مقاله ظریف در نشریه «فارین افرز»

آنچه که ایران واقعا از دولتها می‌خواهد

ظریف: ایران و روسیه به شکل مستمر رایزنی می‌کنند

ایران - روسیه نزدیک​تر از همیشه

وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر به روسیه رفته است دیروز پیش از آغاز این اجلاس، با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و درباره موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۶۶۶۰۰۲

به گزارش ایرنا، وزیران خارجه ایران و روسیه در این دیدار نسبت به ضرورت ادامه رایزنی در طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله امنیت منطقه‌ای و تروریسم تاکید کردند.تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اوضاع سوریه با توجه به در پیش بودن انتخابات در این کشور، از جمله محورهای مذاکرات ظریف و لاوروف بود.مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 نیز در این دیدار مورد گفت‌وگو قرار گرفت و دو طرف نسبت به دستیابی به راه‌حل جامع در زمانبندی پیش‌بینی شده ابراز امیدواری کردند.

ظریف پیش از این دیدار در سخنانی اظهار کرد: ایران و روسیه گفت‌وگوهای مستمری درباره موضوعات مختلف در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دارند و سفر به مسکو برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر نیز گامی در این راستاست.

وی در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران گفت: تهران و مسکو در ارتباط با مسائلی مانند برنامه هسته‌ای کشورمان، تحولات جاری منطقه خاورمیانه و وضع سوریه به شکل منظمی رایزنی دارند و مواضع را هماهنگ می‌کنند. وزیر امور خارجه از تلاش برای برقراری صلح و مبارزه با تروریسم به‌عنوان برخی از مهم‌ترین اولویت‌های ایران و روسیه در ارتباط با بحران سوریه نام برد.

ظریف همچنین با اشاره به اجلاس خزر تصریح کرد: امیدواریم نشست مرتبط با خزر، اوضاع را برای مردم کشورهای ساحلی این پهنه آبی بهتر کند. همچنین وزیر خارجه در آیین گشایش اجلاس وزیران خارجه پنج‌کشور ساحلی دریای خزر گفت: دریای خزر با موقعیتی منحصربه‌فرد موهبتی الهی برای پنج کشور ساحلی است که پیوندهای آنان را مستحکم‌تر می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ظریف افزود: زیستگاه دریای خزر در طول تاریخ، هیچ‌گاه اسیر مرزبندی‌های محدود نشده است و باید همان‌گونه که زلال، شفاف، پاک و ایمن به ما به‌ارث رسیده است آن را به آیندگان بسپاریم و چنان نظام حقوقی جامع، کامل و مترقی تدوین کنیم که نه‌تنها پاسخگوی نیازهای کنونی باشد بلکه تحسین نسل‌های آینده را به‌دلیل دقت و جامعیت مذاکره‌کنندگان برانگیزد.

ظریف ادامه داد: خوشبختانه اراده سیاسی رهبران پنج کشور بر این است که این دریا، همواره دریای صلح و دوستی، توسعه و شکوفایی پایدار و حسن همجواری باشد.

وزیر امور خارجه افزود: کشورهای ساحلی خزر تاکید دارند که تا زمان تعیین رژیم حقوقی جدید، رژیم‌های توافق شده برگرفته از موافقت‌نامه‌های 1921 و 1940 و مواردی مانند آزادی دریانوردی تجاری، ماهیگیری، منع تردد کشتی‌ها و شناورها و پرچم کشورهای غیر ساحلی و کمربند انحصاری شیلاتی همان‌گونه که تاکنون اعمال شده‌اند؛ در آینده نیز اعمال خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم منصفانه بودن تحدید حدود و اتفاق آرای پنج جانبه در تدوین نظام حقوقی دریای خزر گفت: متاسفانه برخی بازیگران فرامنطقه‌ای، دریای خزر را مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می‌کنند و از زوایای دیگر از جمله محیط‌زیست، منابع زنده و صلح و ثبات پایدار غافل هستند.

ظریف خاطرنشان کرد: تبدیل دریای خزر به دریای صلح و دوستی و ثبات، پرهیز از رقابت‌های تسلیحاتی، خودداری از کاربرد نیروهای مسلح و عدم حضور نیروهای نظامی کشورهای غیرساحلی، پیشفرض صلح و ثبات منطقه محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت اجرای کنوانسیون‌های توافق شده درباره پهنه آبی خزر گفت: توانمندی‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای ساحلی خزر ایجاب می‌کند که در عرصه‌های انرژی، بازرگانی، راهگذرهای حمل و نقل و ترانزیت، محیط‌زیست، گردشگری، اقتصاد و فرهنگ همکاری‌های بیشتری داشته باشند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم در ابتدای این اجلاس گفت: اجلاس امروز برای آماده‌سازی برگزاری چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر است که در سپتامبر 2014 در آستاراخان روسیه برگزار خواهد شد.

وی افزود: سران کشورهای ساحلی خزر به موضوعات اساسی این دریا و رفاه ساکنان منطقه و تحکیم دوستی میان کشورها توجه ویژه دارند و در گذشته نیز در فضای دوستی با یکدیگر همکاری کرده‌اند. اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی خزر با گرفتن عکس یادگاری وزیران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در مسکو آغاز به کار کرد.

ظریف: آمریکا فهم خود از ایران را اصلاح کند

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری رأی قاطع به تعامل سازنده دادند، تاکید کرد: ایران مصمم است با جدیت به گزینه شهروندان خود احترام گذارد و غربی‌ها، بویژه آمریکاییان، نیاز دارند تا فهم خود را اصلاح کنند و از این فرصت تاریخی ـ که ممکن است دوباره فراهم نشود ـ بهره‌برداری کنند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مقاله‌ای با عنوان «آنچه ایران واقعا می‏‌خواهد: سیاست خارجی ایران در دوره روحانی» در نشریه روابط خارجی آمریکا (FOREIGN AFFAIRS) تصریح کرده است: ایران، به مثابه یک قدرت استوار منطقه‌ای در این دوره از انتقال پرتنش در سیاست جهانی، از موقعیتی ویژه برخوردار است... جمهوری اسلامی می‌تواند فعالانه به ایجاد صلح، امنیت و ثبات منطقه‏‌ای کمک کند و نقش برجسته‌ای در مرحله انتقالی جاری در روابط بین‏‌المللی ایفا کند.

ظریف با برشمردن تهدیدات ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی، به انتخاب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته اشاره و تاکید کرده است: پلتفرم سیاست خارجی روحانی مبتنی بر نقدی اصولی، متین و خردمندانه از هدایت روابط خارجی در هشت سال پیش در دوره دولت قبلی بود... روحانی همچنین خواستار گفتمان اعتدال شد. این رویکرد می‏‌خواهد ضمن عنایت به حفظ امنیت ملی، ارتقای جایگاه کشور و نیل به پیشرفت فراگیر بلندمدت، ایران را از رویارویی به سوی گفت‌وگو، تعامل سازنده و تفاهم هدایت کند. اعتدال رویکردی مبتنی بر واقعگرایی، اعتماد به نفس، آرمان‌گرایی واقع‏‌بینانه و تعامل سازنده است.

او در این مقاله با اشاره به اولویت‌های ایران در سیاست خارجی تصریح کرده است: اولویت اول خنثی کردن و درنهایت شکست دادن جریان ضدایرانی بین‏‌المللی است که توسط اسرائیل و حامیان آمریکایی‏‌اش به راه افتاده است؛ که هدف آنها «امنیتی کردن» ایران است؛ یعنی مشروعیت‌زدایی جمهوری اسلامی از طریق ترسیم وجهه ایران به مثابه تهدیدی علیه نظم جهانی. ابزار و وسیله اصلی برای این جریان، بحران بر سر برنامه هسته‏‌ای صلح‌آمیز ایران است؛ بحرانی که از نگاه ایران یکسره ساختگی و در نتیجه قابل برگشت است. درست به این دلیل است که روحانی برای شکستن بن‏‌بست و ورود در مذاکره با گروه 1+5 برای یافتن زمینه مشترک و رسیدن به توافقی که منع‌اشاعه را تضمین کند، دستاوردهای علمی ایران را حفظ کند، حقوق غیرقابل انفکاک ایران براساس معاهده منع‌اشاعه هسته‏‌ای را محترم بشمارد و تحریم‏‌های ناعادلانه را که از سوی قدرت‌های خارجی تحمیل شده‏‌اند پایان دهد، بدون فوت وقت اقدام کرد.

او درباره روابط تهران و واشنگتن نیز در این مقاله تصریح کرده است: ایران روابط خود با ایالات متحده را از طریق تحدید اختلاف‌نظرهای موجود و جلوگیری از بروز تنش بیشتر غیرضروری را حکیمانه مدیریت خواهد کرد، و به این ترتیب بتدریج از تنش‏‌ها خواهد کاست. ایران همچنین با کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای غربی با هدف احیای روابط پیشین و گسترش بیشتر روابط، وارد تعامل خواهد شد. این فرآیند عادی‌سازی ‌باید بر اصول احترام و منافع متقابل مبتنی باشد و ‏‌باید به موضوعات واجد علاقه مشروع دو طرف بپردازد. ایران همچنین مناسبات دوستانه خود با دیگر قدرت‌های عمده همچون چین، هند و روسیه را تحکیم بخشیده و گسترش خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها