هجوم ملخ های خارجی به مزارع گلستان

اگر از بین جاده‎های داشلی‎برون گنبدکاووس استان گلستان حرکت کنید، از دور گرد و غباری دیده می‎شود که فضای جاده را غبارآلود کرده، اما وقتی نزدیک می‌شوید، فوج فوج ملخ می‎بینید که چون گردوغباری جاده را پوشانده است. این ملخ‌ها هرساله از کشورهای هم مرز نظیر ترکمنستان به سمت ایران حرکت می‌کنند.
کد خبر: ۶۶۵۹۲۵

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت‎و‎گو با فارس در این باره گفت: محل اصلی و کانون این آفت در کشور ترکمنستان است که هر ساله برای یافتن غذا به سمت استان گلستان کوچ می‎کنند.

اسماعیل متکی افزود: مراوه‎تپه، شمال گنبد و آق‎قلا از مناطقی است که به دلیل نزدیکی به این کشور هرساله مزارع کشاورزیش مورد تهدید این آفت قرار می‎گیرد که برای مبارزه با این ملخ‌ها هم طرح مبارزه شیمیایی و هم مقابله بیولوژیکی پیش‎بینی شده است. در عملیات مقابله با این آفت، شیوه متداول عمدتا 70 درصد شیمیایی و 30 درصد به طرز بیولوژیکی است.

وی با اشاره به نوع ملخ‎های منطقه گفت: غالب این ملخ‎ها مراکشی و ایتالیایی است که از سال‎های گذشته و از طریق مسیر کشورهای مجاور وارد کشور شده‎اند و طی بازه زمانی مشخص جایگزین یکدیگر می‎شوند.

وی با اشاره به نحوه مبارزه بیولوژیکی متذکر شد: در این روش با ایجاد حوضچه‎های آبگیر در مزارع، موجب جذب سارهای گلو قرمز می‎شویم که دشمن اصلی این ملخ‎ها محسوب می‎شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان یادآور شد: علاوه بر این نوع مبارزه، از سال‎های گذشته سعی کرده‌ایم با توجه به مناسبات دوستی با کشور ترکمنستان، زمینه را برای امحای کانون‎های این نوع ملخ فراهم آوریم که تاکنون مذاکرات نتیجه‎ خاصی در‎پی نداشته است. مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان نیز گفت: مبارزه و مقابله با پدیده ملخ‎های صحرایی در مزارع شرق استان نیازمند مشارکت مردم با دستگاه‎های اجرایی متولی است.

صادق‌علی مقدم افزود: این مشارکت باید طبق برنامه و توام با حمایت و طراحی زمان‎بندی مناسب توسط جهاد کشاورزی استان انجام پذیرد.

وی مهم‌ترین علت افزایش غیرمتعارف تعداد ملخ در استان را بروز پدیده خشکسالی دانست.

وی با اشاره به اتخاذ تدابیر و روش‎های جدید برای افزایش سرعت عملیات مبارزه با ملخ صحرایی گفت: با اتخاذ روش‌های نو و انهدام ملخ‌ها در مراکز تمرکز آن می‎توان این مناطق را از وجود این آفت پاکسازی کرد. همچنین فرمانداری گنبد متعهد شد تمامی کمبودهای اجرای طرح مبارزه با ملخ صحرایی از جمله تامین خودرو برای جابه‎جایی کارشناسان جهاد کشاورزی را تامین کند.

به گفته وی: مقرر شد جهاد کشاورزی استان با در اختیار گذاشتن تجهیزات لازم به گروه‎های مردمی، حداکثر استفاده از مشارکت مردمی را برای دفع این آفت طبیعی انجام دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها