در این دنیای پرتلاطم، داشتن یک دوست واقعی می‌تواند نعمت بزرگی باشد. اگر والدین بدانند ​ کودکشان یک دوست خوب دارد خیالشان راحت می‌شود، زیرا اخلاق و رفتار دوستان در یکدیگر اثر می‌گذارد، اما با اندکی غفلت ممکن است کودک به دام دوستان ناباب، مواد مخدر، سیگار، روابط جنسی، رفتارهای خشونت آمیز و... بیفتد و هر چه سن کودک بالاتر برود بیشتر در معرض این خطرات قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۷۰۸۲۲
کمک به دوست‌یابی فرزندان

به این ترتیب یک پدر و مادر آگاه نمی‌توانند نسبت به دوستان فرزندشان بخصوص در دوران نوجوانی و جوانی بی‌تفاوت باشند؛ چرا که این کار نه به صلاح فرزند است نه پدر و مادر.

همان‌طور که ما احتیاج به یک دوست خوب داریم، بچه‌های ما نیز احتیاج دارند و ما نمی‌توانیم آنها را از این خواسته طبیعی محروم کنیم، زیرا بچه‌ای که دوست نداشته باشد حقیقتا احساس تنهایی می‌کند، درست شبیه خود ما.

گاهی فرزندتان به شما می‌گوید با چند تا از بچه‌های همسایه دوست شده ​ که یکی قلدر است و خودش را رئیس همه می‌داند و به بچه‌های کوچک‌تر زور می‌گوید، دیگری خجالتی است، آن یکی ترسو است و... با این حال آنها با هم بازی می‌کنند. درست است که این صفات، صفات خوبی نیست​، ولی ما می‌توانیم درس‌های زیادی از یک دوست قلدر یا خجالتی یا خودخواه... بیاموزیم، مثلا می‌آموزیم ​هیچ کس کامل نیست و هر کسی دارای نقاط ضعف می‌باشد، می‌آموزیم که چگونه در مقابل نقاط ضعف دیگران صبور باشیم و درست برخورد کنیم.

بنابراین شما باید فرزندتان را راهنمایی کنید و ویژگی‌های یک دوست خوب و بد را برایش توضیح بدهید و به او بگویید که ما یعنی من و پدرت می‌دانیم تو نیاز به دوست داری، تو می‌توانی هر که را خواستی برای دوستی انتخاب کنی، اما باید مراقب باشی با بچه‌های بی‌ادب دوست نشوی.

این نکته حائز اهمیت است که کودک باید در انتخاب دوست آزاد باشد، اما این نکته بدان معنا نیست که با هر کسی که دلش خواست دوست شود، چرا که بچه‌ها از رفتار و کردار هم تقلید می‌کنند. برای مثال، اگر دوستش خوب و اخلاق پسندیده‌ای داشته باشد از خوبی‌های آن الگو برداری می‌کند و اگر هم بد باشد از بدی‌هایش.

بنابراین همان‌طور که ذکر شد در این جهان پر تلاطم، با اندکی غفلت ممکن است کودک دلبندتان به دام دوستان ناباب بیفتد، پس سعی کنید با فرزندتان ارتباط دوستانه‌ای بر قرار کرده و به او محبت کنید و نیز با زبانی نرم برایش توضیح بدهید ​ یک دوست واقعی سعادت شما را می‌خواهد و باعث پیشرفت تان در درس و زندگی می‌شود، اما یک دوست ناباب شما را به بیراهه می‌کشاند و مانع پیشرفت‌تان می‌شود.

2 راهکار مهم و کاربردی

1​ـ راهکار ساده اما مهم این است که وقتی فرزندتان توانست خوب و بد را تشخیص بدهد، آن وقت شما به عنوان یک پدر و مادر مسئول باید با زبان خوش، اما کاملا جدی هم ویژگی‌های یک دوست واقعی و علائم یک دوست بد را برایش بیان کنید، هم عاقبت دوستی با بچه‌های خوب و بد را. اگر مشاهده کردید دوستان خوبی انتخاب کرده است آنها را تائید کنید و اجازه بدهید با دوستانش رفت و آمد کند، اما اگر دیدید گرفتار دوستان ناباب شده است با صبر و حوصله عیوب آن دوستان را برایش بیان کنید، اگر نپذیرفت و به دوستی اش با آنها ادامه داد آن وقت به طور جدی با او برخورد کنید.

2 ـ راه دیگر این است که می‌توانید در میان بچه‌های همسایه، دوست و آشنا، یک دوست خوب برای فرزندتان پیدا کنید و وسیله آشنایی آنها را فراهم سازید. حتی می‌توانید بسیاری از عیوب فرزندتان را به وسیله انتخاب یک دوست خوب برطرف سازید. برای نمونه، والدینی که فرزند خودخواهی دارند، می‌توانند دوست متواضعی را برایش انتخاب کنند تا در اثر معاشرت با او تواضع را یاد بگیرد.

و در پایان والدین نقش بسیار مهمی در زندگی فرزندشان ایفا می‌کنند.

اول: باید مایحتاج فرزندشان را تامین کنند،

دوم: باید مراقب رفتار و گفتارشان باشند،

سوم: باید گوش خوبی برای حرف‌های فرزندشان باشند و به او محبت کنند تا به دام دوستان ناباب نیفتد./ ضمیمه چاردیواری

نسرین علی محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها