در حاشیه بروجرد زمین هایی به زیر کشت سبزیجات می روند که کشاورزان برای آبیاری آنها از فاضلاب شهری رها شده در اطراف زمین های کشاورزی استفاده می کنند که خود سرشار از سموم کشنده است.
کد خبر: ۶۶۱۹۱۶
سبزیجاتی که با فاضلاب رشد می کنند

حدود 40 هکتار از زمین های اطراف بروجرد زیر کشت انواع صیفی جات و سبزیجات می روند که کشاورزان و صیفی کاران برای آبیاری این اراضی از فاضلاب شهری بروجرد استفاده می کنند.

بنا بر این گزارش، سالها این موضوع به عنوان یک معضل و زنگ خطر برای سلامت هزاران شهروند بروجردی در کارگروه بهداشت و درمان شهرستان مورد طرح و بررسی قرار گرفته اما هنوز برای رفع آن اقدامی جدی صورت نگرفته است.

حساسیت موضوع تا به آنجاست که فعالیت غیر قانونی سبزیکاران بروجردی به محافل گوناگون خبری کشانده شده اما باز با این وجود مسئولان نتوانسته اند برای برطرف کردن آن راه به جایی ببرند.

این در حالی است که مهدی پازوکی سرپرست سابق فرمانداری ویژه بروجرد در رابطه با جلوگیری از فعالیت سبزیکاران متخلف گفته بوده که آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب توسط سبزیکاران اقدامی غیر قانونی بوده که باید هرچه سریعتر جلوی آن گرفته شود.

وی همچنین خواستار شناسایی همه افراد فعال در این حوزه شده و برخورد قانونی را بهترین روش برای جلوگیری از کشت سبزیجات آلوده به انواع سموم آلوده دانسته بود.

با این وجود به رغم همه تاکیداتی که بارها در جلسات مختلف کارگروه سلامت بروجرد برای مقابله با این وضعیت کشت سبزیجات در بروجرد همچنان فعالیت این کشاورزان به قوت خود باقیست تا نگرانیها در این زمینه ادامه داشته باشد.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: آبیاری سبزیجات با فاضلاب شهری توسط کشاورزان اقدامی است که سال ها انجام گرفته و مسئولان نتوانسته اند با این قضیه برخورد جدی داشته باشند.

امید علی گودرزی افزود: ایجاد تصفیه خانه و همچنین کانال کشی فاضلاب و از دسترس خارج کردن آب فاضلاب و تغییر کشت می تواند در این راستا موثر واقع شود.

کارشناس جهادکشاورزی بروجرد نیز با انتقاد از استمرار فعالیت سبزیکاران متخلف، گفت: جهاد کشاورزی برای رفع این معضل توانسته برای توجیه کشاورزان کلاسهای آموزشی برگزار کند.

ممتحن افزود: همچنین برای ممانعت از فعالیت سبزیکاران سهمیه نهاده ها و پرداخت تسهیلات را در زمینه کشت سبزیجات قطع کرده ایم.

وی با بیان اینکه تمامی متخلفین در این حوزه شناسایی و به شبکه بهداشت و درمان بروجرد معرفی شده اند، اضافه کرد: همچنین جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کشت سبزیجات آلوده توانسته طی سال گذشته به چاپ و توزیع بروشورهای بهداشتی و ارسال پیامک های بهداشتی در میان مردم برای آگاه سازی برای عدم مصرف سبزیجات تولید شده در داخل اقدام کند.

غلامرضا بنادری مدیر امور آب شهرستان بروجرد نیز گفت: تنها اقدام برای جلوگیری از فعالیت سبزیکاران برخورد قاطع از طریق مراجع قانونی با عاملان سودجو در این راستا است.

وی افزود: همچنین فرهنگسازی و دادن آگاهی به مردم در خصوص عدم استفاده از سبزیجات آبیاری شده با آب فاضلاب و اطلاع رسانی می تواند نقش موثری در جلوگیری از فعالیت غیر بهداشتی کشاورزان متخلف داشته باشد.

بنا بر این گزارش، مخاطرات بهداشتی برای کشاورزان و مصرف کنندگان محصولات غذایی، تجمع عناصر سنگین در خاک و گیاه، آلودگی آب های زیرزمینی و شور سدیمی شدن خاک از جمله تبعات استفاده از فاضلاب خام در آبیاری اراضی کشاورزی است.

این چالش با شدت و ضعف متفاوت در برخی از شهرستان های استان متاسفانه دیده می شود به طوریکه می توان نمود آن را بیشتر در شهرستان بروجرد مشاهده کرد؛ موضوعی که بارها صدای مسئولان این شهرستان را درآورده است.

در آخرین اظهارات این معاون سیاسی فرمانداری ویژه بروجرد بود که نسبت به طرح این مشکل در کارگروه بهداشت شهرستان اقدام و تهدید کرد که اگر به این وضعیت پایان داده نشود دست به دامن رسانه ها خواهد شد.

این چالش تا جایی پیش رفت که کارگروه بهداشت شهرستان را درنوردید و راهی شورای سلامت استان شد تا مسئولان سازمان جهاد کشاورزی لرستان که از وضعیت موجود به ستوه آمده بودند از شورای سلامت نیز طلب کمک کنند.

این در حالیست که ارائه آموزشهای لازم به مردم، تامین آب سالم مورد نیاز کشاورزان، استفاده از روشهای علمی برای تصفیه فاضلاب و قابل استفاده کردن آن، مقابله با کشت محصولات با فاضلاب، معدوم سازی محصولات ناسالم، اطلاع رسانی و آگاهسازی مردم در زمینه تبعات استفاده از این محصولات و ... راهکارهایی است که می توان با اجرای آنها و صد البته همکاری و مشارکت همه دستگاههای مرتبط به رفع این معضل در استان لرستان امیدوار بود؛ در غیر این صورت باید رفع این مشکل همچنان در قالب مصوبات کاغذی باقی بماند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها