فقط 7 درصد از آب دریاچه ارومیه باقی مانده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با ابراز نگرانی از روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: هم اکنون 93 درصد از آب دریاچه ارومیه خشک شده و فقط 7 درصد آن باقی مانده است.
کد خبر: ۶۶۹۱۰۸

حسن عباس‌نژاد در گفت‌و‌گو با مهر، افزود: ظهور پدیده‌های شن و ماسه‌های روان، شیوع انواع بیماری‌ها، کانون ریزگردها، خروج حـیات‌وحــــش، از بین رفتن گونه‌های آرتمیا اورومیانا، تاثیر خشک شدن دریاچه بر میکروکلیمای منطقه و غیرقابل استفاده شدن پوشش‌های گیاهی برای گونه‌های جانوری، بخشی از مشکلاتی است که سبب خشک شدن دریاچه ارومیه طی چند سال اخیر شده است.

وی با اعلام این‌که برنامه‌ریزی برای احیای تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه در یک دوره سه ساله با اعتبار 140 میلیارد ریال انجام شده است، عنوان کرد: همچنین 200 کیلومتر لایروبی نهرها به طور سنتی انجام شده و 300 میلیارد ریال برای استقرار سیستم‌های صنعتی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تخصیص یافته است.

عباس‌نژاد بر لزوم ایجاد ایستگاه‌های هیدرومتری در مصب رودخانه‌های آذربایجان غربی منتهی به دریاچه ارومیه تاکید کرد و یادآور شد: سال گذشته دو ایستگاه هیرومتری خریداری شده و امسال این تجهیزات نصب می‌شود. به اعتقــاد مدیرکل حفاظت محـــــیط زیسـت آذر بایجان غربی، حفاظت از ذخایر ژنتیکی، تعیین ظرفیت پوشش گیاهی جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه، تجهیز یگان‌های حفاظتی، ایجاد ایستگاه‌های سنجش ریزگردهای نمکی و ایجاد سطوح آبگیر در جزایر دریاچه ارومیه باید اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات پیش رو هر روز از میزان آب دریاچه کم شده و هم‌اکـــنون 3/2 میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده و سهم 7 درصدی را به خود اختصاص داده است. این حرف به این معناست که 93 درصد از آب این سرمایه ملی خشک شده و میزان شوری آب در دریاچه ارومیه 400 گرم در هر لیتر است. این میزان شوری تقریبا دو برابر میزان استاندارد آن بوده و به حالت فوق اشباع رسیده و این نشانگر روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه و افزایش میزان غلظت نمک در آب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها