سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این که موضوع نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل ازطریق ساز و کارهای قانونی وبین المللی در حال پیگیری است، گفت: روابط ایران و انگلیس در مسیر بهبود تدریجی و گام به گام است و سفر سایمون گس به تهران نیز در همین چارچوب بود.
کد خبر: ۶۶۸۴۲۴
روابط تهران - لندن در مسیر بهبود گام به گام

«مرضیه افخم» روز سه شنبه در نشست هفتگی خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به اظهارنظرنکردن کمیته میزبان سازمان ملل درباره مخالفت آمریکا برای صدور ویزا به حمید ابوطالبی تصمیمات بعدی وزارت خارجه چه خواهد بود؟گفت: ما این موضوع را از طریق ساز و کارهای قانونی و بین المللی پیگیری می کنیم که یکی از آنها کمیته روابط با کشور میزبان در سازمان ملل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پیگیری ها برای این موضوع همچنان ادامه دارد.

افخم از اظهارنظر درباره احتمال معرفی فرد جایگزین نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل خودداری کرد و گفت: انتخاب این نماینده ایران در سازمان ملل براساس معیارها و گزینه های همیشگی انتخاب سفرا و دیپلمات ها انجام شده است.

روابط تهران - لندن در مسیر بهبودی تدریجی

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر اخیر سایمون گس مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه انگلستان اظهارداشت: روابط تهران و لندن در روند بهبود تدریجی گام به گام است و رایزنی ها در این باره ادامه دارد. در مرحله اولیه پس از تماس های بسیار مقرر شد کاردارهای غیرمقیم برای پیگیری امور تعیین شود.

وی تاکید کرد: هنگامی که در روابط بین دو کشور وقفه ای ایجاد شده است، حل آن زمان می برد.

وی خاطرنشان کرد: با شروع به کار دولت یازدهم ما شاهد رفت و آمدهای سیاسی و پارلمانی از سوی کشورهای مختلف اروپایی بودیم و در سفرهای خود دیدارهایی را با مقامات و مسوولان ایرانی داشته اند که سفر مدیرکل سیاسی وزارتخارجه انگلستان نیز در همین چارچوب است.

افخم خاطرنشان کرد: این مقام انگلیسی در سفر خود به تهران با مسوولان بسیاری از وزارت امور خارجه از جمله «عباس عراقچی»، «مجید تخت روانچی»، «حسین امیرعبداللهیان» و ... دیدار و درباره مسایل منطقه ای، بین المللی بحث و گفت و گو کرد.

وی به جایگاه موفق ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران می تواند در حل بحران های منطقه ای تاثیر داشته باشد دیدگاه ایران درباره این موضوعات منطقه ای برای مقامات این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تهیه پیش نویس انتقال ایرانیان محکوم به اعدام در مالزی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات وزارت خارجه درزمینه صدور حکم اعدام برای تعداد زیادی از ایرانیان در مالزی توضیح داد: متاسفانه طی سال های گذشته به دلیل آشنا نبودن برخی از هموطنان با مقررات کشورهای مقصد آنها دچار مشکلات مختلفی شده اند.

افخم ادامه داد: تعدادی از آنها به دلیل همراه داشتن مواد مخدر دستگیر شده و براساس قوانین سختگیرانه کشور مالزی با حکم اعدام روبه رو شده اند.

وی افزود: در میان تعداد کثیری از ایرانیان در بازداشت در مالزی 6 زن نیز حضور دارند که به دلیل حسن روابط بین ایران و مالزی ما توانستیم اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت آنان انجام دهیم و از اجرای احکام جلوگیری کنیم.

وی به موافقت نامه ای درمورد انتقال محکومین به ایران اشاره کرد و گفت: ما تلاش کردیم با امضای این موافقت نامه زمینه انتقال محکومان ایرانی را به کشور فراهم کنیم، البته قوانین داخلی مالزی این امر را نمی پذیرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: مسوولان مالزی به دلیل این که چنین قوانینی با سایر کشورها نداشتند محفل قانونی برای آن قائل نبودند.

افخم یادآور شد: با پیگیری های وزارت امور خارجه و برخی اصلاحات در قوانین امکان اولیه برای ارایه پیش نویسی برای انتقال این محکومین از مالزی به ایران فراهم شد که سفارتخانه ما این پیش نویس را به مقامات مالزیایی ارایه کرده است.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه ایران این مساله را با جدیت پیگیری می کند تا این ایرانیان زندانی در این کشور را برای ادامه گذراندن دوره محکومیتشان به کشور بازگردانند اما از همه هموطنان خواستاریم پیش از سفر به کشورهای مختلف از قوانین و مقررات کشور مقصد اطلاع پیدا کنند، کنسولگری ها و سفارتخانه های ما نیز آمادگی دارند جزییات قوانین کشورهای مختلف را در اختیار هموطنان قرار دهد تا در این صورت ما شاهد تبعات کمتری در این زمینه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بر اهمیت نقش رسانه ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: همانطور که همواره ایرانیان مقیم خارج از کشور و مسایل مربوط به آنها با حساسیت رسانه ها دنبال می شود، لازم است همکاران رسانه ای نیز با اطلاع رسانی بیشتر در باره قوانین کشورهای دیگر اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دهند.

افخم از پیگیری مستمر سفارتخانه های ایران در خارج از کشور نسبت به وضعیت ایرانیانی که دچار مشکلاتی از این دست می شوند، خبر داد و افزود: این تلاش ها شامل دسترسی ایرانیان به مشاوره های حقوقی، آشنایی با حق و حقوق آنها، اختصاص وکیل، در اختیار قراردادن مترجم و همچنین فراهم کردن شرایط بهداشتی می شود.

وی ادامه داد: البته تحقق همه این اقدامات روند تدریجی دارد اما امیدواریم در مقطع زمانی مناسب و پیچیده تر شدن موضوع بتوانیم اقدام مناسبی در این زمینه انجام دهیم.

مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک

افخم درباره سفر حمید بعیدی نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان به نیویورک و اجلاس NPT که قرار است در آمریکا برگزار شود، بیان کرد: سفر آقای بعیدی نژاد، سفر گروه سیاسی و بین المللی برای شرکت در کنفرانس مقدماتی بازنگری معاهده NPT است.

وی با اشاره به اینکه معاهده NPT هر پنج سال یکبار بازنگری می شود، تصریح کرد: کنفرانس مقدماتی بازنگری معاهده NPT در اردیبهشت ماه برگزار می شود و گروه های کارشناسی ایران و 1+5 از فرصت حضور در این کنفرانس برای برگزاری یک نشست کارشناسی استفاده کردند و گفتگوهایی خواهند داشت.

آخرین پیگیری ها از وضعیت دیپلمات ایرانی به یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین پیگیری ها از وضعیت نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن و سفر معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به صنعا گفت: در مورد آقای نیکبخت دیپلمات ایرانی که قریب به یکسال است در یمن ربوده شده، پیگیری ها ادامه دارد. کمیته پیگیری سفرهایی به یمن انجام داده است اطلاعات اولیه ای که ما در اختیار داشتیم ناقص بود که کمیته پیگیری با انجام سفر و بررسی موقعیت ها حوزه اطلاعاتی را تقویت کرد.

افخم افزود: در همین زمینه قرار بود سفر آقای امیرعبداللهیان به یمن صورت گیرد، سفر هنوز در دستور کار است و هر گاه بتوانیم وضعیت قطعی تری را بدست آوریم، انجام سفر دنبال خواهد شد. امیدواریم خبرهای خوبی داشته باشیم و وزارت امور خارجه از طریق ارتباط با مسئولین یمن و سفارتخانه پرونده را پیگیری می کنند. پرونده هایی از این دست حساسیت و پیچیدگی خود را دارد و امیدواریم همه اقدامات در مسیری باشد که به سلامت نیکبخت کمک کند.

سفر به عربستان در دستور کار است

وی همچنین درباره سفر حسین امیرعبداللهیان به جده گفت: آقای امیرعبداللهیان سفرهایی را به کشورهای منطقه داشته اند. سفر به عربستان در دستور کار است. لازم است برخی مقدمات فراهم شود و هر زمانی که زمینه انجام سفر باشد، این سفر صورت خواهد گرفت. رایزنی با مقامات سعودی در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره 272 ایرانی بازداشت شده در ترکمنستان و اینکه گفته می شود پسر سفیر سابق ایران نیز جزء زندانی ها است، گفت: در حال پیگیری این موضوع هستیم. مساله پسر سفیر سابق به احتمال زیاد یک خبرسازی است، اما بخش زیادی از بازداشت شدگان ترکمنستان به دلیل عدم رعایت مقررات بوده اند، اما در صورت دریافت اطلاعات بیشتر در این باره اطلاع رسانی می کنیم.

پیگیری وضعیت دانشجواین ایرانی دستگیر شده در نروژ

افخم همچنین درباره دستگیری 64 دانشجوی ایرانی در نروژ نیز گفت: در این باره نیز در حال پیگیری هستیم. اطلاعات اولیه ما صحت خبر را به این شکل تایید نمی کند از طریق سفارت ایران در نروژ این موضوع را پیگیری می کنیم.

وی درباره اظهارات افضلی‌فر، نماینده مجلس که گفته است وزارت امور خارجه گزارشی از شرکت های مرتبط با رژیم صهیونیستی به کمیسیون اصل 90 ارائه کرده و با این وجود یکی از شرکت ها به صورت هیات مدیره ای با حمایت وزارت امور خارجه فعالیت خود را ادامه می دهد، گفت: به طور مشخص اگر اسم شرکت خاصی وجود دارد، باید گفته شود اگر قرار باشد این مساله در کمیسیون مطرح شود، دوستان در کمیسیون نیز به آن جواب خواهند داد اما اگر قرار باشد یک موضوع رسانه ای باشد، باید اسم شرکت اعلام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزارت امور خارجه دبیرخانه ای در این خصوص دارد که ناظر بر کل روند است و تا اطلاعات تکمیلی وجود نداشته باشد نمی توان اظهارنظری کرد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در این باره که بخش هایی از توافق ژنو منتشر شده و گفته می شود بخش هایی از توافق جامع نیز قطعی شده است، مانند اینکه آب سنگین اراک به آب سبک جایگزین خواهد شد و چرا وزارت خارجه در این باره اقدامی صورت نمی دهد؟، توضیح داد: روند تدریجی در اجرای توافق ژنو در طول 6 ماه در جریان است. برخی اطلاعات ناقص خبرسازی با منابع نامشخص و گاهی اوقات مشخص در صحنه افکار عمومی مطرح می شود. ما دائما گفته ایم که آنچه به صورت رسمی اعلام می شود در سوابق موجود است و آنچه در مذاکرات جاری است تا قبل از توافق امکان اعلام آن ممکن نیست.

وی ادامه داد: گمانه زنی درباره توافق جامع بحث پیگیری غنی سازی و اراک در جریان مذاکرات است. از آنجا که مذاکرات در جریان است تا زمانی که توافق نهایی حاصل نشده، هر چه مطرح می شود، گمانه زنی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تیم مذاکره کننده تمام حساسیت ها، موضوعات و نکاتی که منافع کشور و مساله صلح آمیز هسته ای را درپی دارد، مدنظر دارد و این موضوع را با درایت، دقت و حساسیت دنبال می کند. جای نگرانی نیست، امیدواریم مذاکرات جامع در زمانبندی مورد نظر به نتیجه برسد.

بنیاد علوی هیچ وابستگی به ایران ندارد

افخم درباره بنیاد علوی و پیگیری های حقوقی در این خصوص گفت: بنیاد علوی یک بنیاد خیریه مستقل در آمریکا است و هیچ وابستگی به جمهوری اسلامی ایران ندارد آنچه درباره این مساله گفتیم این بود که اینگونه اقدامات که علیه بنیاد مستقل صورت می گیرد، نقض حقوق شهروندی آمریکا است. این بنیاد با حساسیت کار خود را ادامه می دهد و بخش عمده ای از افراد تحت حمایت بنیاد شهروندان مسلمان آمریکایی هستند که محروم کردن این شهروندان داخل آمریکا از امکانات در داخل این کشور نقض حقوق شهروندی است.

پیش نویسی روی میز مذاکرات نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتشار اخباری مبنی بر آماده سازی پیش نویسی برای توافق جامع از سوی ایران و اینکه این پیشنویس در مراحل بعدی ارائه خواهد شد، بیان کرد: اینکه هر طرفی برای مذاکرات، نقشه راه و پیشنویسی را مدنظر دارد در این باره هیچ تردیدی نیست و تیم مذاکره کننده ایرانی چارچوبی را مدنظر دارد و گروه حقوقی نیز جلساتی را دارد که موضوعات مورد نظر جمهوری اسلامی را پیش ببرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه چهارمین دور از مذاکرات گام نهایی ایران و 1+5، 23 اردیبهشت ماه در وین برگزار خواهد شد، اظهار داشت: قرار است در این دور، وارد مرحله تنظیم و نوشتن متن توافق شویم که یک مرحله سخت و پیچیده است و برای ورود به این مرحله تیم مذاکراتی چارچوبی را مدنظر دارد، اما اینکه پیش نویسی روی میز باشد و مذاکرات بر آن مبنا صورت گیرد، اینطور نیست.

جزئیات سفر مقام پاکستانی به ایران

افخم در پاسخ به این سوال که آیا در سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران، موضوع مرزبانان ایرانی مطرح شده است، گفت: سفر مربوط به مشاور نخست وزیر پاکستان بوده، تماس هایی بین ایران و پاکستان برقرار شده و طی هفته های آینده شاهد سفر نخست وزیر پاکستان به ایران خواهیم بود.

وی با اشاره به روابط دوستانه دو کشور ایران و پاکستان تصریح کرد: سفر روز گذشته نیز در همین چارچوب روابط بود، گفتگوهای خوبی در خصوص موضوعات دو جانبه و همکاری های اقتصادی مطرح شد که به کشورهای همسایه برای رفع و رجوع مشکلات کمک می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص مرزبان ایرانی، مساله ساز و کار خود را دنبال می کند. بحث امنیت مرزی و توجه پاکستانی ها به مقررات و امنیت مرزی در این مذاکرات مورد توجه قرار گرفت و اهتمام طرفین برداشتن مرزهای امن و استفاده از ظرفیت ها برای مرزها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت.

افخم در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه کانادا در سفر به عمان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه عمان درباره نقش میانجی‌گری عمان در روابط با ایران ابراز علاقه کردند، اظهار داشت: این موضوع در یکی از مطبوعات عمانی منتشر شد، ما هم خبر را دیدیم اگر چنین رویکردی ایجاد شده باشد، نشانگر این است که به تدریج واقع‌نگری بر مسئولین سیاسی آن کشور حاکم می شود. اکنون برخی نقدها نسبت به نوع تعامل دولت کانادا با ایران در کانادا شکل گرفته است.

پیشرفت نظامی و موشکی ایران هیچگونه تهدیدی برای همسایگان و منطقه نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص خطر ایران برای کشورهای خلیج فارس و ابراز نگرانی از امکانات موشکی ایران و لزوم ایجاد سپر دفاعی آمریکا و کشورهای خلیج فارس بیان کرد: این گونه اظهارات برای منحرف کردن افکار عمومی نسبت به طیفی از اشتباهات ، تهدیدات و اقدامات دوگانه آمریکا در منطقه است. مسئولین آمریکا با توجه به اینکه آمریکا دوجنگ باهزینه های انسانی را در این منطقه به راه انداخته فاقد مشروعیت برای هرگونه اظهار نظر هستند. تقویت روابط و اعتماد متقابل با همسایگان اولویت دولت است و همسایگان ما هم اهمیت حسن همجواری و لزوم همکاری سازنده را بخوبی درک می کنند. پیشرفت نظامی و موشکی ایران هیچگونه تهدیدی برای همسایگان و منطقه نیست راهبرد دفاعی ماتضمین صلح و امنیت و ثبات است.

خلیج فارس یک سند ثبت شده است

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای جلوگیری از جعل نام خلیج فارس گفت: ما همواره بر نام خلیج فارس تاکید کرده ایم. این منطقه به عنوان سند تاریخی بر اساس اسناد، خلیج فارس نام دارد. در مورد چیزی که ثبت شده است، چه اقدامی باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: کسانی که این موضوعات را مطرح می کنند برای حاشیه سازی است. خلیج فارس برای صلح و ثبات در منطقه نقش ویژه ای داشته و این نام در طول تاریخ با صلح و ثبات همراه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای دفن ریچارد فرای اظهار داشت: وزارت امور خارجه مسئول انجام اقدام خاصی نبوده و اقدام ویژه ای در این زمینه نداشته است.

افخم در پاسخ به سوالی درباره حمایت ایران از توافق جدید حماس و جلوگیری از ایجاد اختلاف در این توافق در عرصه بین المللی بیان کرد: هرگونه توافق و حرکتی که به قوت گرفتن و تقویت جایگاه فلسطین بیانجامد و نقش این کشور را بر تحولات تقویت کند، مورد حمایت ایران است. در عین حال توافق و هرگونه حرکتی برای وحدت فلسطینیان دشمنانی دارد که در صدد دامن زدن به اختلافات هستند.

وی اظهار داشت: برخی اقدامات به نقاط اختلافی گروه های فلسطینی دامن می زند، تقویت گروه های فلسطینی کمک به احقاق حقوق فلسطین است از این جهت ما از این توافق حمایت کردیم وحدت فلسطینی ها باید برای حضور در عرصه بین الملل و مقابله با صهیونیست ها تقویت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر گروه های اقتصادی و پارلمانی اروپا به ایران خاطر نشان کرد: گروه های پارلمانی از اروپا سفرهای متعددی به ایران داشتند، سفر از کمیته مالی سنای فرانسه در همین چارچوب تنظیم شده و یک برداشت و دریافت اطلاعات جدید از حوزه تحولات ایران و آشنایی با دیدگاه و تبادل نظر با ایران است. نکته جالب مصاحبه مقام فرانسوی این است که آنچه اخبار و رسانه های جهان از ایران مخابره می کنند، چهره واقعی ایران نیست، نفس حضور گروه ها در ایران کمک می کند چهره واقعی در ایران دیده شود و امیدواریم به واقع بینی برای تنظیم دوره جدید از روابط بیانجامد.

محکومیت تحریم ها بر علیه روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اعمال تحریم های جدید غرب علیه روسیه تاکید کرد:تحریم ها را محکوم می کنیم ، اروپا و آمریکا باید متوجه باشند که این روش ها ناکارآمد بوده و نباید از موضع برتری جوئی با کشورها برخورد کنند. تحریم یک تجربه ناکارآمد مبتنی بر روحیه برتری جویی است و معتقدیم بحران ها باید از طریق گفتگو و راههای مسالمت آمیز حل و فصل شود.

انتخابات عراق انزوای جریان افراطی را به دنبال دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص انتخابات عراق خاطر نشان کرد :ضمن آرزوی برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی عراق ( 10 اردیبهشت ) امیدواریم نتایج این انتخابات موجب تحکیم حرکت مستقل مردم عراق در مسیر ساختن و پیشرفت این کشور دوست و برادر باشد. تحکیم روند دمکراتیک کنونی عراق گزینه کلیه جریان های سیاسی برای حل و فصل مشکلات است و راهکاری برای خروج از مشکلات امنیتی عراق است معتقدیم انتخابات وحضور هر چه بیشتر مردم عراق در صحنه ومشارکت سیاسی جریان افراطی را به انزوا خواهد کشانید.

سفر رئیس بازرسان آژانس به ایران در چارچوب توافقات بود

رضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، درباره سفر رئیس بازرسان آژانس به ایران و گفتگو با مقامات ایرانی و جزئیات این سفر، گفت: توافقاتی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شده و این سفر نیز در چارچوب همین توافقات انجام شد.

وی افزود: مشورت ها و گفتگوهایی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس در جریان است و سفر مقامات آژانس نیز در همین چارچوب بود. گفتگوها ادامه دارد و مشورت ها را در چارچوب توافقات بررسی می کنند. جزئیات قابل انتشاری وجود ندارد.

انتخابات در سوریه فرصتی به صلح و ثبات است

خبرنگار مهر همچنین پرسید بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه ثبت نام کرده، موضع ایران در رابطه با تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه چیست و آیا پیش بینی می کنید انتخابات در زمان مقرر انجام شود که افخم پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده آماده کمک به حل بحران سوریه است. ما امیدواریم جنگ در این کشور برطرف شود و در این مسیر کمک خواهیم کرد و به همه کشورها نیز توصیه می کنیم که به حل بحران سوریه کمک کنند.

افخم افزود: در این مسیر برگزاری انتخابات در سوریه نقش مهمی دارد. زمان آن است که با انتخابات فرصتی برای صلح و ثبات در کشور برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات را جزو حقوق ملت سوریه می دانیم. جامعه جهانی نیز آماده است که به این حقوق ملت سوریه احترام بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: از این رو انتخابات گامی برای پایان دادن به بحران و برقراری صلح و ثبات در سوریه است.(خبرگزاریها)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها