تحولات سوریه اکنون وارد مراحل تازه‌ای شده که تا حدودی سرنوشت و آینده این کشور را آشکارتر خواهد کرد.
کد خبر: ۶۶۸۲۸۳
نگاه‌ها به انتخابات سوریه

در حوزه امنیتی پیشروی‌های ارتش در مقابله با گروه‌های تروریستی همچنان ادامه دارد. گروه‌هایی که به دلیل نداشتن پایگاه مردمی به جمع‌آوری نیرو از کشورهای عربی حوزه خلیج ‌فارس و نیز کشورهای آفریقایی و حتی چینی‌ها می‌پردازند.

رویکردی که نشانه‌ای آشکار بر شکست‌های گسترده آنان در برابر ارتش، ملت و نظام سوریه است.

در عرصه سیاسی در کنار مذاکرات موسوم به ژنو و تحرکات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای مذاکره میان نظام سوریه و جریان‌های مخالف، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه تحولی مهم است.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که در باب آن چند نکته قابل توجه است؛ نخست آن‌که این انتخابات در مناطقی برگزار خواهد شد که از گروه‌های تروریستی پاکسازی و امنیت در آنها برقرار شده است.

هر چند غرب این امر را مغایر با دموکراسی و حقوق همه مردم سوریه می‌داند، اما برگزار نشدن انتخابات در این مناطق اقدامی در جهت حفظ امنیت ساکنان این مناطق است نه محروم‌سازی آنان از حق رای.

این امر محتمل است که تروریست‌ها برای جلوگیری از حضور مردم در انتخابات در زمان برگزاری انتخابات حملات گسترده‌تری را صورت دهند، بنابراین برگزار نشدن انتخابات در مناطق جنگی اقدامی در جهت تامین امنیت مردم خواهد بود.

در همین حال انتخابات در سفارتخانه و اردوگاه‌های آوارگان نیز برگزار نخواهد شد، زیرا ستاد انتخابات سوریه نظارتی بر این مراکز ندارد و احتمال رای‌ سازی کشورهای غربی و عربی در اردوگاه آوارگان و سفارتخانه‌های حاضر در کشورهای غربی و عربی دور از ذهن نیست.

نکته مهم دیگر این‌که سفارتخانه‌های سوریه در بسیاری از کشورهای غربی و عربی غیرفعال است و عملا ظرفیتی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد، بنابراین ادعای محافل رسانه‌ای غربی که سعی دارند برگزار نشدن انتخابات در دیگر کشورها را نقض حقوق مردم سوریه عنوان کنند، امری واهی و صرفا برای برهم زدن روند انتخابات این کشور است.

نکته مهم دیگر آن‌که سوریه در حمایت از مردم، مخالفت خود را با حضور ناظران اروپایی و عربی بر انتخابات به این دلیل که که دستشان به خون مردم آغشته است، اعلام داشته‌ است.

سوریه تاکید دارد پذیرنده ناظران کشورهایی نخواهد بود که در سه سال گذشته در حمایت از تروریست‌ها به کشتار مردم سوریه پرداخته‌اند.

در کنار شرایط جاری بر انتخابات سوریه، نکته مهم دیگر میزان مشارکت مردم و رای آنها به اسد رئیس‌جمهور کنونی سوریه خواهد بود.

مردم سوریه در طول سه سال اخیر باوجود درد و رنج‌های بسیار در کنار نظام سوریه و شخص اسد رییس‌ جمهور باقی‌مانده و حاضر به ترک میدان نشدند و نتیجه این استقامت نیز پیروزی سوریه بر دشمنان بوده است؛ به‌گونه‌ای که کشورهای غربی نیز به این اتحاد اذعان کرده‌اند.

مردم سوریه که در همه‌پرسی تدوین قانون اساسی و نیز انتخابات محلی، حضوری گسترده داشتند؛ میزان حضورشان در انتخابات ریاست جمهوری و البته رای آنها به اسد سنگ محک بزرگی برای نشان دادن میزان دلبستگی و همراهی آنها با نظام کشورشان خواهد بود.

مشارکت بالا در انتخابات و رای مثبت به اسد می‌تواند تقویت‌کننده موقعیت سوریه در مبارزه با تروریسم و تحرکات غرب باشد که تاثیر بسیاری در برقراری امنیت و حل مشکلات این کشور خواهد داشت.

نکته دیگر نحوه واکنش کشورهای عربی و غربی خواهد بود؛ آنانی که با ادعای حمایت از حقوق مردم سوریه و برقراری دموکراسی دخالت‌های گسترده‌ای در امور سوریه داشته و حتی از گروه‌های تروریستی حمایت کرده‌اند، اکنون در آزمون سخت انتخابات سوریه قرار گرفته‌اند.

آنچه از رفتار این کشورها مشاهده می‌شود، تلاش آنها برای برگزار نشدن انتخابات است. در نهایت باید گفت برگزاری انتخابات در عراق میزان پایبندی کشورهای منطقه و نیز جهان غرب را در برابر تحولات سوریه نشان خواهد داد.

قاسم غفوری ‌‌‌-‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها