اعدام با تزریق مواد کشنده سه‌گانه در آمریکا از جمله مواردی است که همواره مورد بحث و جدل بوده است. حال بتازگی آخرین اعدام به این شیوه در اوکلاهما جنجالی بزرگ در آمریکا ایجاد کرده و حتی پای کاخ سفید و شخص رئیس‌جمهور آمریکا را نیز به این پرونده باز کرده است.
کد خبر: ۶۷۰۴۵۸
اعدام جنجالی به کاخ سفید هم کشیده شد

ماجرا به یک هفته پیش و اعدام یک زندانی سی‌وهشت‌ساله به نام کلیتون لاکت باز می‌گردد. جرم لاکت مربوط به سال 1999 بود که وی به اتهام تیراندازی به استفانی نیمن، یک دختر نوزده ساله و تماشای زنده به‌گور کردن او از سوی دو نفر از همدستانش به اعدام محکوم شد.

در واقع در آن حادثه استفانی و یکی از دوستانش قصد داشتند مانع دستبرد به یک خانه شوند. حال با گذشت 15 سال حکم اعدام لاکت انجام شد، اما اجرای این حکم به همین سادگی‌ها هم نبود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، هنگام اعدام کلیتون لاکت ۵۱ دقیقه صرف پیدا کردن رگ مناسبی برای تزریق شد و بعد به دلیل پارگی یکی از رگ‌ها داروی تزریق شده بخوبی عمل نکرد و روند اعدام متوقف شد. لاکت 10 دقیقه بعد در حالی که دست و پایش را تکان می‌داد و چیزهایی زمزمه می‌کرد، سکته کرد.

پس از این اتفاق موجی از انتقادها در ایالات متحده شکل گرفت. این انتقادها به حدی زیاد شد که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نیز نسبت به آن واکنش نشان داد.

وی با بیان این‌که اعدام این زندانی باعث نگرانی عمیق من شده است، خطاب به خبرنگاران گفت: به نظر من واقعه اوکلاهما بعضی از این مشکلات بزرگ را برجسته می‌کند. ما آمریکایی‌ها باید این مشکلات را با دقت و عمیقا مورد بررسی و پرسش قرار بدهیم.

وی همچنین از از اریک هولدر، دادستان کل آمریکا خواست که مجازات اعدام و مشکلات مربوط به آن را بررسی کند.

این شیوه اعدام بحث‌برانگیز اولین بار در سال ۱۹۸۲ در تگزاس آمریکا اجرا شد. در این روش، اولین دارو سیستم عصبی مرکزی را از کار می‌اندازد و زندانی را بیهوش می‌کند. دومین دارو عضلات را از کار می‌اندازد و تنفس را متوقف می‌کند و سومین دارو که پتاسیم کلراید است، قلب را از کار می‌اندازد.

حسین خلیلی ‌‌- گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها