ایستادگی دیپلمات‌های ایران در برابر زیاده‌خواهی غرب

مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و 1+5 گرچه در طول سه روز مذاکره فشرده در وین سعی کردند با موضعگیری محتاطانه، از به حاشیه کشیده شدن این مذاکرات در سطح رسانه‌ها جلوگیری کنند، اما اخبار منتشر شده حاکی از این بود که این گفت‌وگوها به دلیل زیاده‌خواهی‌های غرب و مقاومت هیات ایرانی در برابر آنها بسیار دشوار بوده و روندی کند داشته است.
کد خبر: ۶۷۴۲۷۵
ایستادگی دیپلمات‌های ایران در برابر زیاده‌خواهی غرب

سرانجام هم پس از سه روز مذاکره و در حالی که پیش از این اعلام شده بود ظریف و اشتون در پایان مذاکرات، نشست خبری مشترک خواهند داشت این اتفاق نیفتاد و سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

وی با بیان این‌که پیشرفت مشخصی از نظر تدوین متن توافق جامع در این دور از مذاکرات حاصل نشد، این مساله را طبیعی دانست و اعلام کرد که مذاکرات ادامه خواهد یافت.

عراقچی افزود: در خرداد، یک یا دو دور مذاکره خواهیم داشت که تاریخ آنها مشخص شده و پس از تائید نهایی از سوی هیات های مذاکره کننده، به زودی اعلام خواهد شد. کند بودن روند مذاکرات و برخی خبرهای منتشرشده باعث شد تا برخی رسانه‌های خارجی چون العربیه که ید طولایی در خبرسازی‌های ضدایرانی دارد، از شکست مذاکرات خبر دهند؛ خبری که بلافاصله از سوی ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تکذیب شد.

مذاکرات ایران و 1+5 در سه روز گذشته در سطوح مختلف برگزار شد و هیات ایرانی دیروز دیدارهای جداگانه‌ای با مذاکره‌کنندگان آمریکایی، چینی و روس داشت و دیداری هم با مذاکره‌کنندگان اروپایی داشت و در این سه روز، محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا هر زمانی که نیاز بود در مذاکراتی دوجانبه به جمع‌بندی دیدگاه‌ها پرداختند، اما آن‌طور که سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به نقل از مذاکره‌کنندگان و منابع آگاه اعلام کردند شکاف‌های زیادی میان طرفین وجود دارد و پیشرفت مذاکرات، بسیار کند بوده است.

برخی رسانه‌ها از زیاده‌خواهی غرب در زمینه تعداد سانتریفیوژها به عنوان یک اختلاف مهم یاد کردند و بخشی از این کندی هم می‌تواند به دلیل تلاش غرب برای وارد کردن مباحث غیرهسته‌ای به توافق نهایی باشد و در همین خصوص ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که باید بسته‌ای متشکل از تمامی موضوعات مورد بحث قرار گیرد.

رویترز نیز دیروز همزمان با مذاکرات هسته‌ای با استناد به آنچه ادعا کرد گزارشی محرمانه از سازمان ملل است مدعی شد برنامه موشکی ایران باعث پیچیده شدن مباحث در مذاکرات وین شده است.

رویترز نوشت: جدال‌ها بر سر برنامه موشکی ایران از پشت درهای بسته وین به بیرون درز کرده است.

گزارش رویترز و برخی اخبار حاکی از این است که طرف غربی قصد دارد در خلال مذاکرات هسته‌ای، نوعی نظارت بر فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران را هم اعمال کند و این در حالی است که ایران اعلام کرده این مذاکرات فقط در زمینه هسته‌ای صورت می‌گیرد.

در همین حال یک مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در وین اظهار کرد: غرب باید زیاده‌خواهی را کنار بگذارد و ارزیابی دقیقی از واقعیات موجود درصحنه داشته باشد.

وی افزود: البته بروز اختلاف نظر در مذاکرات بویژه در موضوع مهمی چون بحث هسته‌ای، امری طبیعی تلقی می‌شود، اما به نظر می‌رسید با توجه به تحولات اخیر، غربی‌ها به درجه‌ای از واقع‌بینی رسیده باشند که ظاهرا هنوز این موضوع تحقق نیافته است.

وی افزود: البته هنوز برای طرف‌های غربی، فرصت برای ورود به عرصه واقع‌بینی وجود دارد.

در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات وین هم گفت، مذاکرات این هفته سخت و کند بود.

به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: همچنان شکاف‌های مهمی بین مواضع دو طرف وجود دارد و ایران همچنان باید تصمیمات سختی بگیرد. این مقام آمریکایی اضافه کرد: ما نگرانیم که پیشرفت نداریم و وقت باقیمانده کوتاه است.

روایت ریابکوف از مشاجرات لفظی

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته‌ای وین نیز صبح دیروز اعلام کرد که ایران و گروه 1+5 در حال تلاش برای نگارش متن توافق‌نامه جامع آتی هستند، اما این تلاش‌ها تا حدودی بی‌حاصل مانده است.

ریابکوف افزود: در این دور از مذاکرات، برداشت‌های مختلفی وجود دارد. تاکنون تلاش‌های جدی برای آغاز عملی به نگارش درآوردن یک پیش‌نویس با توجه به جنبه‌های مختلف آن صورت گرفته است، اما این نکته موضوع اصلی نیست. نکته اصلی پارامترهای توافق‌نامه جامع نهایی است که بشدت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و به مشاجرات کلامی زیادی منجر شده است. منطق مذاکرات می‌گوید اگر طرف‌ها مشکلات جدی را تجربه کنند، کار روی متن کند می‌شود.

وی اظهار کرد: ما با وجود تلاش‌هایمان به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و تلاش داریم تا راهی را برای خروج از این وضع بیابیم؛ زیرا همگان می‌دانند زمان در حال گذر است و اگر مذاکرات با سرعت کنونی ادامه یابد، مشکلات انباشت خواهد شد.

با این حال معاون وزیر خارجه روسیه اظهار امیدواری کرد که ساختار و ترکیب کلی توافق‌نامه جامع نهایی مورد توافق قرار گیرد. وی گفت: رویکرد مورد اتخاذ هیات‌های گروه 1+5 و ایرانی‌ها الهام‌بخش این امید است که ساختار سند، ترکیب و محتوای آن در نهایت مورد توافق قرار می‌گیرد.

ریابکوف افزود: به عبارت دیگر، ما یک ماتریس کلان را خواهیم داشت، اما فراتر از آن نخواهیم رفت.

مذاکرات خوب، اما سخت و کند

سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان هم پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران، روند مذاکرات را خوب، اما سخت و کند توصیف کرد.

به گزارش تسنیم، معاون وزیر خارجه ایران گفت: روند مذاکرات خوب است، اما این مذاکرات سخت است و کند پیش می‌رود.عراقچی که پس از دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، تصریح کرد که مذاکرات در فضای خوبی پیش می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها