خط عشقی برای خوشنویسی

شاید برای خیلی‌ها خوشنویسی مترادف با نام هزاردستان زنده‌یاد علی حاتمی باشد. آن زمان که استاد رضا خوشنویس چاقوی قلم‌زنی، لیقه، دوات و قلم نی را از جعبه درمی‌آورد و مشغول کتابت می‌شد و صریر قلم در صدای گلوله درهم می‌آمیخت.
کد خبر: ۶۶۲۲۵۶
خط عشقی برای خوشنویسی

تیتراژ زیبای یک سریال تلویزیونی که در پایانش قطره مرکب تبدیل به قطره خون رضا خوشنویس می‌شد تا تاریخی را به رشته تحریر درآورد که گذشته همه ما ایرانی‌هاست. مرکبی که با خون دل، حرف دل می‌نگارد.

خوشنویسی هنری آمیخته با فرهنگ و دین ماست. هرچند این هنر مهجور مانده و دیگر مانند گذشته ارج و قرب ندارد که این ناگزیر زمانه است. با اختراع و رواج صنعت چاپ و ترویج نرم‌افزارهای خوشنویسی، دیگر کسی سراغ کتابت که تبلوری از خوشنویسی است نرفته و نمی‌رود.

خوشنویسی در ایام گذشته با نوعی تحول آرام و درونی همراه بوده، اما در جهان امروز به دلیل نبود نیاز مردم به‌طور مستمر و روزمره به خط و فقدان نیازهای تجاری و انتشاراتی و تبلیغاتی، اهداف خوشنویسی ترکیبی است از زیبایی بصری، سرعت و سهولت نگارش و خوانایی تا در نهایت، بتواند روند مراسلات و مکاتبات و امور دیوانی و تا حدودی نیز انتقال دانش و اطلاعات را راحت‌تر کند.

خوشنویسی تقریبا در تمام فرهنگ‌ها به چشم می‌خورد، اما در مشرق‌زمین و به‌ویژه در سرزمین‌های اسلامی و ایران در قله هنرهای بصری واقع است.

خوشنویسی اسلامی و بیش از آن خوشنویسی ایرانی تعادلی است حیرت‌انگیز میان تمامی اجزا و عناصر تشکیل‌دهنده آن.

تعادل میان مفید و مورد مصرف بودن از یک‌سو و پویایی و تغییر شکل یابندگی آن از سوی دیگر تعادل میان قالب و محتوا که با آراستگی و ملایمت تام و تمام می‌تواند شکل مناسب را برای معانی مختلف فراهم آورد.

با همه اینها هنر خوشنویسی امروز در ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از شاخص‌ترین شاخه‌های هنرهای تجسمی محسوب می‌شود و در نمایشگاه‌های هنری، جشنواره‌ها و گالری‌های جهان، آثار خوشنویسی و نقاشیخط‌های ایرانی با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد.

از بعد اجتماعی هم خوشنویسی تا به آنجا در سیر توسعه خود پیش رفته و اهمیت دارد که امروز در مدارس، درسی با عنوان خوشنویسی در کنار دیگر دروس، زنگی خاص را به خود اختصاص داده و در برنامه هفتگی دانش‌آموزان جا گرفته است؛ اما با این حال این هنر امروز با چالش‌ها و بی‌توجهی‌ هایی نیز روبه روست.

اما شبکه آموزش با پخش برنامه «خط عشق» که هر روز ساعت 16 و 15 دقیقه از این شبکه پخش می‌شود، هنر خوشنویسی را ترویج می‌کند؛ در این برنامه «اسرافیل شیرچی»، ‌از بزرگان این هنر به آموزش خوشنویسی می‌پردازد و در این برنامه خط نستعلیق، ثلث و نقاشیخط را به علاقه‌مندان این هنر آموزش می‌دهد.

خوشنویسی هرچند هنری مهجور است، اما با تماشای خط عشق می‌توان هم به این هنر علاقه‌مند شد و هم آرامش آن را دریافت کرد و در دنیای شلوغ امروزی با پناه بردن به این هنر که کاملا شخصی است، آرامش درونی را تجربه کرد.

مجید احمدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها