خواهیم پرداخت.

به گفته آئوکی، جمع​آوری زباله در سراسر منطقه تالاب، تولید کمپوست، ایجاد پیش تصفیه زباله‌های صنعتی خطرناک، تفکیک زباله‌های بیمارستانی و کاهش میزان بازیافت زباله از جزئیات اجرای طرح مدیریت زباله جامد در تالاب انزلی در پنج سال آینده خواهد بود.

وی استفاده از آزولا به عنوان کود، توسعه اکوتوریسم، ایجا نیزار مصنوعی، سیستم تصفیه فاضلاب و کنترل فرسایش خاک را از دیگر فعالیت‌های الگویی جایکا در مطالعات طرح جامع عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن در نظر داریم وب‌سایتی را برای اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده راه‌اندازی کنیم.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا در ایران بررسی و تحلیل وضعیت، فعالیت و طرح‌های کنونی تالاب، تهیه طرح‌های اجرایی هر بخش و انتخاب فعالیت‌های آزمایشی مشترک را از فعالیت‌های اصلی مرحله 2 طرح اکولوژیک تالاب عنوان کرد و افزود: این برنامه​ها در محدوده زمانی اردیبهشت تا دی امسال انجام خواهد شد.

آئوکی یادآور شد: پرداخت هزینه اجرای مشارکتی فعالیت‌ها توسط تیم کارشناسی جایکا و همتای ایرانی و همچنین ارتقای فعالیت‌های حفاظتی توسط احداث تاسیسات سبک ازجمله اقدامات فعالیت‌های الگویی مشترک است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان نیز وضعیت تالاب انزلی را خوب ندانست و اظهار کرد: به همین منظور عملیات حفظ مهم‌ترین اکوسیستم تالاب انزلی آغاز شده است.

محمدرضا برجی با بیان این که حمل رسوبات توسط 11 رودخانه فرسایش بالادست وارد تالاب انزلی می‌شود، افزود: زباله و پسماندهای ورودی به رودخانه​ها که به این تالاب سرازیر می​شود، فرآیند رسوب‌گذاری در تالاب را تسریع می‌کند که این موضوع موجب خشک شدن زودرس تالاب شده است.

وی کاهش عمق تالاب انزلی را اتفاق ناگواری خواند و تصریح کرد: به دلیل رسوب‌گذاری بالا، میانگین عمق 11 متر تالاب انزلی از حدود 50 سال گذشته به کمتر از 5/1 متر رسیده است.

این مسئول با اشاره به اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی یادآور شد: در کنار این طرح باید اقدام‌های اجرایی انجام و فعالیت​ها نیز در حوضه آبخیز آغاز شود.

تالاب انزلی مساحتی حدود 20 هزار هکتار دارد و مجموعه‌ای از تالاب‌های طبیعی آب شیرین است که توسط رودخانه‌های حوضه آبریز خود مانند سیاه‌درویشان‌، هندخاله و پسیخان تغذیه می‌شود و در 40 کیلومتری شمال شهر رشت و جنوب غربی شهرستان انزلی و دریای خزر قرار دارد.

در این تالاب بیش از صد گونه پرنده، 50 گونه ماهی و صدها گونه مختلف از گیاهان و جانوران زندگی می‌کنند و به همین دلیل جزو مهم‌ترین تالاب‌های جهان محسوب می‌شود.

تالاب انزلی از سال 54 جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت قرار گرفت و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر شناخته شد، با این همه از سال 84 در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

نجات برای جلوگیری از نابودی تالاب انزلی پای ژاپنی‌ها را به وسط کشاند و آنها با تجربه نجات تالاب کوشیرو ژاپن از آلودگی، عزم خود را برای رهایی تالاب انزلی از مرگ تدریجی جزم کرده‌اند تا در قالب شرکت «جایکا» بتوانند با سازمان حفاظت محیط زیست ایران پروژه «مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی» را اجرا کنند که مرحله نخست آن انجام شده و اکنون این طرح در آستانه اجرای فاز دوم است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها