امروز 12 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 2 رجب 1435 هجری و 2 می 2014 میلادی است. وقایع مهمی که در این روز اتفاق افتاده چنین است:
کد خبر: ۶۶۹۳۸۷
امروز 12 اردیبهشت در تاریخ

هجری شمسی

12 اردیبهشت 1286

میرزاعلی‌اکبر خان اتابک ـ امین‌السلطان ـ فرمان رئیس‌الوزرائی خود را از محمد‌علی شاه قاجار دریافت کرد.

12 اردیبهشت 1288

محمدعلی شاه‌، سعدالدوله را به رئیس الوزرائی منصوب کرد.

12 اردیبهشت 1289

کابینه میرزا علی اصغرخان اتابک ـ امین السلطان‌ـ شکل گرفت‌. این کابینه که از جمله دولت‌های عصر محمدعلی شاه قاجار بود تا8 شهریور 1286 به مدت 4 ماه دوام داشت‌.

12 اردیبهشت 1294

مجلس شورای ملی به رئیس الوزرائی سلطان عبدالمجید میرزا عین الدوله صدراعظم استبداد، رأی تمایل داد و متعاقباً احمدشاه نیز فرمان انتصاب وی را صادر کرد.

12 اردیبهشت 1295

دولت سپهسالار اعظم در مقابل دریافت 200 هزار تومان در هر ماه از دولت انگلیس، موافقت کرد کنترل مالیه و قشون ایران به آنها سپرده شود. در این رابطه کمیسیونی از مقامات مالی دو کشور تشکیل شد.

12 اردیبهشت 1324

کابینه اول ابراهیم حکیمی ـ حکیم الملک‌ ـ تشکیل شد. این کابینه تنها یک ماه دوام داشت و در 13 خرداد همان سال با استعفای حکیمی سقوط کرد.

12 اردیبهشت 1330

. پس از ترور نخست‌وزیر وقت سپهبد حاجیعلی رزم‌آرا، طرح ملی شدن صنایع نفت به رهبری دکتر مصدق در مجلس تصویب شد. پس از استعفای حسین علاء که بعد از رزم‌آرا نخست وزیر شده بود، مصدق به نخست وزیری رسید

12 اردیبهشت 1356

ژان پیر فوکارد وزیر فرانسوی برای مذاکره در مورد فروش شش رآکتور به ارزش هفت میلیارد دلار وارد ایران شد.

12 اردیبهشت 1358

استاد مرتضی مطهری هنگامی که از منزل دکتر یدالله سحابی در خیابان فخرآباد تهران خارج می‌شد، هدف حمله مسلحانه گروه فرقان قرار گرفت و به شهادت رسید.

12 اردیبهشت 1366

سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره اخراج شد.

12 اردیبهشت 1378

نیکلاس براون کاردار انگلیس به عنوان سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران به وزارت امور خارجه معرفی شد .

هجری قمری

2رجب 221

ابن رومی شاعر مشهور عرب متولد شد. علی بن عباس بغدادی معروف به ابن رومی از کودکی تحصیل علم را نزد پدرش آغاز کرد و سپس نزد اساتید برجسته‏ی آن زمان تحصیلات خود را ادامه داد. ابن رومی در جوانی در علوم رایج زمان به ویژه در ادبیات و سرودن شعر مهارت خوبی پیدا کرد. وی را شاعر خاص امام حسن عسکری(ع) می‏دانند، زیرا اشعار بسیاری در مدح آن حضرت سروده است. از ابن‏رومی اشعار زیبایی برجای مانده که تسلط او بر شعر و وسعت اطلاعاتش را نشان می‏دهد. ابن‏رومی در 28 جمادی الاولی 283 در 62 سالگی وفات یافت و به قولی کشته شد.

2 رجب 440

ابوریحان بیرونی در چنین روزی درگذشت. محمد بن احمد بن ریحان هروی خوارزمی بیرونی معروف به ابوریحان بیرونی، از مشاهیر حکمای نامی و اکابر فلاسفه‏ی اسلامی ایران زمین معاصر حکیم ابوعلی مسکویه، ابوسهل مسیحی و ابوعلی سینا، بوده است. این فیلسوف و حکیم بزرگ مسلمان، قرن‏ها قبل از دانشمندان غربی، کروی بودن زمین را کشف کرد و بر اساس محاسبات خود به این نتیجه رسید که زمین هر روز یک بار به دور خود و هر سال یک بار به دور خورشید می‏چرخد. الارشادُ فی احکامِ النجوم، زیج مسعودی و مالَلهِند از جمله تالیفات اوست.

میلادی

2 می 1519

لئوناردو داوینچی نقاش، مجسمه ساز و معمار معروف ایتالیایی درگذشت. وی در 14 اوت 1452م در دهکده وینچی در نزدیک شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد.داوینچی علاوه بر آن در رشته‏های مهندسی راه و ساختمان، اخترشناسی، زمین‏شناسی، کالبدشناسی و هواشناسی استاد بود و اختراعات متعددی در هر رشته به انجام رساند. وی در یادداشت‏های روزانه خود، طرح‏های جالبی از زیردریایی، تانک جنگی، لباس غواصی، چترنجات، نیروی جاذبه، اختراع دوربین، اختراع رطوبت سنج و بالگرد و... کشید که از جمله کارهای علمی و عملی این هنرمند و دانشمند بود.

2 می 1613

حکومت خاندان رومانف بر روسیه آغاز شد. سه سال پس از حمله لهستان به روسیه، یکی از سرداران روسی آنها را شکست داد و مسکو را از اشغال ارتش لهستان خارج کرد و میخائیل رومانوف به عنوان تزار جدید، بر تخت نشست. از این زمان دوران حکومت 304 ساله خاندان رومانوف بر روسیه آغاز شد.

2 می 1729

کاترین کبیر ملکه روسیه بدنیا آمد. وی در 15 سالگی با پتر سوم ازدواج کرد. اما پتر سوم، پادشاه روسیه به او علاقه نداشت و او را در ملأ عام مورد اهانت قرار می‏داد. کاترین با همدستی چند نفر از نزدیکان خود در نهم ژوئیه 1762م در 33 سالگی، هنگامی که پتر سوم از شهر خارج شده بود، خود را امپراتوریس و ملکه روسیه خواند. پتر که ناگهان، چنین ضربه هولناکی خورد، به کلی خود را باخته، بدون مقاومت چندانی، استعفا داد و چند روز بعد درگذشت.

2می 1941

با پایان یافتن جنگ جهانی اول و تجزیه امپراتوری عثمانی، عراق تحت سرپرستی و قیمومیت استعمار بریتانیا قرار گرفت. انگلیس نیز امیر فیصل پسر حسین حاکم مکه را به پادشاهی عراق برگزید. اما به تدریج احزاب سیاسی در عراق فعال شدند و تلاش‏هایی برای استقلال عراق صورت گرفت. از جمله، رشید عالی گیلانی، که از استقلال طلبان عراق بود، در جریان جنگ جهانی دوم، مبارزه با استعمار انگلیس را به امید حمایت آلمان آغاز کرد و ریاست دولت را بر عهده گرفت. ولی کمک آلمان به وی نرسید و انگلیس پس از شکست دادن استقلال طلبان، بار دیگر عراق را اشغال کرد. رشید عالی نیز پس از شکست به خارج از عراق گریخت. اما علت اصلی بروز این درگیری، ادامه سلطه انگلیس بر چاه‏های نفت عراق و هم‏چنین مداخله در امور داخلی این کشور بود.

2 می 1982

جنگ دریایی بریتانیا و آرژانیتن بر سر جزایز فالکلند آغاز شد.

نگ فالک لند پس از چهل روز با تسلیم باقی‏مانده نیروهای آرژانتینی در 14 ژوئن پایان یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها