مجمع جهانی اقتصاد:

فقر درایران کمتر از 57 کشور

مرز بین گرفتن یا نگرفتن یارانه در مرحله دوم هدفمندی به تعبیری تقسیم مردم به دو قشر فقیر وغنی محسوب شده،سر درگمی برای مردم ایجاد کرده و این احتمال را بوجود آورده است که شکاف عمیقی در جامعه براثر این رفتار ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۶۶۰۹۸۷
مرز دریافت یارانه؛ فقر یا ثروت!

بعد از گذشت سه سال از پرداخت یارانه به همه اقشار مردم و تصمیم فعلی دولت که دریافت یارانه نقدی را حق کسانی دانسته که نیازمند اقتصادی نامیده شده‌اند نظر براین است که اصل در ثبت نام برای دریافت یارانه صداقت مردم باشد نه جستجوی مو شکافانه یا اجبار به انصراف.

با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و پس از اینکه دولت اعلام کرد پس ازپر کردن فرم مرحله دوم ،به حساب بانکی افراد سر کشی خواهد کرد تا صحت گفتار ثبت نام شدگان برای دریافت یارانه را محک بزند هم اکنون برخی از علما و مسئولان با انتقاد از این اقدام کم سابقه چنین نظری را نادرست دانسته اند.

در تازه ترین واکنش ها علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با زیر سوال بردن این رفتار احتمالی دولت ،اعلام کرد که مجلس به عنوان نهاد قانونگذار نگفته که دولت به حساب مردم سرکشی کند چون این موضوع ناامنی روانی ایجاد می‌کند.

لاریجانی تبلیغات در زمینه هدفمندی یارانه ها مبنی برگرفتن یارانه که محل تشخیص فقیر یا غنی بودن افراد است،نادرست دانسته و تاکید کرده که افرادی که یارانه می گیرند ممکن است لفظ فقر برایشان معنی نداشته باشد اما به طور طبیعی نیاز دارند که در حد متعارف زندگی از یارانه بهره مند شوند و این امر به مثابه فقیر بودن افراد نیست.

حال با سر درگم ماندن مردم برای ثبت نام کردن یا نکردن و نامیدن آنها با عنوان فقیر یا قهرمان اقتصادی این سوال در ذهن هر مخاطبی وجود دارد که آیا دولت با علم بر تبعات این تصمیم پا در این عرصه گذاشته؟ و آیا سرنوشت دریافت یارانه به تجربه نه چندان دور دولت در توزیع سبد کالا که نارضایتی های اجتماعی را به دنبال داشت گره نمی خورد؟

هر چند که قانون هدفمندی یارانه ها مصوب مجلس شورای اسلامی برای سامان دادن به شیوه اصلاح الگوی مصرف است و ریش و قیچی را به دست دولت سپرده اما از هم اکنون قانون گذاران نیز در مورد نحوه اجرای آن با یکدیگر و بطور اخص با دولت دچار اختلاف نظر هستند.

احمد امیر آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید کرد که در اجرای هدفمندی یارانه ها نباید کاری کنیم که جامعه دو شقه شود و دو گانگی بوجود آید و کسانی که یارانه می گیرند احساس کنند فقیر؛ وکسانی که این مبلغ را نمی گیرند غنی فرض شوند.

نماینده قم با اشاره به اینکه مردم ایران آبرودار هستند، یادآور شد که در مراجعات مردمی خود ، وقتی می گوید می تواند برای کمک، افراد را به کمیته امداد معرفی کند آنان طفره می روند.

وی افزود: برخی می گویند نه، چون در فامیل سر شکسته می شویم و مهر کمیته امدادی می خوریم. لذا ما در جامعه کاری نکنیم که کسانی که یارانه می گیرند آدم های فقیری بشمار آیند و فرزندان آنها در مدرسه یا دانشگاه خجالت بکشند.

امیر آبادی افزود:دولت می توانست این ثبت نام را انجام ندهد و در عوض آمار افراد نیازمند را از سازمانهای مرجع بگیرد.

وی گفت: ما 6 میلیون خانواده مربوط به بهزیستی یا کمیته امداد داریم و می توانیم لیست آنها را بگیریم ،دیگر چه نیازی است که ثبت نام کنیم. براین اساس سازمان تأمین اجتماعی هم می‌توانست لیست افرادی را که حقوق های پایینی دارند به سازمان هدفمندی ارایه کند.

نماینده قم تاکید کرد:این رفتار دولت در ثبت افراد نیازمند سرانجامی شبیه به سبد کالا خواهد داشت.

بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به مضرات پرداخت یارانه نقدی به مردم، آن را مصداق همان ضرب المثل معروف سنگ بزرگی دانست که در چاهی انداخته شده و حالا دهها عاقل نمی توانند آن را بیرون بیاورند.

نعمتی گفت: ما نباید اصلاً پرداخت یارانه نقدی می داشتیم اما حالا که به این مرحله رسیده ایم باید عدالت و مساوات را برقرار کنیم که این امر بسیار سخت و دشوار است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید در اجرای مرحله دوم دقت کند تا شکاف طبقاتی ایجاد نشود گفت:به هر حال در این مرحله چاره ای جز این اقدام دیده نشده است.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه وبودجه نیز با بیان اینکه قانونگذار تاکید کرده است که همه اقشار جامعه می توانند یارانه بگیرند، گفت:دولت تبلیغ می کند افرادی که این رقم تاثیری در زندگی آنها ندارد این مبلغ را نگیرند که بنظر می رسد کار درستی است.

نماینده گرمسار با اشاره به اینکه نباید این تفکر بوجود آید که کسی که یارانه می گیرد فقیر است گفت: ما حتی نباید کلمه نیازمند را بکار ببریم و سعی کنیم در همه گفته یمان افراد را واجدین شرایط خطاب کنیم.

وی افزود:به نظر من همه کارکنان دولت واجد شرایط دریافت یارانه هستند.

کاظم دلخوش نماینده ویژه نهاد ریاست جمهوری در مجلس نیز در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید کرد که همه هدف دولت این است در پرداخت یارانه ها مساعدت شود و مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

وی افزود:قطعاً با خواهشی که دولت از مردم کرده تا ازدریافت یارانه هدفمندی کنار بروند همه اهداف مربوط به هدفمندی با مساعدت مردم محقق خواهد شد.

نماینده دولت گفت:دولت به دنبال این است که به مردم در هدفمندی آسیبی وارد نشود و از این طریق صرفه جویی منابع نیز صورت گیرد.

دلخوش گفت:به هر حال با اصلاح الگو مصرف در برخی منابع از جمله آرد که سابقا 13 میلیون تن بوده توانستیم 4 تا 5 میلیون صرفه جویی کنیم و در بنزین نیز که زمانی چیزی حدود 84 میلیون لیتر برای 6 میلیون خودرو مصرف داشتیم توانستیم با وجود 15 میلیون خودرو 90 میلیون لیتر مصرف داشته باشیم که این ارقام نشان می دهد دولت مدیریت مناسبی انجام داده و باید آن را ادامه دهد.

وی در مورد بکار بردن لفظ فقیر وغنی بعد ازثبت نام افراد در سامانه هدفمندی گفت:دولت اعتقادی به اینگونه کلمات ندارد.

فاطمه امیری- خبرنگار آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
۰
۰
خیالتون راحت . خیلی هم راحت باشه . دولت یارانه رو بده اصلا بگه شما فقیر بی چیز هستید كسی بهش برنمی خوره .
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
۰
۰
من 30سال برای این دولت كاركردم باحقوق ماهی600هزارتومان بازنشست شدم چه جوری از پس مشكلاتم بربیام .100رحمت به دولت قبلی كه لااقل یه كاری برای مردم كردهمش شعارنمیداد كه ماهمه چیزرو درست میكنیم
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
۰
۰
فقط قبوض رابرگردانید به شش سال قبل مایارانه نمی خواهیم

نیازمندی ها