رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی انجمن ام اس ایران و دبیر ستاد اجرایی هفته ام اس ضمن درخواست از دولت برای ثبت روز ام اس در تقویم رسمی کشور، گفت: با توجه به افزایش نرخ رشد ابتلا به ام اس در کشور لازم است که همه مردم درباره این بیماری آگاهی داشته باشند تا در صورت ابتلای خود یا اطرافیانشان دچار وحشت و نگرانی نشوند.
کد خبر: ۶۷۲۲۳۷
روزی چهار ایرانی ام اس می گیرند

حسین کاکاوند در نشست خبری به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری ام اس با نام "پروانه های امید" که روز شنبه در اداره کل ارشاد استان تهران برگزار شد گفت: جامعه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نگاه صحیحی به بیماری ام اس نداشته است، زیرا اطلاع رسانی نسبت به این بیماری اصلا کافی نبوده و اگر هم انجام شده، ناقص و غلط انجام شده است.

وی افزود: وقتی درباره ام اس صحبت می‌کنید اغلب مردم تصور می‌کنند که این بیماری سیستم عصبی را درگیر و فرد را رفته رفته دچار فلج اندام‌ها می‌کند. ما می‌خواهیم این موضوع را اعلام کنیم که این تفکر صحیح است، اما کامل نیست. در واقع ام اس سیستم عصبی را درگیر می‌کند و خودش را به شکل ناتوانی و فلج در اندام‌ها نشان می‌دهد، اما این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که فرد دارو مصرف نکند، آرامش نداشته باشد و ورزش نکند.

به گفته رئیس کمیته مشارکتهای مردمی انجمن ام اس ایران در 95 درصد موارد برای بیمارانی که هزینه تامین دارو را داشته و موفق به تهیه‌اش شده اند، ورزش کرده و در آرامش زندگی کرده اند، کنترل بیماری موفقیت آمیز بوده است، به گونه‌ای که برخی حتی بیش از 10 سال از ابتلایشان گذشته و بیماری ‌شان عود نکرده است.

وی با اشاره به اینکه یک هدف عمده ما برای برگزاری هفته ام اس، اطلاع رسانی و آگاهی دهی برای چند گروه از مخاطبانمان است، گفت: گروه هدف اول مبتلایان و خانواده‌های آنها هستند که در میان دریایی از اطلاعات ناقص غرق شده‌اند و گرفتار عدم خودباوری هستتند. قصد داریم با معرفی بیمارانی که موفق به کنترل ام اس شده اند، این باور را در آنها القا کنیم که می‌توانند بر بیماریشان غلبه کنند.

کاکاوند افزود: گروه هدف دوم مردم عادی هستند. در حال حاضر روزانه 4 نفر در تهران به ام اس مبتلا می شوند. با توجه به افزایش نرخ رشد ابتلا به ام اس در کشور لازم است که همه مردم درباره این بیماری آگاهی داشته باشند تا در صورت ابتلای خود یا اطرافیانشان دچار وحشت و نگرانی نشوند.

وی در ادامه ضمن درخواست از دولت برای ثبت روز ام اس در تقویم رسمی کشور، گفت: لزوم این امر ایجاد یک نگاه ویژه نسبت به این بیماری است.

کاکاوند از نهادهای ذیربط نظیر نهاد ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، استانداری،سازمان بهزیستی، شهرداری و دیگر ارگان ها و سازمان ها خواست تا در برگزاری این هفته مشارکت داشته باشند.

وی در خصوص نخستین دوره جشنواره فرهنگی هنری ام اس با نام پروانه های امید که از سوم تا هشتم خردادماه با مشارکت اداره کل ارشاد استان تهران برگزار می‌شود اظهار کرد: جشنواره در یازده رشته فیلم، شعر،داستان نویسی،عکس، نقاشی، نگارگری،خوشنویسی، کاریکاتور، تصویرسازی، پوستر و مجسمه سازی برگزار می‌شود.

کاکاوند گفت : علاقمندان تا 25 اردیبهشت 93 می توانند آثار خود را به آدرس اینترنتی www.irmsnews.com ارسال نمایند. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها