در حالی اعضای جدید شورای عالی سینمای ایران با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شدند که در میان اهالی سینما مطالبات بسیاری از این شورا وجود دارد و نظرات متفاوتی درباره عملکرد قبلی این شورا مطرح می‌شود.
کد خبر: ۶۶۱۲۱۲
انتظار سینماگران از شورای عالی سینما

به گزارش جام‌جم، روز سه‌شنبه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خدمات اعضای پیشین شورای عالی سینمای ایران شامل داوود میرباقری، مسعود جعفری‌جوزانی، احمد نجفی، جمال شورجه، مسعود ده‌نمکی و محسن علی‌اکبری تشکر و طی احکام جداگانه‌ای، اعضای جدید این شورا را منصوب کرد.

بر این اساس، مسعود جعفری‌جوزانی، خسرو سینایی، پرویز پرستویی، منوچهرمحمدی، احمدرضا درویش، سیدرضا میرکریمی و فرهاد توحیدی به عنوان اعضای جدید شورای عالی سینمای ایران حکم خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند که از این میان فرهاد توحیدی و سیدرضا میرکریمی به نمایندگی از خانه سینما در شورای یاد شده حضور دارند.

جمال شورجه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، راه‌اندازی و وجود «شورای عالی سینمای ایران» را موجب ارتقا و ترفیع درجه و اهمیت سینمای ایران دانست و افزود: همین که بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی شخص رئیس‌جمهور ریاست این شورا را به عهده دارد نشاندهنده اهمیت آن است.

این کارگردان سینما ادامه داد: تشکیل شورای عالی سینمای ایران یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها و دستاوردهای دولت قبل بود که خوشبختانه آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی و ریاست محترم جمهور آقای دکتر روحانی هم مسائل سینمایی را پیگیری می‌کنند و متوجه وجود شورا به عنوان حرکتی مثبت و سازنده هستند.

این عضو سابق شورای عالی سینما انتخاب و معرفی اعضای جدید را به فال نیک گرفت، اما عنوان کرد که شورای عالی سینمای ایران نیاز به بازنگری و اصلاحاتی دارد. شورجه در این ارتباط افزود: انتظار می‌رود در دوره جدید فعالیت‌ها عملیاتی‌تر و کاربردی‌تر از گذشته شود و برای کارها و برنامه‌های خودش به یک تعریف مدون و مشخصی برسد.

کارگردان «سی و سه روز» گفت: اعضای جدید شورا که همگی از بهترین چهره‌های سینمایی کشور هستند باید از نظرات کارشناسان و استادان سینما استفاده و معضلات و مشکلات جدی سینما را ریشه‌یابی کنند و در رفع آن کوشا باشند.

شورجه درخصوص پست‌ها و مسئولیت‌های اصلی شورا نیز توضیح داد: طبق روال گذشته شخص رئیس‌جمهور به عنوان رئیس، وزیر ارشاد نایب رئیس و رئیس سازمان سینمایی نیز به عنوان دبیر شورای عالی سینمای ایران فعالیت خواهند کرد.

این فیلمساز عرصه سینمای جنگ و دفاع مقدس، مسائل زیرساختی را از مهم‌ترین مشکلات سینما در دوره قبلی دانست و گفت: سالن‌های سینما، مشکلات رفاهی سینماگران و صنوف مختلف، بیمه، معافیت مالیاتی و آشتی و ارتباط مردم با سینما از مهم‌ترین مباحثی بود که شورای عالی سینما در دوره گذشته به آنها توجه داشته است، اما به دلیل مشکلات و موانع موجود امکان رفع و برطرف کردن کامل آنها مهیا نشد.

وی نحوه ورود دولت به مقوله سینما را یکی دیگر از موضوعات مهم در این زمینه خواند و افزود: دولت گذشته با ورود به بحث سینما به دنبال سینمایی فرهنگی و حمایت از سینمایی مبتنی بر اندیشه‌های دینی و انقلابی بود که خوشبختانه این مساله در این دولت نیز دنبال می‌شود.

شورجه درباره برخی اهداف محقق نشده و برنامه‌های اجرا نشده شورای عالی سینما در دوره قبل نیز گفت: قرار بود صندوق حمایت از سینماگران از کار افتاده ایجاد شود و بحث بیمه بیکاری به نتیجه‌ای مثبت و نهایی منجر شود که البته به دلایل وجود مشکلاتی این امر محقق نشد. بحث تحریم‌ها و تاسیس دیرهنگام شورا نیز باعث شد برنامه‌ها و تصمیمات آن طور که باید پیش نرود.

کارگردان «حماسه مجنون» ضمن اظهار امیدواری نسبت به فعالیت گروه تازه انتخاب شده شورای عالی سینمای ایران، تدوین آیین‌نامه‌ای جدید و لازم الاجرا را ضروری دانست و گفت: اعضای محترم جدید باید مشکلات ریز و درشت سینمای ایران را ابتدا روی کاغذ بیاورند و سپس با تصمیماتی درست و منطقی گام‌هایی موثر و اساسی در این زمینه بردارند. جدا از این حیطه اصلی وظایف شورا نیز باید مشخص شود که قاعدتا هم این اتفاق خواهد افتاد.

شورجه حرکت مثبت و موثر شورای عالی سینما را مستلزم قانونی شدن و تصویب لایحه تشکیل آن در مجلس شورای اسلامی دانست و افزود: تحقق این امر که پیگیری آن در دوره قبلی آغاز شده موجب ضمانت اجرایی بیشتر تصمیمات شورا خواهد شد.

این کارگردان یکی از مهم‌ترین مشکلات ناشی از اجرایی نشدن تصمیمات شورا در دوره گذشته را بحث معافیت مالیاتی سینماگران خواند و گفت: با اینکه این قانون تصویب شده، اما این مساله به دلیل نبود ضمانت اجرا به هیچ وجه توسط مراکز مالیاتی جدی گرفته نمی‌شود.

شورجه درباره مسئولیت‌های شورا به بحث حضورهای بین‌المللی سینمای ایران هم اشاره کرد و افزود: اعضای جدید شورای عالی سینما باید راه‌های حضور فیلم‌های ایرانی در دنیا را بررسی و تعریف کنند که خروجی آن تنها به شرکت در جشنواره‌های خارجی محدود نشود، بلکه مهم‌تر از هرچیز بتواند با تماشاگران داخلی ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: جامعه سینمایی ما به نیروها و جوانان هنرمندی نیاز دارد که نگاه جدی به مباحث کلان و استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. بنابراین تربیت و توجه به چنین افرادی نیز باید جزو دستور کار شورای عالی سینمای ایران در دوره جدید قرار بگیرد.

شورای عالی سینما که سی‌ام تیر 89 با هدف ارتقای وضعیت سینمای ایران تاسیس شد، وظایفی ازجمله تصویب سیاست‌های کلان سینمای ایران، تعیین سازوکارهای لازم برای اعمال مدیریت هماهنگ منابع و امکانات ملی در عرصه سینما، تصویب برنامه‌های حمایت از تولید آثار فاخر سینمایی، تصویب شیوه‌های حمایت از توسعه شهرک‌ها، پردیس‌ها و فضاهای سینمایی، ارائه تسهیلات و پشتیبانی مالی و اعتباری و حمایت از تامین کالاها، خدمات و فعالیت‌های سینمایی، تصویب طرح‌های کلان و راهبردی سینمای ایران و اختصاص منابع لازم، پیشنهاد مقررات و لوایح موردنیاز در حوزه سینما به مراجع ذی‌ربط، اتخاذ راهکارهای مناسب و اصلاح زیرساخت‌ها به منظور بهبود شیوه‌های آموزش و تربیت سینماگران متعهد و تصویب برنامه‌های حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و دستیابی به فناوری‌های روز در حوزه صنعت سینما را بر عهده دارد.

علی رستگار‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها